img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Engelsk underdog som innfrir
NETTKJØRT: Jaguar XE treffer blink på nesten alle punkter. BMW, Mercedes og Audi: Pass dere.

Hva slags bil er dette?
Jaguar XE er den britiske fabrikkens nye forsøk på å slå gjennom i markedet for kompakte premiumsedaner. For foreløpig er XE kun å få kjøpt som sedanutgave, men i denne klassen har faktisk denne karosseriformen solid markedsandel.

Jaguars forrige forsøk i denne klassen, X-Type, fikk en blandet mottagelse da den ble lansert – men det er kun et fjernt minne nå. XE er en helt ny og egen bil, basert på egen plattform, og med et karosseri i aluminium – et slags Jaguar-varemerke.

Motor og drivverk:
Testbilen var utstyrt med Jaguars nye, egenutviklede Ingenium-motor; en 2-liters diesel med 180 hestekrefter. Motoren er også tilgjengelig i 163-hesters-utgave, og begge kan fås med manuell eller automatisk girkasse. Testbilen hadde automatgir; en åtte-trinns-kasse fra ZF.

Som Jaguarer ellers har bilen bakhjulsdrift, og foreløpig kan vi bare spekulere i om det kommer en med drift på alle fire i fremtiden. Det er ikke mulig å få per i dag.

De fleste bilene i denne klassen har i utgangspunktet bakhjulsdrift (BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Lexus IS300h), men samtlige konkurrenter kan leveres med firehjulsdrift (nevnte konkurrenter, pluss Audi A4 og Volvo V60).

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Drivlinjen er som sagt veldig tradisjonell, men karosseriet er ganske unikt i klassen. Nesten hele karosseriet er i aluminium, men enkelte av de utvendige karosseriplatene er i stål. Hos flere av konkurrentene er dette motsatt; der er miksen heller stålkarosseri med panser og bagasjelokk i aluminium.

Jaguar har nok helt bevisst lagt seg på en noe konservativ linje under utviklingen av XE. Dette er en bil som skal skaffe den tradisjonsrike produsenten mer volum. Da tør de nok ikke ta de største sjansene.

Det som skiller den mest fra konkurrentene er kjøreegenskapene:

Hvordan er den å kjøre?
Helt nydelig. Chassiset i XE har en balanse og følsomhet som kun BMW 3-serie kan matche. 3-serie har lenge vært den ubestridte kjørekongen i dette segmentet. Nå skal de passe seg, for jeg er neimen ikke sikker på om den fortsatt er det. I så fall er det ikke med særlig margin, for XE kjører strålende.

Og det går ikke på bekostning av komforten. Riktignok kan den ikke matche Mercedes C-klasse rent komfortmessig – den kan tross alt leveres med luftfjæring – men det er absolutt ingen ukomfortabel opplevelse å sitte bak rattet i XE. Selv med 19-tommere flyter den veldig godt på veien, og det uten justerbart understell. XE behøver ikke det når utgangspunktet er så godt.

Styringen er lett, men oppleves presis og god. Egentlig er XE veldig lettkjørt, uansett situasjon. Motorveicruising tas like lett som morsomme svingete veier oppetter fjellene.

Totalt sett tør jeg nesten påstå at XE har klassens beste chassis rent kjøremessig.

Den nye motoren er også et trivelig bekjentskap. Den bråker litt mye, spesielt på kald tomgang og kraftig pådrag, men er usedvanlig kvikk i reaksjonen. Samtidig er forbruket hyggelig lavt!

Hvem passer den for?
Enhver som vurderer en sedan i denne klassen bør ta en kikk på XE. Om det egentlig er Mercedes-komfort du er på jakt etter – det er ikke sikkert XE vil gi deg noen dårlig opplevelse. Er det BMW-sportsligheten du er på jakt etter? XE matcher.

Derimot, er du helt dieselmotstander (og det er absolutt ingenting i veien med det), så er kanskje ikke XE retningen å se mot. Bensinmotorene lider av høye utslippstall, og dermed mye avgifter. Her har konkurrentene langt hyggelige utslipps- og avgiftsnivåer.

Dette liker vi:
Det flotte chassiset følges opp av et lettnavigert og elegant interiør. Instrumentene er kanskje ikke de tydeligste, og head-up-displayet føles virkelig som bortkastede penger, men materialkvaliteten er god (omtrent på BMW-nivå, litt under Mercedes-nivå) og jeg følte både sittestilling og setekomfort var absolutt godkjent.

Setene hadde nok fortjent mulighet for å regulere sitteputelengde, og kanskje litt bedre sidestøtte – men sistnevnte er nok bedre i sportsstolene, som er ekstrautstyr.

Dette liker vi ikke:
Hovedskjermen i dashbordet er lettnavigert og har fin grafikk, men det er fortsatt en touch-skjerm. Her burde Jaguar funnet plass til en sentral styreenhet. Det nevnte head-up-displayet er alt for dårlig, med svak oransje belysning og klumpete integrering i dashbordet.

Et litt sprekere bakendedesign hadde heller ikke vært å forakte.

Konklusjon:
Jaguar treffer i veldig stor grad blink med sin XE. De har nok lånt prioriteringslista fra BMW for utvikling av kompaktsedaner, og jeg mistenker at den ser litt slik ut: Chassis, chassis, motor, chassis, utseende, chassis, interiør, og deretter alt det andre. Nevnte jeg chassis?

Jeg håper XE kan være med på å bryte litt opp i den regjerende tysker-trioen i denne klassen, både fordi det vil behage mitt øye å se en så lekker bil i trafikken og mitt svakt anglofile hjerte å se engelsk bil – men også fordi det er moro at underdogs som Jaguar klarer å hevde seg. 

FAKTA Jaguar XE 2,0 180 hk

Motor:

R4 turbodieselmotor, 1999 ccm.

Effekt:

180 hk (132 kW)

Dreiemoment:

430 Nm

Mål LxBxH:

467x185x142 cm

Akselavstand:

284 cm

Egenvekt:

1499 kg

Bagasjerom:

455 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek

Toppfart:

228 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,42 l/mil

CO2:

109 g/km

Pris billigste (163 hk):

Kr. 399.900

Pris som prøvekjørt:

Kr. 597.050


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer