img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
92 bilder i galleri
Renault tilbake i D-segmentet
Renault brukte like godt slottet i Chantilly, like utenfor Paris, som kulisse da de lanserte sin nye Talisman i går. Det kan tydes som at de sikter virkelig høyt.

Det er klart – dersom Renault har klart å bygge en Audi A6 (eller BMW 5-Serie) som de selger til Audi A4 (eller BMW 3-Serie) -pris, har de kanskje en vinner.

Men det er selvfølgelig enkelt å minne om Renaults manglende suksess i de øvre segmenter – helt tilbake til Fregatens tid på sent 50-tall, til de siste årenes Laguna.

Den har solgt i snitt ca. 750 biler årlig de siste tyve årene, så man kan kanskje si at et salgsmål på 1000 nye Talisman i Norge det første hele salgsåret (2016) ikke er veldig ambisiøst.

Nå må det føyes til at det kommer en stasjonsvogn også til Frankfurt-utstillingen, og at av de 1000 bilene i salgsmålet er kanskje så mye som 70 prosent leasingbiler.

Det betyr blant annet at den fremdeles ganske spede forhandlerorganisasjonen ikke blir belemret med altfor mange dyre innbyttebiler – dersom salget går som man håper.

Vind i seilene
Og de siste månedenes resultater viser at man skal ta Renaults mål på alvor nå. Etter juni-resultatene virker det som om importørens mål om 4000 Renaulter i år, inkl. varebiler, er innen rekkevidde. Og da er vi enda nærmere målet om 4,5 % markedsandel i 2017.

Hvorav altså Talisman skal bli en viktig del – på tross av at de fleste vel har glemt bort at de opererer i dette segmentet (det ble solgt 2 Lagunaer i 2014!)

Jeg snakket med produktfolk som sto bak dette såkalte M2S prosjektet, og de listet opp følgende fire punkter som de viktigste kjøpsdrivende elementene for en slik bil: Emosjoner (altså design), Status, Lojalitet og Kjøreglede.

Norske landskap
Til det siste punktet kan det føyes til at denne bilen ble presentert i usedvanlig norske omgivelser. Nydelige videoer fra norske veier, med fjorder og dramatiske broer så langt øyet kunne se, pluss en rekke stillbilder som viste typiske norske landskaper og norsk natur.

«For å gi inntrykk av virkelig kjøreglede» ble vi fortalt. Men det er vanskelig å finne Lojalitets-faktoren i denne ligningen.  Jeg kan tro at en som har eid en Talisman kanskje vil bli lojal, men at en nybakt Kadjar-eier blir så lojal at neste bil blir Talisman, er vanskelig å tro.

Les: Våre førsteinntrykk av Kadjar

Status er vel heller ikke åpenbart. Kanskje inni kundens eget hode, fordi han vet har er en Early Adopter, men for BMW / Mercedes / Audi-kollegene, med sine leasingbiler, er det vanskelig å forstå hvor statusen skal finnes.

Emosjoner
Så da er Emosjoner tilbake. Vi hadde en lang prat med Laurens van den Acker, ex-Mazda (blant annet) som er Renaults designsjef, og som utrolig nok ikke er anpusten, for dette er hans femte nye bil i år – Meganen i Frankfurt blir nr. 6!

Vi kommer tilbake til hva han har gjort i neste BIL, men la det være nok å si at ingen kan ta feil av denne og main-stream tyskerne. Om det er bra eller dårlig i dette segmentet vet jeg ikke, men Talisman er en bil med kurver og former og volumer som virkelig appellerer til emosjoner.

Og da kan vi jo slå fast at dersom ti prosent av den potensielle kundegruppen reagerer positivt, emosjonelt, så har Renaults salgsfolk mer enn nok å jobbe med.

For selv om det ikke ble sagt noe om salgsmålene, er det åpenbart at et segment som årlig selger 1 million i Europa (og 8 i hele verden) – men synkende, ikke betyr mye for Renault, volummessig.

(saken fortsetter)

Synergier
De påstår også at det ikke har kostet all verden å utvikle den. Den er bygget på en ny arkitektur som er felles for hele gruppen (Renault, Nissan, Infiniti, Samsung, Dacia og Lada) og det er solide innslag av Espace her, dersom du graver dypt nok.

Alle motorene er velkjente: Bensinmotorene Energy TCe 200 og Energy TCe 150 leveres eksklusivt i kombinasjon med syvtrinns EDC dobbel clutch automatkasse.

Dieselmotorene Energy dCi 110 og Energy dCi 130 kan kombineres med sekstrinns manuell eller EDC girkasse. Twin turbo-versjon Energy dCi 160 leveres med 7-trinns EDC.

Hvilke som skal importeres til Norge er foreløpig ikke klart. Men dette utvalget forteller at vi kan komme helt ned i 95 gram.

Carlos Ghosn, Renault-Sjefen, bekreftet forresten at særlig lavere skal vi ikke vente – denne bilen skulle, sa han, ikke elektrifiseres på noen måte.

Romslig
Den måler 485 x 187 og har en akselavstand på 281 cm pluss verdens største – så det ut som – bagasjerom. Den korte prøvesitten vi hadde, før vi ble kastet ut, avslørte også Superb-plass i baksetet og masse komfort foran.

Vi fikk også vite at bilen er forbausende lett – hvor forbausende vet jeg dessverre ikke – 200 kg lettere enn Renaults største crossover, hva nå det måtte bety.

Men som sagt, vi er tidlig i introduksjonsfasen, spesifikasjonene er foreløpig ganske sparsommelige.

Velutstyrt
Hva som imidlertid er åpenbart, er at i tillegg til en spennende bakhjulsstyring (vi har vel noe tilsvarende i Espace?) vil denne ha en rekordaktig liste med komfort- og assistentutstyr. Pluss segmentets største skjerm (siden når er det blitt et argument på en bil?)

Vi kommer selvfølgelig tilbake til denne, og stasjonsvognen, når det blir mulig å kjenne nærmere på dem, og når vi har sett den fremført i frihet sammen med andre biler - og da kan vi forhåpentlig plassere dem litt bedre i markedsbildet også, når vi får antydninger om prisnivået.

PS!
Det er ikke første gang Talisman-navnet blir brukt. Forrige gang var på en spennende måkevinge Renault-konsept vist på Frankfurt i 2001.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer