Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er klart – dersom Renault har klart å bygge en Audi A6 (eller BMW 5-Serie) som de selger til Audi A4 (eller BMW 3-Serie) -pris, har de kanskje en vinner. Men det er selvfølgelig enkelt å minne om Renaults manglende suksess i de øvre segmenter – helt tilbake til Fregatens tid på sent 50-tall, til de siste årenes Laguna. Den har solgt i snitt ca. 750 biler årlig de siste tyve årene, så man kan kanskje si at et salgsmål på 1000 nye Talisman i Norge det første hele salgsåret (2016) ikke er veldig ambisiøst. Nå må det føyes til at det kommer en stasjonsvogn også til Frankfurt-utstillingen, og at av de 1000 bilene i salgsmålet er kanskje så mye som 70 prosent leasingbiler. Det betyr blant annet at den fremdeles ganske spede forhandlerorganisasjonen ikke blir belemret med altfor mange dyre innbyttebiler – dersom salget går som man håper. Vind i seilene Hvorav altså Talisman skal bli en viktig del – på tross av at de fleste vel har glemt bort at de opererer i dette segmentet (det ble solgt 2 Lagunaer i 2014!) Jeg snakket med produktfolk som sto bak dette såkalte M2S prosjektet, og de listet opp følgende fire punkter som de viktigste kjøpsdrivende elementene for en slik bil: Emosjoner (altså design), Status, Lojalitet og Kjøreglede. Norske landskap «For å gi inntrykk av virkelig kjøreglede» ble vi fortalt. Men det er vanskelig å finne Lojalitets-faktoren i denne ligningen. Jeg kan tro at en som har eid en Talisman kanskje vil bli lojal, men at en nybakt Kadjar-eier blir så lojal at neste bil blir Talisman, er vanskelig å tro. Les: Våre førsteinntrykk av Kadjar Status er vel heller ikke åpenbart. Kanskje inni kundens eget hode, fordi han vet har er en Early Adopter, men for BMW / Mercedes / Audi-kollegene, med sine leasingbiler, er det vanskelig å forstå hvor statusen skal finnes. Emosjoner Vi kommer tilbake til hva han har gjort i neste BIL, men la det være nok å si at ingen kan ta feil av denne og main-stream tyskerne. Om det er bra eller dårlig i dette segmentet vet jeg ikke, men Talisman er en bil med kurver og former og volumer som virkelig appellerer til emosjoner. Og da kan vi jo slå fast at dersom ti prosent av den potensielle kundegruppen reagerer positivt, emosjonelt, så har Renaults salgsfolk mer enn nok å jobbe med. For selv om det ikke ble sagt noe om salgsmålene, er det åpenbart at et segment som årlig selger 1 million i Europa (og 8 i hele verden) – men synkende, ikke betyr mye for Renault, volummessig. (saken fortsetter) Synergier Alle motorene er velkjente: Bensinmotorene Energy TCe 200 og Energy TCe 150 leveres eksklusivt i kombinasjon med syvtrinns EDC dobbel clutch automatkasse. Dieselmotorene Energy dCi 110 og Energy dCi 130 kan kombineres med sekstrinns manuell eller EDC girkasse. Twin turbo-versjon Energy dCi 160 leveres med 7-trinns EDC. Hvilke som skal importeres til Norge er foreløpig ikke klart. Men dette utvalget forteller at vi kan komme helt ned i 95 gram. Carlos Ghosn, Renault-Sjefen, bekreftet forresten at særlig lavere skal vi ikke vente – denne bilen skulle, sa han, ikke elektrifiseres på noen måte. Romslig Vi fikk også vite at bilen er forbausende lett – hvor forbausende vet jeg dessverre ikke – 200 kg lettere enn Renaults største crossover, hva nå det måtte bety. Men som sagt, vi er tidlig i introduksjonsfasen, spesifikasjonene er foreløpig ganske sparsommelige. Velutstyrt Vi kommer selvfølgelig tilbake til denne, og stasjonsvognen, når det blir mulig å kjenne nærmere på dem, og når vi har sett den fremført i frihet sammen med andre biler - og da kan vi forhåpentlig plassere dem litt bedre i markedsbildet også, når vi får antydninger om prisnivået. PS!
|