img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Kjempestasjonsvogn
LANSERING: Ford Galaxy befinner seg i skjæringspunktet mellom van og personbil – som en sjuseters kjempestasjonsvogn.

Egentlig er jeg for små biler, de forurenser som oftest lite og er naturligvis lettere å parkere i trafikkbelastede bymiljøer enn store biler. Den observante leser har selvfølgelig for lengst fått med seg at Bils redaktør har inkludert en Toyota IQ i bilparken, og at jeg elsker bilen.

Men å kjøre lange, monotone strekninger som eksempelvis fra Oslo til Trondheim, duger den dårlig til. Parker derimot sjuseteren Ford Galaxy foran meg, og jeg drar på flekken.

Denne langtursbilen bærer tydelig preg av å være skapt av en bilprodusent med hovedkontor i randsonen til den amerikanske prærien, der jordkrummingen sluker veien i enden av dagen, og der timene bak rattet kan bli uendelig mange og lange.

Under slike forhold – hvor enn de finner sted i verden – gjelder komfort framfor sportslighet. Selv om oppgraderte Galaxy fortsatt har kjøreglade Mondeo i bunnen, faller den elegant ned i komfortstolen.

For å si det enkelt: Neste gang jeg kjører innlandsveiene gjennom Telemark og Agder-fylkene til Sørlandets hovedstad, satser jeg på Mondeo, men velger Galaxy tilbake når ruten legges langs E18.

Diger bil
Med lengde på 4,85 meter inntar Galaxy plassen som fullvoksen i parkeringshuset. Blant de store flerbruksbilene holder kun VW Sharan følge, men det er kanskje ikke så rart. De to var i første- og andre generasjon (1995 – 2005) toeggede tvillinger fra fellesfabrikk i Portugal, inntil Ford takket for seg og flyttet Galaxy-produksjonen til Mondeo-samlebåndene i Genk i Belgia.

En litt kortere og mer sporty variant av Galaxy, men fortsatt med sju sitteplasser (2+3+2), fikk navnet S-Max. I 2010 sto de to for så mye som 84 prosent av samlet salg av store flerbruksbiler i Norge (OFV-tall). 

Som flerbruksbiler generelt hører Galaxy hjemme i en bilklasse SUV-ene gjør alt de kan for å ta knekken på. Samtidig møter de klassiske MPV-ene konkurranse fra varebilbaserte flerbruksbiler som Ford Tourneo Connect, VW Caddy, Ford Transit/Tourneo Custom, Mercedes V-klasse og VW Transporter/Caravelle/Multivan.

For å holde liv i biltypen biter derfor bilprodusentene tilbake med mer utstyr, mer motorkraft, og gjerne i kombinasjon med firehjulsdrift og automatgir.

Storfamiliebilen
Flerbruksbilene møter maskuline SUV-er med myk og fleksibel familievennlighet. Galaxy er som skapt for store familier.

Den er maksimalt fleksibel ved at ryggene på alle setene i andre- og tredje seterekke kan legges ned individuelt (til og med elektrisk). Selv med alle setene i bruk er det plass til 300 liter bagasje – som i toseters konfigurasjon øker til 2339 liter og to meter lastelengde.

Takhøyde i midtre seterad på 101 cm kan få personbiler matche, og 74 cm med beinplass i samme seterad (BilNorge-mal med 1,75 cm høy fører) konkurrerer fullt ut med stasjonsvognutgaven av Mondeo.

Men selv i en såpass stor doning som Galaxy er ikke kompromiss til å unngå. Fortsatt er det for trangt for alle andre enn forholdsvis små barn i bakre seterekke, og de tre setene i midtre rad er langt fra så gode å sitte i som et ordinært baksete i en stasjonsvogn.

Bilen er heller ikke så høy innvendig at det er mulig å trille inn en oppslått barnevogn slik det faktisk lar seg gjøre i eksempelvis Ford Grand Tourneo Connect og VW Caddy Maxi.

Sitter høyt
Mange oppgir høy sittestilling og god oversikt i trafikken som argument for å velge SUV. Sittestillingen er like høy i Galaxy. Du setter deg verken ned eller opp i bilen, men rett inn.

Takk og pris for dører som skjuler dørterskelen – på den måten blir ikke buksene skitne de dagene søla ligger langt oppetter bilens sidevegger.

Oppgradert Galaxy er tilgjengelig med en bensinmotor (1,5 liter/160 hk) og tre dieselmotorer (2,0 liter / 150, 180 eller 210 hk).

Dersom bilen ikke brukes i hverdagen som trekkdyr for tunge lass, holder 150 hk, og gjerne i kombinasjon med firehjulsdrift.

Problemet er bare at mens Ford i SUV-en Kuga kombinerer automat med 150hk og 4x4, er dette først mulig med 180 hk i Galaxy. Da har prisen for lengst passert 600.000 kroner innen bilen er på plass i garasjen.

Galaxy har naturligvis samme infotainment-tilgang som de andre store personbilene til Ford. Det innebærer stor, midtmontert skjerm med god oppløsning og musikkanlegg fra Sony med 12 høyttalere som Ford hevder gir premium lyd. Ja, vel.

Selve instrumentbordet har dessuten for mye informasjon på for lite areal.

Titanium X-pakke med dymaniske LED-lys, seter i semsket skinn, eljusteringer av førersetet, elektrisk åpning og lukking av bakluka i kombinasjon med 180-graders kamera i grillen som bedrer sikten i vanskelige utkjøringer, gjør Galaxy mer attraktiv.

Galaxy leveres også som varebil med grønne skilt uten at det hjalp på salget i fjor. Det endte på beskjedne 59 personbiler og 45 varebiler.

Ford Galaxy og aktuelle konkurrenter med sju seter:

Modell

Type (diesel)

 

Ford Galaxy

Titanium 150 hk (D) AWD man

VW Sharan

Highline 150 hk (D) AWD man

Citroën C4 Grand Picasso 150 hk (D) AT

VW Caddy Maxi

Highline 150 hk

(D) AWD aut

Ford Grand Tourneo Connect

120 hk (D) AT

L/B/H

485/192/175 cm

485/190/172 cm

460/184/164 cm

488/179/190 cm

482/184/185 cm

Motorvolum

1997 ccm

1968 ccm

1997 ccm

1968 ccm

1499 ccm

Motoreffekt

150 hk

150 hk

150 hk

150 hk

120 hk

Moment

350 Nm

340 Nm

340 Nm

340 Nm

270 Nm

0-100 km/t

12,2 sek

10,6 sek

9,7 sek

11,1 sek

---

Toppfart

193 km/t

198 km/t

210 km/t

189 km/t

---

Forbruk

0,54 l/mil

0,56 l/mil

0,45 l/mil

0,54 l/mil

0,48 l/mil

CO2-utslipp

139 g/km

147 g/km

120 g/km

144 g/km

129 g/km

4x4

Ja

Ja

Ikke mulig

Ja

Ikke mulig

Automatgir

Nei*

Ikke med 4x4

6 A

6 DSG

6 A

Bakkeklaring

---

15,2 cm

12,0 cm

15,2 cm

15,2 cm

Bagasjerom

300 – 2339 l

– 1865 l

170 – 1843 l

– 3880 l

– 2761 l

Tilhengervekt

2000 kg

2400 kg

1700 kg

1350 kg

1151 kg

Egenvekt

1738 kg

1867 kg

1476 kg

1574 kg

---

EuroNCAP

Ikke testet

Ikke testet

5 stjerner (2013)

Ikke testet

5 stjerner (2013)

Pris ex lev.

Kr. 540.000

Kr. 454.500

Kr. 437.000

Kr. 469.500

Kr. 370.000

*4x4 og automat kun i kombinasjon med annen motor. Kilde: OFV/produsentene/EuroNCAP.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer