img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Golf pluss pluss pluss
AMSTERDAM: Aldri har Volkswagen Touran vært mer lik Golf, men det er bare under skallet.

Hva slags bil er dette?
Touran er Volkswagens svar på de som spør etter en «Golf med syv seter». Selv om forrige generasjon Touran lånte mange komponenter fra Golf V, er nok dagens Touran enda mer beslektet med sin lillebror rent teknisk.

Det er ikke minst på grunn av MQB-plattformen, som skal danne grunnlaget for nær sagt alle Volkswagen- og Skoda-modeller i fremtiden – med noen unntak her og der.

I Norge blir Touran kun å få som syvseter (om ikke vi snakker varebil, da – mer om det nederst i artikkelen).

Dette begrunner de i at Golf Sportsvan nå har blitt så stor, at den dekker femsetersmarkedet godt nok. Er det maks fleksibilitet man er på jakt etter er riktignok ikke Sportsvan veien å gå, og da står Touran klar til å ta i mot barnefamilier i flokk.

Det vil si; i likhet med markedet for store personbiler (VW Passat, Ford Mondeo og resten av den gjengen) har markedet for flerbruksbiler krympet. SUV-bølgen har også rammet denne klassen – spesielt nå som flere SUV-er får syv seter …

Men akkurat som med Passat og Mondeo lanserer VW og Ford sine modeller i denne klassen omtrent samtidig – det er bare to måneder siden vi først satt oss bak rattet i nye S-Max.

Motor og drivverk:
I Norge er det to bensinmotorer og to dieselmotorer som først er aktuelt. Bensinmotorene er turbomatede 1,2- og 1,4-litere, med henholdsvis 110 og 150 hestekrefter.

Jeg har ikke fått kjøre den minste av disse, men 1,4-literen imponerer (igjen) med sin voksne karakteristikk og stillegående gange. Sammen med DSG-automatkassa er dette et hyggelig bekjentskap.

DSG-kassa er fortsatt litt seig med å komme i gang fra stillestående, men i flyt og fart føles den veldig riktig i en Touran. Strengt tatt – og dette kommer fra en som elsker å gire manuelt – skulle jeg kjøpt meg en Touran selv, og motoren jeg ønsker meg tilbyr begge valgene (for det er ikke alle motorer som gjør), hadde jeg valgt automat.

Bestselgerne i Norge blir nok fortsatt diesel – og aller mest 1,6-literen på 110 hester.

Den er ikke så kultivert og jevn i gangen som 2-literen (150 hk), men bør funke fint til de fleste forhold. Det er 30.000 som skiller de to motorene, jeg hadde nok ikke følt meg lurt om jeg gikk for den største …

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Volkswagen spiller på det veldig sikre når det gjelder nye Touran. Her er det ingen overraskelser, men heller ingen spesielle partytriks gjemt opp i ermet.

Men et punkt skiller Touran fra flere av konkurrentene, og det er mangelen på 4x4.

S-Max kan nå leveres med firehjulsdrift, og den nye, spennende (slapp av, se det i forhold til hvilken bilklasse vi snakker om!) konkurrenten BMW 2-serie Gran Tourer har også dette som mulighet.

Hvorfor ikke 4x4 på Touran? Rent teknisk burde det ikke være noe i veien for det, den deler jo plattform med blant annet Golf …

Hvordan er den å kjøre?
Med en gang utmerker Touran seg som veldig stillegående, ikke minst med 150-hesters bensinmotor om bord. Vindstøyen er merkbar, men det tror jeg er aller mest fordi veistøyen er så lav. Men med en gang vi svinger over på noe som ligner mer på norsk asfalt (veiene i Nederland er generelt veldig gode), høres også dekkstøyen.

Likevel, det er langt fra ille – og sammen med et komfortpreget chassis leverer Touran en veldig behagelig kjøretur.

Setene er gode, spesielt de nye «ergoActive»-stolene (hva er galt med å bare kalle de «komfortseter»?) som har lengderegulerbar sittepute og mulighet for massasje.

Rent kjøredynamisk er Touran enklest å se for seg om man tenker seg at man kjører Golf, med mykere stopp i setene, mens man sitter litt høyere.

Konkurrenter:
Jeg har vært inne på det. Ford skal være med i dansen med ny S-Max, og BMW 2-serie Gran Tourer kommer inn fra siden med premium-badge og potensiell utstyrsfest (selv om det koster flesk). I tillegg ligger outsidere som Citroën C4 Picasso og vaker i MPV-vannet.

Touran bringer ikke så veldig mye nytt og spennende til torgs, verken utseendemessig eller teknologisk (selv om du kan spesifisere den med både WLAN, MirrorLink, CarPlay, apper og alt slags annet moderne duppeditteri), men er rett og slett en bil som oppfyller IT-uttrykket «WYSIWYG» med glans: What You See Is What You Get.

Dette liker vi:
Selv om Touran har konvensjonelle bakdører er tilgangen til de bakerste setene høyst godkjent. Dørene åpnes med veldig god vinkel, og setene i den midtre raden sklis enkelt frem med et håndgrep.

Om de som sitter på midtre rad samtidig er litt snill, og ofrer en centimeter eller to beinplass (noe som burde være fint mulig) går det også an for en voksen å sitte bakerst. Men bagasjeplassen er naturligvis ikke så mye å skryte av med alle setene i bruk …

Et viktig punkt Volkswagen skal få stor skryt for: Varmetråder i frontruta! Jippi! Ford (og tidligere Ford-underlagte Jaguar/Land Rover) har drevet med dette i «alle år» – endelig følger flere på.

Pluss også for at bagasjeromstrekket man bruker i femseter-modus har eget rom i bagasjerommet for syvseter-bruk. Kudos.

Dette liker vi ikke:
Ryggekameraet er ikke integrert i bakluka, og vil nok lett smusses til på skitne norske vinter-, høst og vårveier. Og for så vidt på sommeren også mange steder …

Mangelen på 4x4 har jeg allerede nevnt, og det er heller ingen konkrete planer om en GTE-variant – Volkswagens ladehybrider som tar Norge med storm for tiden.

Og selv om det nok ikke er det viktigste i denne klassen, er det lov å ta noen sjanser her og der, Volkswagen. Vær litt sprelsk!

PS: Varebil
Volkswagenimportøren er i samtaler med fabrikken om å få bygget om Touran til varebil. Da vil den i så fall leveres med to seter rett fra fabrikk, og derfor ikke mulig å konvertere tilbake til personbil igjen.

Foreløpig virker det som om det norske markedet kanskje er for lite (fabrikken spør «hvor mange tusen biler vil dere klare å selge i året?») – men siden mye av selve varebilombyggingen (tilpasning til norske sær-regler) skjer i Norge er det langt fra utenkelig. Importøren vil ha varebil-Touran, og det er helt sikkert mange kunder som også gjerne kunne tenkt seg en. Vi krysser fingrene for dere.

FAKTA Volkswagen Touran 1,6 TDI

Motor:

R4 turbodieselmotor, 1598 ccm.

Effekt:

110 hk (81 kW)

Dreiemoment:

250 Nm v/1500-3000 o/min.

Mål LxBxH:

453x183x166 cm

Akselavstand:

279 cm

Egenvekt:

1464 kg

Bagasjerom:

743 (5-seter) - 1980 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,9 sek

Toppfart:

187 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,44 l/mil

CO2:

115 g/km

Pris fra:

Kr. 347.000
(+29.600 kroner for Highline)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer