Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Norge som foregangsland for å fremme elektriske biler har igjen ført Nissan og internasjonal presse til Norge. Denne gang riktignok bare fra de nordiske landene og Baltikum, men så var det bare en ekstra seterekke i flerbruksbilen e-NV200 Evalia som rent konkret skulle vises fram. Nissan, som verdens største produsent av batteridrevne elbiler (BEV), benyttet naturlig nok anledningen til å skryte av egen fortreffelighet og av Norge som det tredje største markedet i verden for Nissans elbiler (etter Japan og USA). Innen månedens utgang runder Nissan 20.000 nyregistrerte elbiler når varebiler og bruktimporten regnes med (19.863 per 17. august). Vil ikke si noe om ny Leaf Men på spørsmål om økt rekkevidde på oppgradert Leaf, som vises på høstens Frankfurt-messe, ble det helt stille. Markedsdirektør William Börmann i Nissan Nordic Europe ville heller ikke svare på hvilke salgsmål Nissan har for varebilbaserte Evalia i Norge. – Nei, vi oppgir aldri salgsmål, var Börmanns korte svar. Kassebil med baksete Sjuseteren har to ekstra seter i varerommet som individuelt foldes mot sidepanelene. De drar opp bilprisen med beskjedne 3500 kroner fra 230.000 kroner til 233.500 kroner, men begrenser bagasjeplassen. Som dieselbil er prisen akkurat 300.000 kroner. Leaf-teknologi Nissan ser på e-NV200 Evalia som den ideelle elbil for barnerike familier ved at den eksempelvis tilbyr et mer fleksibelt interiør enn mer enn dobbelt så dyre Tesla Model S. Jeg er ikke like sikker på om Evalia vil bli noen barnefamiliefavoritt. Dette er uansett en varebil med seter a la VW Caddy, Renault Kangoo og Citroën Berlingo. Generelt selger slike biler ytterst beskjedent i Norge, og salget av personbilregistrert e-NV200 så langt sier mer om suget etter elektriske biler enn interessen for denne karosseriformen. Rent kjøremessig oppfører e-NV200 seg ganske ordinært og bærer tydelig preg av å være utviklet for å kjøre forholdsvis korte etapper. Kortere rekkevidde (170 km) sammenliknet med Leaf (200 km) oppgitt i NEDC-kjøresyklus, gjør at bilen mest egner seg som varebil med definert kjøremønster. Nissan e-NV200/Evalia bygges i Barcelona og kan ikke trekke tilhenger. Da EuroNCAP kollisjonstestet bilen i 2014 oppnådde den bare tre av fem mulige stjerner.
|