Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi har sett det fra den ene produsenten etter den andre de siste årene, og nå er turen kommet til Porsche. Heretter blir samtlige 911-motorer utstyrt med turbo for å redusere forbruk og utslipp. Puristene må innse at slaget er tapt – ren sugemotorer er over og ut. Porsche holder fast ved sin tradisjonelle layout – fortsatt er det sekssylindrede boxere som gjelder, men heretter altså med pustehjelp. Mindre volum – mer effekt Maks dreiemoment er økt med 60 Newtonmeter til henholdsvis 450 og 500 Nm – og så kommer en av de store fordelene med bi-turbo: momentet er til stede i hele området mellom 1700 og 5000 omdreininger mens du tidligere måtte opp i 5600 før du møtte det. Nå er selvsagt noe av gleden med å kjøre en sportsbil å jage turtall, og det får du fortsatt lov til – du møter ikke sperra før ved 7500 omdreininger. Det er høyt for en turbomotor, selv om det er 300 o/min. lavere enn ved de utgående sugemotorene. Sparer tid og utslipp Også når det kommer til ytelser har turboene positiv påvirkning. Akselerasjonen til 100 kappes med to tideler, og en 911 Carrera S med PDK og Sport Chrono pakke gjør nå denne øvelsen på 3,9 sekunder. Toppfarten er også økt – nye 911 Carrera har en toppfart på 295 km/t (+ 6 km/t) mens Carrera S når opp til 308 km/t (+ 4 km/t). (saken fortsetter) Hverdag og fest I kombinasjon med PDK girkasse har velgeren en ekstra «Sport Response»-knapp. Når denne er trykket inn settes drivlinjen for maks akselerasjon i 20 sekunder, for eksempel når du vil foreta en kjapp forbikjøring. PASM (Porsche Active Suspension Management) er for første gang standard i samtlige 911-modeller, og ifølge Porsche er spennet mellom maks sportslighet og maks komfort større enn noensinne. PASM senker bilen med 10 mm og gir større stabilitet i raske kurver. I tillegg har den nye generasjonen støtdempere større spredning i karakteristikken for å øke komfortnivået, og samtidig spisse de sportslige sidene ytterligere. Bedre feste 911 Carrera S kan leveres med aktiv styring av bakhjulene, noe som øker stabiliteten ved raske filskift og reduserer svingdiameteren – en fordel ved kjøring trange bygater. Porsche kan også levere et hydraulisk system som kan øke bakkeklaring foran med 40 mm når du skal inn i parkeringshus med bratte ramper, eller kjøre over aggressive fartsdempere. Standard på de nye 911 Carrera-modellene er også et nytt PCM infotainment-system med 7-tommers skjerm. Kosmetiske detaljer som skiller de nye 911-modellene fra dagens er nye lykter med firepunkts LED kjørelys, nye baklykter, nye dørhåndtak og nytt motordeksel med vertikale lufteribber i stedet for horisontale. Du skal med andre ord se godt etter for å oppdage dem. De nye modellene er på plass i desember.
|