img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Mazdas lille gledesspreder
Jeg blir i godt humør bare av å tenke på Mazdas nye og lekre MX-5. Da jeg endelig fikk rattet den gjennom svingene opp til Col de Vence på den franske Middelhavskysten gikk smilet nesten helt rundt.

La meg svinge innom det triste først: Om noen hadde gledet seg til å cruise rundt under skyfri norsk himmel i Mazdas nye MX-5 denne sommeren, så glem det med en gang. Regnvått løv har for lengst gjort sommeren om til trist høst innen Mazdas gledesspreder når landegrensen.

Men den som venter på noe godt venter som kjent ikke forgjeves. Alt tyder på at Mazda MX-5 blir kabrioletvinneren i 2016. Startpris på 294.000 kroner er uslåelig for så mye kjøreglede.

Det er svært lenge siden jeg har hørt en bildesigner bruke lang tid på å skryte av at nyheten både er kortere utvendig, har kortere akselavstand, kortere kupe og mindre bagasjerom. Alt dette for å bringe MX-5 nærmere originalen fra 1989 og gjennom det gi deg en tettere opplevelse av sportslig bilglede.

Masashi Nakayama var tydelig stolt over hva hans team har fått til. For å bedre bilens veiegenskaper var det viktig å få ned vekten.

Mer bruk av aluminium og et helt nytt chassis dro vekten ned med rundt hundre kilo slik at den letteste utgaven av MX-5 nå veier rett under 1000 kilo – den kraftigste noen få kilo over.

Ved i tillegg å korte bilen ned med ti centimeter til 3,92 meter, kutte akselavstanden med to cm til 2,33 meter samt gjøre Mazdaen en cm lavere enn forgjengeren (122,5 cm), kryper MX-5 enda tettere på de som sitter inne i bilen. At bagasjerommet er redusert med 20 liter til 130 liter spiller ingen rolle. Det går fortsatt to standard kabinkofferter i bagasjerommet. Selv med ytterst beskjedent lagerplass inne i bilen er det plass til mobiltelefon, tannbørste og kredittkort – og mer er strengt tatt ikke nødvendig å ha med på helgeturer og ferier for to.

MX-5 strutter av kjøreglede. Med 50/50 vektfordeling limer den til asfalten og begge motorene (1,5 liter/131 hk og 2,0 liter/160 hk) leker rundt 5000 o/min.

Fordi du nærmest sitter på asfalten og MX-5 er så tett på, er dette bilen for de smale veiers svinger hvor det bare er å klistre seg inn mot fjellveggen, nyte opplevelsen og lytte til fuglekvitteret.

Av alle uviktige biler som lanseres denne høsten, er Mazda MX-5 den klart mest interessante.

MX-5 krysser også positivt av på alle innholdskriterier for ekte sommersportsbil:

  • Bare to seter.
  • Bakhjulsdrift.
  • Bensinmotor.
  • Stofftak.

Sånn sett er ikke Mazda bare tro mot eget konsept, men også mot ideen som var basis for de britiske sportsroadsterne som i løpet av 1970-årene ble utkonkurrert av større og mer komfortable biler.

Du får ikke fransk sofakomfort i MX-5. Setene er trange og bilen kles på. Jeg ville uten tvil valgt Sport-varianten på grunn av Recarosetene. De er både fastere og har bedre sidestøtte. 20.000 kroner opp i pris er verd hver krone fordi det både inkluderer lydanlegg fra Bose (høyttalere i hodestøttene) og flere førerstøttesystemer.

I valget mellom 131 hk og 160 hk er jeg mer i tvil. Selvfølgelig spruter det mer av to-literen, men om det er avgjørende for kjøregleden er jeg mer i tvil om.

Sett ut fra norske forhold holder den minste i massevis. Importørdirektør Karianne Westby opplyser at så langt har kundene valgt omtrent halvt av hvert.

MX-5 tilbys med de to nevnte motorene i Europa. I Japan selges kun den minste og i USA bare den største. Automatgir er ikke mulig å få så langt, men hvorfor skal en så leken bil med ultrakort girspak koblet til en girkasse utviklet spesielt for MX-5 kjøres automatisk?

Mazda bygger foreløpig MX-5 kun som roadster med softtop. Denne drar du av med et enkelt håndgrep på tre sekunder. Å få taket på tar kanskje fem sekunder.

Utgående generasjon solgte best i Norge med hardtop, og selv om Masashi Nakayama ikke ville innrømme noe som helst, kommer bilen i løpet av et års tid med hardtop. Det gjør MX-5 mer til helårsbil – hvis det er det man ønsker seg.

FAKTA Mazda MX-5 1,5 Sport

Motor:

R4 bensinmotor, 1496 ccm.

Effekt:

131 hk (96 kW)

Dreiemoment:

150 Nm v/4000 o/min.

Mål LxBxH:

392x176x123 cm

Akselavstand:

231 cm

Egenvekt:

975 kg

Bakkeklaring:

12,5 cm

Bagasjerom:

130 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,3 sek

Toppfart:

204 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

139 g/km

Pris billigste:

Kr. 294.000

Pris som prøvekjørt:

Kr. 319.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer