Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva slags bil er dette? Jaguars forrige forsøk i denne klassen, X-Type, fikk en blandet mottagelse da den ble lansert – men det er kun et fjernt minne nå. XE er en helt ny og egen bil, basert på egen plattform, og med et karosseri i aluminium – et slags Jaguar-varemerke. Motor og drivverk: Som Jaguarer ellers har bilen bakhjulsdrift, og foreløpig kan vi bare spekulere i om det kommer en med drift på alle fire i fremtiden. Det er ikke mulig å få per i dag. De fleste bilene i denne klassen har i utgangspunktet bakhjulsdrift (BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Lexus IS300h), men samtlige konkurrenter kan leveres med firehjulsdrift (nevnte konkurrenter, pluss Audi A4 og Volvo V60). Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Jaguar har nok helt bevisst lagt seg på en noe konservativ linje under utviklingen av XE. Dette er en bil som skal skaffe den tradisjonsrike produsenten mer volum. Da tør de nok ikke ta de største sjansene. Det som skiller den mest fra konkurrentene er kjøreegenskapene: Hvordan er den å kjøre? Og det går ikke på bekostning av komforten. Riktignok kan den ikke matche Mercedes C-klasse rent komfortmessig – den kan tross alt leveres med luftfjæring – men det er absolutt ingen ukomfortabel opplevelse å sitte bak rattet i XE. Selv med 19-tommere flyter den veldig godt på veien, og det uten justerbart understell. XE behøver ikke det når utgangspunktet er så godt. Styringen er lett, men oppleves presis og god. Egentlig er XE veldig lettkjørt, uansett situasjon. Motorveicruising tas like lett som morsomme svingete veier oppetter fjellene. Totalt sett tør jeg nesten påstå at XE har klassens beste chassis rent kjøremessig. Den nye motoren er også et trivelig bekjentskap. Den bråker litt mye, spesielt på kald tomgang og kraftig pådrag, men er usedvanlig kvikk i reaksjonen. Samtidig er forbruket hyggelig lavt! Hvem passer den for? Derimot, er du helt dieselmotstander (og det er absolutt ingenting i veien med det), så er kanskje ikke XE retningen å se mot. Bensinmotorene lider av høye utslippstall, og dermed mye avgifter. Her har konkurrentene langt hyggelige utslipps- og avgiftsnivåer. Dette liker vi: Setene hadde nok fortjent mulighet for å regulere sitteputelengde, og kanskje litt bedre sidestøtte – men sistnevnte er nok bedre i sportsstolene, som er ekstrautstyr. Dette liker vi ikke: Et litt sprekere bakendedesign hadde heller ikke vært å forakte. Konklusjon: Jeg håper XE kan være med på å bryte litt opp i den regjerende tysker-trioen i denne klassen, både fordi det vil behage mitt øye å se en så lekker bil i trafikken og mitt svakt anglofile hjerte å se engelsk bil – men også fordi det er moro at underdogs som Jaguar klarer å hevde seg.
|