Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 4-2015. Men Outback startet den moderne trenden. For etter at Legacy fikk sin første Outback-variant i 1994 har ikke Subaru sett seg tilbake, og mange andre har kastet seg på trenden. Volvo med sine XC-varianter, Audi med Allroad, Skoda med Scout, og så videre. Felles for alle er at de skal invitere eierne på litt offroadkjøring – eller kanskje bare vise naboen at man har hytte litt lengre opp i fjellsiden enn de fleste andre. Og selv om det etter hvert har dukket opp flere oppjekkede familiebilvarianter fra andre produsenter uten firehjulsdrift, har nettopp drift på alle fire hjul alltid vært en viktig del av Outback-imaget. Det gjelder også for forrige generasjon Outback – AWD, som Subaru kaller det, er standard. Boxer Også dieselmotoren er en boxermotor – i praksis har det nok ikke annen betydning enn at tyngdepunktet på motoren blir lavere enn med en rekkemotor, noe som gir litt bedre kjøreegenskaper. Begge motorene ble etterhvert tilgjengelig med automatgir (Lineartronic), og oppfylte dermed nordmenns drøm om den hellige treenighet; dieselmotor, automatgir og firehjulsdrift. Riktignok benyttet Subaru seg av den tidvis forhatte CVT-løsningen – men akkurat i Outback fungerte det langt bedre enn hos de fleste konkurrentene. En motor som ikke var en fullt så het potet her til lands var den 3,6 liter store og 265 hester kraftige bensinmotoren. Denne generasjonen Outback brøt riktignok med en solid tradisjon i Subaru-verden. De rammeløse dørene var nå historie. Sannsynligvis er det en viktig faktor til at støynivået ble kraftig redusert sammenlignet med forgjengeren. Se opp for terrengkjøring Fortsatt er Outback såpass ny at det ikke meldes om noen store gjengangere på feilstatistikken. Men på generell basis kan det være verdt å følge med på hjuloppheng, bærearmer og kuleledd. Særlig på biler som har kjørt litt på hytteveier og krøtterstier bør få en ekstra titt under. Dieselbilene har partikkelfilter, og som med andre biler med partikkelfilter bør bilen ha kjørt minst mulig småkjøring. Motorteknisk har Subaru et godt rykte, men husk at bilene har registerreim. -- Dette skrev vi: Bil 7/2013 Bil 1/2014 -- Spesifikasjoner: Subaru Outback 2.0D Automat Motor Effekt Drivlinje Fart Forbruk Bakkeklaring Dimensjoner (L/B/H) -- (Front) (Hjul) (Interiør) (Motor) -- Bruktbilutvalg: På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 28 Subaru Outback av denne generasjonen til salgs. Prisene går fra 289.500 til 543.000 kroner. De aller fleste Outback-kundene velger å gå for høyeste utstyrsnivå. Det betyr at de lavere nivåene ikke holder seg så godt i pris. Subaru har gjort det enkelt for kundene ved å tilby pakkeløsninger på utstyr, noe som gjør det lett å sammenligne biler på bruktmarkedet.
|