img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Heia Nico
Ønsk Nicolas Hülkenberg masse lykke til foran søndagens østerrikske Grand Prix. Folk som både kjører Formel 1 og vinner Le Mans er det langt mellom for tiden.

Jeg satt og tenkte på når vi sist opplevde at en fyr, aktiv i Formel 1, sist vant Le Mans.

Jeg er sikker på at «almanakkene» er fulle av den slags statistikk, jeg er også ganske sikker på at ganske mange vil påstå at det var i 1992 og at helten het Mark Blundell.

Men de har i så fall glemt bort at i 1992 var Blundell midt mellom to F1-sesonger – han kjørte Brabham i 1991 og Ligier i 1993, men i 1992 var han «bare» testfører for McLaren.

Men året før var både Johnny Herbert (Lotus) og Bertrand Gachot (Jordan) med og kjørte den Mazda 787 som vant så sensasjonelt.

Men før det var ikke dette noe å se etter, egentlig. Det var en tid langt tilbake der en racerfører var en racerfører, og han kjørte det han fikk tak i fordi greia hans var å kjøre fort.

Krevende
Derfor skrives HÜLKENBERG med store bokstaver i min bok nå – han er ikke en av de spesialiserte pop-primadonnaene som blir slitne av å konsentrere seg om å kjøre noen timer rundt en bane midt på dagen.

Tenk på forskjellen, hyper-adrenalinet i 24 timer, kjøre stint på opptil 4 timer av gangen, i et miljø stappfullt av tett trafikk der du aldri kan være sikker på hva de andre gjør, mye av dette i schwarte natta, og der du attpåtil skal prøve å få deg en på øyet innimellom.  

Det var enda mer ekstremt før, bare to førere på bilen, og noen av dem var så misfornøyd med co-driveren at de likegodt tok nesten alle de 24 timene selv.

Og så kjørte de Indianapolis neste helg, og et Grand Prix løp helgen etter det. Samtidig som de plusset på med en Lotus 11 eller en Jaguar D-type i helger de ikke hadde andre måter å underholde seg på.

Levende legende
Jackie Ickx er vel det ferskeste eksemplet på slike alt-mulig-menn med røtter i Le Mans. Han startet seiersrekken sin i 1969 og vant Le Mans siste gang i 1982.

Tom Kristensen har vunnet løpet, stor sett med Audi, 9 ganger og er mestvinnende. Ickx er fremdeles nummer to på den listen med seks seire.

1969-seiren var spesiell fordi da gjorde Ickx slutt på den tradisjonelle Le Mans starten der løperne sprintet over banen, heiv seg inn i bilen og spant i vei. Sikkerhetsselene tok det som regel mange runder før de fikk på seg.

Ickx, som fikk mye pepper fordi han tilhørte de «silkefrøknene» som ikke syntes det var no’ gøy å dø på banen – han tilhørte med andre ord samme sikkerhetsfraksjonen som Jackie Stewart – ruslet sakte over banen, satte seg inn i GT40-bilen sin, festet beltene omhyggelig, dro igjen døren og var overlegent sistemann ut fra mål. 

Og vant.

Suverene Porsche
Men det var Porsche som oftest brakte ham til seierspallen. Hvilket bringer meg til Porscher. For året etter, altså i 1970, så vi Porsches første totalseier på Le Mans. Og nå har HÜLKENBERG gitt dem deres femtende (i rekordbøkene står det 17. Det er sikkert de som har rett og jeg som tar feil, men vent litt til). 

Uansett er Porsche det mestvinnende merket av 24-timers løpet. Neste er Audi med 13 og Ferrari med 9. (Ta gjerne også med at med klasseseire er Porsche nå oppe i 100. Ingen andre er i nærheten.)

I 1970 var det en korthekk 917, året etter var det en langhekk ditto. Begge gangene stod Ferdinand Piëch i depotet og ledet korstoget.

Så hentet de frem 936, som egentlig var en 1970-konstruksjon, den vant i ’76 og ’77 (begge gangene med Ickx). En 935 vant i 1979 og så – dette er ikke tull – hentet de en gammel 936 igjen fra museet, som Ickx og Derek Bell kjørte til seier i 1981.

De neste fire årene tilhørte 956, og så la Porsche tak på den og presenterte den som 962. Den vant i 1986 og ‘87. Dette var en bil som var så lettkjørt og grei å ha med å gjøre at den ble kundebilen fremfor noen. I 1990 kunne vi telle 19 slike på startstreken. En utgave av den vant nok en gang i 1994.

Så kommer den der jeg ikke stemmer overens med rekordbøkene. 

Tom Walkinshaw (Volvos partner da de bygde sin Cabriolet i Uddevalla, blant mye annet) bygde egne racerbiler under TWR-merket.

Han fikk Porsche med på et prosjekt, Stuttgart skulle i realiteten bare godkjenne det, der TWR tok et gammel Jaguar racingchassis, XJR-14, chassis nummer 791, som de la en spesialutviklet Porsche 3-liters motor i. Den samme flate sekseren som hadde vært brukt i 956 nesten 15 år tidligere.

Den ble lagt på is i 1995, Reinhold Joest (som senere fikk det mestvinnende Audi-laget) fikk imidlertid låne de ubrukte prototypene og vant i 1996 og 1997. Deretter overtok Porsche det hele, og vi fikk en seier med en 911 GT1 i 1998 – siste gang Porsche vant, før årets festforestilling.

Bastard
Det hører med til 1997-seiren at det var Tom Kristensens debut. Men to år med et Jag-chassis bygget av TWR og påmeldt av et fremmed team – jeg syns ikke det høres ut som Porsche. Uansett hva bøkene sier.

Dermed har jeg hyllet Porsche, og HÜLKENBERG, så la meg slutte med to andre fenomener som står høyt oppe på laurbærkranslisten min.

Bentley er det eneste merket som har vunnet både før krigen og etter krigen.

Og Luigi Chinetti – som med tiden ble amerikansk Ferrari-importør, er den eneste personen som har vunnet på begge sider av 1940.

24-timersløpet i Le Man er et event som alltid har klart å produsere helter.

Her er Porsches liste over deres tidligere Le Mans-vinnere:

1970

  • Hans Herrmann/Richard Attwood
  • Porsche 917 KH

1971

  • Helmut Marko/Gijs van Lennep
  • Porsche 917 KH

1976

  • Jacky Ickx/Gijs van Lennep
  • Porsche 936

1977

  • Jacky Ickx/Jürgen Barth/Hurley Haywood
  • Porsche 936

1979

  • Klaus Ludwig/Bill Whittington/Don Whittington
  • Porsche 935 K3 Kremer

1981

  • Jacky Ickx/Derek Bell
  • Porsche 936 81

1982

  • Jacky Ickx/Derek Bell
  • Porsche 956

1983

  • Al Holbert/Hurley Haywood/Vern Schuppan
  • Porsche 956

1984

  • Klaus Ludwig/Henri Pescarolo
  • Porsche 956 Joest

1985

  • Klaus Ludwig/Paolo Barilla/John Winter
  • Porsche 956 B Joest

1986

  • Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim Stuck
  • Porsche 962 C

1987

  • Derek Bell/Al Holbert/Hans-Joachim Stuck
  • Porsche 962 C

1994

  • Yannick Dalmas/Mauro Baldi/Hurley Haywood
  • Dauer-Porsche 962 LM

1996

  • Manuel Reuter/Davy Jones/Alexander Wurz
  • TWR Joest-Porsche WSC95

1997

  • Michele Alboretto/Stefan Johannson/Tom Kristensen
  • TWR Joest-Porsche WSC95

1998

  • Allan McNish/Laurent Aiello/Stéphane Ortelli
  • Porsche 911 GT1 98

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer