img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Honda-SUV uten 4x4
Etter ti års fravær er Hondas kompakt-SUV HR-V tilbake igjen i høst. I Japan selges den som hybrid med 4WD og automatgir. Men glem det. I Europa droppes både 4WD og hybridløsningen. Trist for Norge.

Da jeg møtte Honda Vezel (HR-V i Europa) på Tokyo-utstillingen rett før jul i 2013, tenkte jeg at dette kommer til å bli en drømmebil for Norge, skreddersydd som den er for det norske avgiftssystemet.

Med lengde på 4,30 meter er en slik bil etterspurt vare i et sterkt voksende kompakt-SUV-segment verden over. Hybrid, automatgir og 4x4 ville gjort bilen unik i Norge.

Men hos Honda teller penger og volum mer enn fromme, norske bilønsker.

– Det ligger kun kommersielle hensyn bak. Bilen kan leveres til Europa både som hybrid og med 4x4 om det viser seg å være interessant, presiserer Hondas Ko Yamamoto.

Honda har naturligvis fått med seg at kun fire prosent av alle som kjøper liten SUV/crossover i Europa velger 4x4, og så langt har ingen tunge markeder i Europa etterspurt hybrid-teknologi.

Annerledeslandet Norges høye 4x4-andel (37 prosent så langt i år) teller sånn sett lite i europeisk sammenheng. Dieselmotor er derimot på plass, også det viktigere i Europa enn i Norge.

Crossover
Honda ser på Nissan Qashqai og Mazda CX-3 som erkekonkurrentene i Europa. Legger jeg til Opel Mokka, Suzuki SX4 S-Cross og Mitsubishi ASX, er de viktigste modellene du bør ta med i vurderingen nevnt dersom du går med planer om å skaffe en ny, liten SUV.

Honda håper å selge 1000 HR-V i løpet av ett år fra lansering rett etter skoleferiens slutt. Kun en gang tidligere har Honda vært nær 1000 solgte HR-V. Det var i år 2000. HR-V var det året Hondas mest kjøpte bilmodell i Norge.

Honda er for øvrig forsiktig med å betegne HR-V som SUV fordi de mener inspirasjonen til designen også er hentet fra coupé-modeller og stasjonsvogner. I sum blir dette noe så ubestemmelig som crossover.

Hva skiller HR-V fra konkurrentene?
Egentlig ikke særlig annet enn bakseteløsningen som er tatt fra Civic/Jazz. Ved å plassere drivstofftanken under forsetet frigjøres ekstra plass til bagasje bak. I tillegg åpner det for muligheten til å senke seteputene bak nærmere gulvet når ryggene legges ned.

Dette gir trolig klassens største bagasjerom, men siden Honda kun oppgir mål til nedre kant av vinduene, kan jeg ikke gi deg relevante sammenlikningstall.

Naturligvis kan sitteputene bak løftes akkurat som på Civic og Jazz. Dette i seg selv gjør det mulig å frakte alt fra digre planter til rullestoler stående inne i bilen. Ingen andre bilprodusenter har denne løsningen i dag.

Men om bagasjerommet laster mye, savnet jeg kroker til å henge fra meg handleposer slik at innholdet ikke ligger strødd over hele bagasjerommet innen man er kommet hjem. Koster knapt noe, men det er ufattelig at Honda ikke har tenkt på det siden de er så opptatt av nettopp bagasjeavdelingen.

Hvordan kjører HR-V?
For å være helt ærlig så kjører HR-V på det jevne. Den er passe komfortabel og passe støysvak inne i kupeen, men den litt spisse lyden fra bensinmotoren på høyt turtall generer. Og nettopp denne motoren må jages for å trives (maks moment ved 4600 o/min). Dieselmotoren derimot yter mest ved 2000 o/min.

Bak rattet er alt der det skal være, lettlest og greit. Men så konservativt bygd at en skulle tro Toyota sto bak. Den spenstige layouten fra Civic er forlatt, og berøringsskjermen (7 tommer) midt på dashbordet er ikke min favoritt når Mazda gjør dette så mye bedre med styrehjul på midtkonsollen i alle sine modeller, CX-3 inkludert.

Takhøyde på 99 cm foran holder for de aller fleste, 92 cm bak (soltak) gjør at jeg med mine 1,81 på strømpelesten (og lang overkropp) ikke får med meg hodet.

Motorvalg
Honda HR-V har tredje generasjon av småbilen Jazz i bunnen. Dette er drivlinjetilbudet i Europa:

* 1,5 l i-VTEC bensin/130 hk/155 Nm – 6M/7CVT – 130/120 g CO2/km.
* 1,6 l i-DTEC diesel/120 hk/300 Nm – 6M – 108 g CO2/km.

Honda leverer HR-V med flere førerstøttesystemer, men de fleste av dem varsler kun og griper ikke inn. Eneste funksjon som overstyrer føreren er autobrems fordi dette kreves av EuroNACP for å gi full pott (5 stjerner) i sikkerhetstestene. Blindsonevarsling mangler, likeså aktiv cruisekontroll.

En liten fiffig detalj tror jeg Honda fortsatt er alene om: Det elektriske håndbrekket går kun av automatisk når sikkerhetsbeltet er i bruk.

Historikken
HR-V kom til Norge som 4x4-SUV i 1999 og ble solgt i 3422 eksemplarer. Den gang fantes bilen i en kort versjon med tre dører og en litt lengre med fem dører. Alle hadde 4x4-teknologi fra storebror CR-V, men dieselmotor i slike biler tenkte ingen på for 15 år siden.

HR-V eksisterte i Norge og Europa til litt ut i 2006. I andre deler av verden ble den erstattet av andre SUV-lignende Honda-modeller som Element.

Hondas nye HR-V bygges flere steder i verden inkludert i Japan og Mexico.

To valg
Etter min mening er bare to av de tre HR-V-variantene interessante i Norge. Glem med en gang bensinutgaven med manuell girkasse.

Er du på jakt etter komfort, så vil kombinasjonen bensinmotor/CVT være en grei løsning. Jakter du på mer futt så velg dieselvarianten. Den er uansett seigest i bakkene og raskest til 100 km/t.

Nye Honda HR-V mot konkurrentene:


pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer