img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Endelig på plass: nye MX-5
Vi tok med den første MX-5 på norske skilter til hellig grunn: Hjulet og ‘Grava, rett utenfor Oslo.

Dere har fått mye MX-5 stoff i det siste. Både på BilNorge.no og i siste BIL (som snart er ute hos abonnenter) har redaktør Skar beskrevet kjøringen, og vi vet alle at det er mange der ut som venter på den bilen som satte den klassiske roadsteren på kartet igjen for 25 år siden, og som har holdt den der siden.

Den eneste grunnen til at jeg ville være på plass så fort som mulig, er at jeg ville overbevise meg selv om at Mazda har klart det igjen. Og det har de.

Bare ta en faktor som vekten. Den veide under et tonn da den kom. Med alt som er lagt til etterpå av miljøkrav og sikkerhetskrav og komfortkrav, ville det ikke forundret noen om den hadde veid 1200 kg.

Den veier fremdeles under ett tonn.

Den første hadde det perfekte forholdet mellom høyden på pedalene som gjorde at alle vi som følte at hel-og-tå på girskift – vi som syntes synkronisering (til og med på første!) – var en komplikasjon, følte oss hjemme med en gang.

Fremdeles har MX-5 et pedalsett som går uttapå selv Porsches (og egentlig er jeg vel ikke sikker på at Porsche serverer biler med clutch-pedal mer).

Den første var skrapa, til og med elektrisk vindusheis var ekstrautstyr. Den nye er langt fra skrapa, men det er ikke noe overflødig her.

Taket er av stoff og åpnes og lukkes manuelt – men du kan gjøre det fra setet på noen sekunder uten fare for hekseskudd.

Og det er ingen femi innslag i retning av varm-luft i nakken eller tilsvarende tøv. Her er det de mest tilfredsstillende luftvirvler fra alle kanter samtidig – når du har begge sidevinduene nede.

Den første hadde en motor som var spesialmodellert, med en twin cam topp som lå og brisket seg i frisk luft og fortalte at den var minst like vakker som den Ford Twin Cam som satt i Lotus Elan – bilen den første var inspirert av, eller som en Alfa Romeos dobbel-kam-motor. Dessuten hadde den spesialstemt eksosanlegg. Den lagde vakker musikk.

Motoren i den nye syns ikke – det er noe vi må ofre på fremskrittets alter, men du store verden som den synger.

Og konstruktørene har lagt inn sin egen lille finte, når du starter den – med separat startknapp – smeller den fort opp på noe som er vesentlig over tomgang, omtrent som når du starter motorsykkelen din og drar på gassen med en gang den tenner.

Helt unødvendig, men en nydelig liten detalj som viser at her har man tenkt mer enn en gang.

Og en ting til. Helt idiot selvfølgelig, men min beste LP-spiller har en arm som er så perfekt posisjonert og vektet at det føles som en hel symfoni bare å støtte hånden i underlaget, med lett krummet lillefinger, så løfte pickup-armen med pekefingeren og så legge den perfekt på plass bare ved å vri håndleddet litt.

Det er som en av Michelangelos anatomi-tegninger i praksis.

Det jeg forsøker å si er at selv rotasjonsbryteren til AC-anlegget (sant!) har en så innebygget presisjonsfølelse at jeg føler jeg sitter i et håndbygget skotsk hi-fi anlegg – jeg mener en håndbygget, engelsk luksusbil.

Jeg tok ikke med bilen ut for å kjøre fort. Jeg tok den med at for å kjenne om den hadde den samme balansen som den første. Det hadde den.

Vektfordeling 50/50 er nesten uinteressant når, for det første, vekten er så lav, og – for det andre – den er konsentrert mellom hjulene og ikke ute i hver ende. 

Min eneste umiddelbare innvendig – den har for mye gummi. Det var utrolig vanskelig å få den til å slippe bak, men det lille vi klarte å frigjøre av grus under bakhjulene lot seg – som ventet – meget enkelt korrigere med det perfekt plasserte rattet.

Jeg tok den kjente ruta. Ut av hovedstaden. Gamle Mossevei, med Tyrigrava – nydeligere enn noensinne – og «dødsssvingen» før Hjulet (er det ikke snart på tide å få Viking-merkingen på plass igjen?) Hellig grunn for motortryner fra Torggata.

Det er ganske deilig å vite at å lengte tilbake er bare tøv – man kan oppleve det her og nå. 

Og alle dere andre som ikke har nostalgiske fornemmelser. Hvis jeg forteller at denne bilen hadde, og har, alt det som gjorde at jeg ble glad i biler, vil dere kanskje forstå hva jeg snakker om når dere prøver en for første gang.

Dessuten – må det føyes til – dette er også en førsteklasses bil for de av dere som ikke er antydningsvis interessert i biler eller nostalgisk biljåleritøv. Men som bare vil ha en blanding av greit og moro.

Dessuten – tro det eller ei – er bilen blitt billigere enn den første. Da den kom, i 1990, kostet den 249.900 kroner, det tilsvarer 430.000 2015-kroner. Nå starter prisen på under 300.000 kroner.

Les mye mer om den første MX-5 i BILs Youngtimerserie som kommer i nummer 11.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer