Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nettopp byer står i fokus når Iveco i dag lanserer sin nye Eurocargo i den italienske byen Brescia. Lastebilen, som opererer i segmentet fra seks til 16 tonn, markedsføres med en sterk miljøprofil som «byens beste venn». Dette skal være forankret i åtte prosent lavere drivstofforbruk, redusert CO2-utslipp og «bærekraftig design, sikkerhet og funksjonalitet». I tillegg skal bedre manøvreringsegenskaper gjøre bilen lettere å bruke i bytrafikken. Åtte motorvarianter Bilen er også utstyrt med Ivecos utslippsreduserende system, HI-SCR, med passivt diesel-partikkelfilter (DPF). HI-SCR er ifølge produsenten det eneste utslippskontroll-systemet som ikke endrer forbrenningsprosessen, ettersom det arbeider med frisk og ren inntaksluft i stedet for eksosresirkulering (EGR). Dette betyr at forbrenningstemperaturen er høyere og at partikkelandelen er så lav at det ikke trengs et aktivt DPF. I tillegg til positiv effekt på drivstofforbruket skal den rene forbrenningen sørge for å minimere partikkelutslippene, mens reduksjon av utslippene av nitrogenoksider (NOx) skal ivaretas av selective catalytic reduction (SCR) som ifølge Iveco fjerner rundt 97 prosent (Hi-SCR). (Artikkelen fortsetter under videoen) Ny turbo For de automatiserte girkassene introduserer Iveco to systemer som også skal bidra til lavere dieselforbruk i intercity-trafikk og på lengre turer: EcoSwitch og EcoRoll. Førstnevnte gjør at 6. gir beholdes lenger og begrenser nedskifting til 4. trinn, og EcoRoll-funksjonen (tilbys i kombinasjon med 12-trinnsgirkasse) gjør at kjøretøyet ruller i fri i slake utforbakker. LES OGSÅ: Prøvekjøring av Iveco Daily: En girkasse å bli glad i Ny design Utvendig har grillen, sidespoilerne, støtfangeren og hovedlyktene med integrerte LED kjørelys og Xenon hovedlys fått ny stil. Endringene gir, ifølge Iveco, viktige bidrag til reduksjon i drivstofforbruket på intercity- og motorveikjøring, som følge av lavere luftmotstand. Innvendig kan Eurocargo by på nytt ratt, nye seter og nye brytere. Et høykomfort førersete med luftfjæring kan leveres som tilvalg. På den datateknologiske siden er lastebilen ferdig utstyrt fra fabrikk for integrasjon av smarttelefoner, nettbrett og navigasjonsutstyr. Systemet DriverLinc skal gi muligheter for god flåtestyring, ifølge pordusenten. Airbag i rattet for første gang Som tilvalg tilbys seks ulike ryggekamera-systemer, som skal gi økt sikkerhet ved rygging. På tampen kan vi ta med et av de mer kuriøse tilvalgene, som verken har noe med sikkerhet eller miljø å gjøre, men som kaffe-elskere trolig vil sette pris på: Førerhytta kan utstyres med kaffemaskin fra det italienske kaffehuset Lavazza. Eurocargo lanseres samtidig med at Iveco feirer 40 år som produsent av nyttekjøretøy. Lastebilen blir produsert på Silver World Class Manufacturing (WCM) fabrikken i Brescia.
|