img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Landeveislokomotivet
MÜNCHEN: Med enda større bagasjerom, enorm bakseteplass og langt lekrere design kjører Skoda Superb gjerne rett inn i garasjen til barnefamiliene.

Selv med inntil 280 hestekrefter som tar deg til 100 km/t på 5,8 sekunder, er det likevel ikke sportsligheten og fartsressursene som først lyser mot deg i møte med Skodas nye Superb stasjonsvogn.

Nei, denne lekre og digre storbilen (4,86 meter lang) med pris fra 309.000 kroner – pluss 10.000 kroner i forhold til kombikupeen) henvender seg først og fremst til familier med behov for mye plass både i baksetet og i bagasjerommet.

Et hav av plass
Sammenlignet med forgjengeren har Superb stasjonsvogn vokst nærmest i alle retninger. Med fem centimeter større bredde til totalt 1,86 meter er Superb en av ytterst få biler hvor tre barneseter får plass der bak.

Og beinplassen er så diger at det eneste som mangler der bak er liggeseter med fothviler. Uten å ha målt eksakt tror jeg ikke en gang Ford Mondeo, som kommer nærmest Superb i størrelse og plass, kan måle seg med Skodaens baksete.

Bakluka på Superb kan nå åpnes med å føre foten under støtfangeren. Ikke det at dette er noe nytt i bilverden, men det forteller meg at forskjellen i utstyrsvalg mellom luksusbiler og vanlige biler stadig krymper.

Bakluka skjuler 660 liter bagasjeplass (pluss 27 liter fra forgjengeren), også det så langt jeg har sjekket størst i klassen og større enn halvbror VW Passat, som Superb deler det meste av teknikken med.

Praktisk
Bakseteryggene legges ned med et håndgrep fra bagasjerommet og det er nok kroker til å henge handleposene på. Det skjulte tilhengerfestet løses ut ved å dra i et håndtak i luketerskelen.

Eneste minus jeg kan se der bak er at gulvet i bagasjerommet ikke er helt flatt. Løsningen ligger i å krysse av for en ekstra plate som stjeler litt av bagasjerommet, men som til gjengjeld gir det flate gulvet jeg mener er viktig i stasjonsvogner.

Ekstra koster det også med passasjersete foran som kan legges flatt. Da nærmer til gjengjeld samlet lastelengde seg tre meter.

Skulle det begynne å regne, så har Skoda tenkt på det også, for hver av fordørene skjuler en solid paraply. Akkurat dette med paraply har fulgt Superb siden første kombi i 2002.

Og for dem som ikke vet det: Superb er opprinnelig et resultat av at VW-konsernet hadde en lang Kina-bil som de ønsket å gjenbruke plattformen til i Europa.

Tilpasningsdyktig
Jeg trekker fram komforten som det mest karakteristiske ved Superb. I bilen vi kjørte kunne chassiset, styringen og gassresponsen justeres med knappetrykk fra økonomi via komfort, normal, sport og til individuell, men sportsknappen gjør likevel ikke Superb til noen sportsbil.

Her er bare å finne en god kjørestilling, koble inn den aktive cruisekontrollen og filskiftkontrollen – og la bilen nærmest kjøre i vei av seg selv. Kan man ha det bedre i en komfortbil?

For en bilgenerasjon siden ble ikke Skoda akkurat tilgodesett med siste generasjon motor- og sikkerhetsteknologi. Dette har krav fra EU og EuroNCAP definitivt satt en stopper for.

EU gjennom å kreve mest moderne renseteknologi (Euro 6) i alle motorer og EuroNCAP ved å inkludere førerstøttesystemer som eksempelvis automatbrems i byfart for å gi toppscore (fem stjerner).

Derfor har naturligvis Skoda Superb alt dette – og avstanden til VW og Audi krymper ytterligere.

Dette er motor- girkasse- og 2WD/4WD-programmet:

  • 1,4/125 hk (B) – 2WD – 6 M
  • 1,4/150 hk (B) – 2WD – 6 M
  • 1,4/150 hk (B) – 2WD – 7 DSG
  • 1,4/150 hk (B) – 4WD – 6 M
  • 1,8/180 hk (B) – 2WD – 7 DSG
  • 2,0/220 hk (B) – 2WD – 6 DSG
  • 2,0/280 hk (B) – 4WD – 6 DSG
  • 1,6/120 hk (D) – 2WD – 6 M
  • 1,6/120 hk (D) – 2WD – 7 DSG
  • 2,0/150 hk (D) – 2WD – 6 M
  • 2,0/150 hk (D) – 2WD – 6 DSG
  • 2,0/150 hk (D) – 4WD – 6 M
  • 2,0/190 hk (D) – 2WD – 6 M
  • 2,0/190 hk (D) – 4WD – 6 DSG

Motorprogrammet er bortimot overveldende, men firehjulsdrift og automatgir (DSG) lar seg dessverre kun kombinere på de mest motorsterke variantene.

Forklaringen ligger ikke i tekniske begrensninger, men markedsmessige. I Norge velger hver tredje bilkjøper 4x4. I Europa himles det med øynene over slike tall.

Tredje generasjon av Skoda Superb ankommer Norge som kombikupe rett etter ferien, stasjonsvognen utpå høsten.

Optimist tross fallende marked
Målet er å selge 1800 biler i året, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen, som selvfølgelig er smertelig klar over at biler i det såkalte D-segmentet hvor Superb, Ford Mondeo, VW Passat, Mazda 6 og Toyota Avensis – for å ha nevnt de viktigste – hører hjemme, har krympet betydelig de siste årene.

For ti år siden var hver tredje nysolgte bil i Norge (32 prosent) en stor familiebil. Så langt i år er klassen krympet til 13,9 prosent, alt i følge tall fra OVF

Første generasjon av Superb (2002-2009) var bare å få kjøpt som kombi og solgte labert i Norge. Ved inngangen til 2010 var stasjonsvogna på plass, og salget nærmest eksploderte – fra 370 i 2009 til 1483 i 2011.

Stasjonsvogn med diesel
93,7 prosent av alle Superb etter 2009 har vært stasjonsvogner og nesten alle med dieselmotor. Totalt er det solgt snaut 9000 Superb i Norge når bruktimporten regnes med.

En typisk Superb har så langt vært en godt utstyrt stasjonsvogn med dieselmotor og firehjulsdrift.

Jan Erik Haugen tror at den nye kombikupeen og de mange bensinmotorene kommer til å endre bildet noe, men at dieselvariantene med 150/190 hk fortsatt vil være mest attraktive.

Prisbildet for Superb strekker seg fra 309.000 til 513.000 kroner.

En svært aktuell Superb (150 hk dieselmotor, 4x4-gir og Style utstyrspakke) koster 418.000 kroner, pluss 10.000 kroner sammenlignet med utgående modell.

VW Passat med sammenlignbart utstyrsnivå prises til 457.100 kroner, Ford Mondeo (180 hk og automatgir) til 448.000 kroner og Mazda 6 (175 hk/automat) til 448.500 kroner.

Ny og gammel Skoda Superb stv. og aktuelle konkurrenter:

Modell

Type (diesel)

 

NY Skoda Superb Style 150 hk (D) AWD man

Dagens Skoda Superb Ambition 140 hk Outdoor man(D)

VW Passat Highline 150 hk (D) AWD man

Ford Mondeo Titanium 180 hk (D) AWD aut

Toyota Avensis 1,8 147 hk (B) 2WD CVT

Mazda 6 Optimum 175 hk (D) AWD aut

L/B/H cm

486/186/148

483/181/151

477/183/148

487/185/150

482/181/148

481/184/148

Motorvolum

1968 ccm

1968 ccm

1968 ccm

1997 ccm

1798 ccm

2195 ccm

Motoreffekt

150 hk

149 hk

150 hk

180 hk

147 hk

175 hk

Moment

340 Nm

320 Nm

340 Nm

400 Nm

180 Nm

420 Nm

0-100 km/t

9,1 sek

10,4 sek

8,7 sek

--- sek

10,4 sek

9,1 sek

Toppfart

213 km/t

208 km/t

215 km/t

218 km/t

200 km/t

209 km/t

Forbruk

0,46 l/mil

0,53 l/mil

0,45 l/mil

0,53 l/mil

0,60 l/mil

0,54 l/mil

CO2-utslipp

123 g/km

139 g/km

120 g/km

142 g/km

139 g/km

143 g/km

4x4

Ja

Ja

Ja

Ja

Nei

Ja

Automatgir

Nei*

Nei*

Nei*

6A

CVT

6A

Bagasjerom

660 – 1950 l

633 – 1865 l

650 – 1780 l

500 – 1605 l

543 – 1609 l

522 – xx l

Tilhengervekt

2200 kg

2000 kg

2200 kg

2200 kg

1600 kg

1600 kg

Egenvekt

1550 kg

1556 kg

1523 kg

1610 kg

1430 kg

1485 kg

EuroNCAP

5 stjerner (2015)

5 stjerner

5 stjerner (2014)

5 stjerner (2014)

5 stjerner (2009)

5 stjerner (2013)

Pris ex lev.

Kr. 418.000

Kr. 407.800

Kr. 457.100

Kr. 448.000

Kr. 358.500

Kr. 448.500

*4x4 og DSG kun i kombinasjon med største motor. Kilde: OFV/produsentene/EuroNCAP.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer