Hva slags bil er dette?
I tråd med den nye navnestrategien til det tyske prestisjemerket presenteres nok en ny modellbetegnelse. GL forteller at den er en SUV, mens C-en relaterer den til C-Klasse med hensyn til størrelse (på samme måte som GLE relaterer seg til E-Klasse).
GLC erstatter GLK som har vært på markedet siden 2008, en modell som ikke har oppnådd den store suksessen i Norge.
Mens det ifølge OFV ble registrert 294 nye GLK i Norge i 2014, var tallene for konkurrentene vesentlig høyere med 1365 BMW X3 og 969 Audi Q5. Mest solgt i segmentet er Volvo XC60 med 2428 biler.
Designmessig skiller GLC seg markant fra forgjengeren som er mer kantet og egenartet. Den har også vokst i både lengde (+ 12cm) og bredde (+ 5cm), noe som har gitt grunnlag for mer plass og høyere komfort.
Bruk av lettere materialer har redusert vekten med 80 kg på tross av økte dimensjoner.
Motor / drivverk?
I startfasen leveres GLC med tre forskjellige motorer, alle firesylindrede. GLC 250 har en 2,0-liters bensinmotor med 211 hk, mens de som foretrekker diesel kan velge mellom to 2,2-liters alternativer – GLC 220 d med 170 hk eller GLC 250 d med 204 hk.
Samtlige motorer har firehjulsdrift og 9-trinns automatgirkasse som standard, og importøren tror salget vil fordele seg jevnt mellom de tre modellene siden prisforskjellen er moderat.
Under presselanseringen kjørte vi 250-variantene for diesel og bensin. Dieselutgaven har høyere dreiemoment (500 Nm mot 350 Nm) og er derfor godt egnet i en SUV som veier 1,8 tonn.
Fordelen med bensinutgaven er at den er ekstremt stillegående, skjønt det er ingen plagsom støy i dieselutgaven heller.
Hybrid
Mot slutten av året lanseres et fjerde alternativ – GLC 350 e – en ladbar hybrid som kombinerer en 2,0-liters bensinmotor med elmotor slik at den får en samlet effekt på hele 320 hestekrefter og et dreiemoment på 560 Newtonmeter.
Denne har en oppgitt rekkevidde på ren eldrift på 34 kilometer. Et teoretisk forbruk på 0,26 tilsvarer et CO2-utslipp på 60 gram per kilometer. De norske prisene er foreløpig ikke fastlagt, men denne kan komme meget gunstig ut i det norske avgiftssystemet.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Komfort- og sikkerhetsnivået er høyt i standardutgaven, og listen over tilgjengelig ekstrautstyr er meget lang og inneholder mye av det man normalt kun finner i større og mer påkostede modeller.
Mercedes gjør valget enkelt ved kun å tilby firehjulsdrift og automatgir, noe de fleste uansett velger på en bil som denne.
Hvordan er den å kjøre?
Mercedes GLC har en meget fin miks av komfort og sportslighet takket være «Agility Control» og variable dempere som standardutstyr. Som eneste modell i segmentet kan den leveres med luftfjæring som gir enda større variasjonsmuligheter.
Både gassrespons, girskift, styring og chassis endrer seg markant etter hvilket kjøreprogram man velger, fra maks komfort til maks sportslighet.
Både eksteriør og interiør bærer preg av høy materialkvalitet, og støydempingen er eksemplarisk.
Hvem passer den for?
GLC er en romslig familiebil med meget god fremkommelighet. Den er et interessant alternativ til stasjonsvogn for de som liker en høy sittestilling.
Selv om prisnivået ikke virker avskrekkende, må du regne med å bruke drøyt 100.000 kroner på ekstrautstyr dersom du er en gjennomsnittlig Mercedes-kunde. Fristelsene er mange i den rikholdige utstyrslisten.
Konkurrenter?
Direkte konkurrenter er Audi Q5 og BMW X3, men Lexus NX 300h og Volvo XC60 ønsker også å ha sin del av denne attraktive kaka.
Dette liker vi:
Det er lett å finne den optimale sittestillingen takket være rikelige justeringsmuligheter av sete og ratt. Dashbordet er meget ryddig og inneholder et fåtall av knapper, siden de fleste innstillinger gjøres med logiske betjeningsorganer plassert mellom setene.
Dette liker vi ikke:
Designmessig er GLC nær beslektet med sine slektninger i Mercedes-familien, og den har dermed mistet noe av egenarten som særpreget forgjengeren GLK.
Fakta Mercededs GLC og viktigste konkurrenter Modell | MB GLC 220d 4Matic | MB GLK 220 CDI 4Matic | BMW X3 20d 163 hk | Audi Q5 TDI 163 hk |
L/B/H cm | 466/189/164 | 454/184/167 | 463/190/166 | 487/185/150 |
Akselavstand | 287 cm | 275 cm | 281 cm | 280 cm |
Bakkeklaring | 181 mm | 180 mm | 204 mm | 200 mm |
Motorvolum | 2143 ccm | 2143 ccm | 1995 ccm | 1968 ccm |
Motoreffekt | 170 hk | 170 hk | 163 hk | 163 hk |
Moment | 400 Nm | 400 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
0-100 km/t | 8,3 sek. | 8,8 sek | 9,1 sek | 9,7 sek |
Toppfart | 210 km/t | 205 km/t | 203 km/t | 196 km/t |
Forbruk | 0,50 l/mil | 0,61 l/mil | 0,51 l/mil | 0,57 l/mil |
CO2-utslipp | 129 g/km | 159 g/km | 136 g/km | 149 g/km |
4x4 | Ja | Ja | Ja | Ja |
Automatgir | Ja 9tr | Ja 7tr | Ja 8tr | Ja 7tr |
Bagasjerom | 550-1600 l | 450-1550 l | 550-1600 l | 540-1560 l |
Tilhengervekt | 2500 kg | 2400 kg | 2400 kg | 2430 kg |
Egenvekt | 1845 kg | 1556 kg | 1745 kg | 1860 kg |
Pris ex lev. | kr 585.000 | kr 593.300 | kr 576.200 | kr 572.200 |