img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Voksen minstemann
ACHENKIRCH: Nye BMW X1 har blitt mindre enn forgjengeren, men er samtidig større.

Hva slags bil er dette?
BMW X1 er det minste medlemmet i BMWs X-familie. Første generasjon har solgt i nesten trekvart million eksemplarer siden introduksjonen i 2009, og kan med rette kalles en suksess – til tross for en litt blandet mottagelse ved lansering.

Den nye modellen ser langt mer voksen ut, og drar med seg de beste trekkene fra både større X-modeller, og sin nære slektning 2-serie Active Tourer.

Motor/drivverk?
Ja, 2-serie Active Tourer er X1s nærmeste slektning. De deler nemlig plattform – UKL1-plattformen som de «låner» hos Mini. Det betyr at bilen i utgangspunktet er forhjulsdrevet, men X1 er selvsagt tilgjengelig med firehjulsdrift. Den er ingen X for ingenting, si!

Ved lanseringen i Østerrike var det kun de to største motorene som var tilgjengelig for test – dessverre, får man nesten si. Det er vel ingen høye odds for at disse to blir marginalselgere i det norske markedet.

xDrive25i og -25d er begge to-litere, henholdsvis bensin og diesel. Begge yter også 231 hestekrefter, men dieselmotoren byr naturlig nok på mer moment. Samtidig er den veldig kultivert, men ikke like silkemyk som for eksempel Audis 2-liters diesel i Q3. Mercedes’ 2,1-liter i GLA føles som et grusverk i forhold til begge…

Når det er sagt; bensinmotoren er et veldig hyggelig bekjentskap.

Det er samme motoren som sitter i Mini John Cooper Works, og den sparker godt fra. Et lite bjeff ved oppgiring er jo gøy, men kanskje ikke helt nødvendig i en bil som dette.

Begge bilene vi kjørte hadde BMWs utmerkede åttetrinns automatkasse, som sørger for kjappe girskift, lave turtall i motorveihastigheter og en generell bekymringsløs biltur. Girspaken er like lang og like lite pen som i Mini, dessverre, men jeg liker at BMW har returnert til den klassiske automatgirspaken som flytter seg for hvert trinn, og ikke den «digitale joysticken» man finner i de fleste andre modellene.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
BMW vil jo alltid prøve å skille seg ut på kjøreegenskaper. X1 er langt mer kjøreglad enn Audi Q3 – og det er veldig greit. Prioriterer du ren komfort er Q3 tingen, men står svingmoro høyere på prioriteringslista, bør X1 heller vurderes. Men jeg er ikke sikker på om X1 tar noen soleklar seier over GLA i såkalte sportslige egenskaper.

Men for andre kan «sportslige egenskaper» bety andre ting; som at man driver med sport, og bruker bilen som fremkomstmiddel. BMW prøver naturligvis å selge inn bilen som en bil for surfere og andre ekstremsportsutøvere – og X1 har ihvertfall noen praktiske egenskaper som lover bra.

Baksetene kan skyves i lengderetningen, og bagasjeplassen er overraskende god. Med baksetene helt fremme er det veldig god plass til bagasjen – pluss at et rom under gulvet også får plass til mye. Med baksetene helt bak er bakseteplassen overraskende fin.

Jeg tror til og med baksetepassasjerene har bedre plass enn i en X3!

Hvordan er den å kjøre?
Kjøreopplevelsen er veldig som forventet. Har man kjørt 2-serie Active Tourer, kan man legge til litt skarpere dynamikk, men styrefølelsen er ganske lik. Det betyr god vekting i rattet, men som er litt for ivrig på å rette seg opp igjen – såpass at det føles litt unaturlig.

På svingete fjellveier i Østerrike viser X1 at den tross alt er bygget av BMW, og du skal presse hardt før understyringen melder seg.

Hvem passer den for?
Det er lett å tenke seg at X1 passer bra for aktive, sportslige par, for par med ett barn, eller de med barn voksne nok til å ikke trenge egne stoler. Og det gjør den jo virkelig.

Men den passer akkurat like godt til de som kanskje har kjørt 3-serie i mange år, og som har lyst å sitte litt høyere (høyere enn i gamle X1, til og med). X1 har plass nok innvendig, og er snerten nok utvendig (kortere enn gamle X1, faktisk).

Kanskje kan X1 også friste X3-kunder til å downsize? Det er ikke mye man taper på å ned et hakk i modellhierarkiet.

Konkurrenter?
De to argeste konkurrentene er naturligvis allerede nevnte Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA. Audien er langt mer komfortabel enn begge disse, mens Mercedesen kanskje er hakket stivere og sportsligere enn X1.

Hvilken verden har dette blitt når Audien er comfy, Mercedesen sportslig og BMWen allrounderen? Hmm.

Dette liker vi:
BMW X1 er en slags «jack of all trades, master of none», der den gjør veldig mye veldig bra – uten at den utmerker seg som en spesialist på ett eller to områder. Og det passer bilen godt. Den er ikke ment å være en sportsbil, men heller en bil for sport. Den er ikke ment å være kontinentkrysseren, selv om den svelger mil på Autobahn lett.

Den er en hverdagsbil med akkurat nok x-faktor til å heve seg litt over de fleste andre.

Dette liker vi ikke:
Setene er ikke de beste. Jeg fikk ikke justert høydeforholdet mellom front og bak på sitteputa godt nok, og stolene er faste. I baksetet er sitteputa veldig kort.

Og dette er kanskje en smakssak; men det rattet er virkelig ikke pent. Det ser sigent, gammeldags og trist ut – og interiøret for øvrig bringer ingenting nytt til BMW-kjennere. Her er det de samme instrumentklokkene, de samme knappene og de samme elementer for øvrig som man kjenner fra andre BMW-modeller.

Kanskje er det ikke noe galt i det, men litt spenst og nytenking er det jo alltid lov å håpe på!

FAKTA BMW X1 xDrive25d

Motor:

R4 turbodieselmotor, 1995 ccm

Effekt:

170 kW (231 hk) v/4400 o/min.

Dreiemoment:

450 Nm v/1500-3000 o/min.

Mål LxBxH:

444 x 182 x 160 cm

Akselavstand:

267 cm

Egenvekt:

1575 kg

Tillatt totalvekt:

2170 kg

Bagasjerom:

505-1550 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,6 sek.

Toppfart:

235 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,50 l/mil

CO2:

132 g/km

Pris fra:

Foreløpig ikke klar


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer