img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Innsiden er viktigst
VENEZIA: Utvendig er nye Audi A4 langt fra noen revolusjon. Men det er tross alt innsiden som teller.

Audi A4 er Ingolstadt-merkets bidrag i det mest konkurranseutsatte premiumsegmentet. Sammen med storselgere som Mercedes C-klasse og BMW 3-serie, nykommer og utfordrer Jaguar XE, og alternativvalget Lexus IS300h, utgjør A4 et segment som skal levere både teknologisk og designmessig, samtidig som det skal treffe en bred kundemasse.

Akkurat der scorer nok nye A4 høyt.

Først litt om motor og drivverk.

Det er i hovedsak to motorer som kommer til å gå unna hos de norske Audi-forhandlerne; en diesel- og en bensinmotor.
Den to liter store dieselmotoren er 190 hestekrefter sterk, og leverer bra med trøkk over et fint register.

Mange moderne dieselmotorer har heldigvis kvittet seg med den voldsomme ketchup-effekten - denne er et godt eksempel på det.

Stillegående og lettkjørt.

De fleste vil nok fristes til å gå for en automatkasse, og det er ingenting feil med det. Skal man ha denne motoren med automatkasse, er også quattro firehjulsdrift en del av pakka. Personlig syns jeg firehjulsdriften er viktigere enn automatgir i A4, men kombinasjonen setter nok mange pris på.

Den andre motoren er en 1,4-liters bensinmotor med 150 hestekrefter. Denne kjenner vi godt fra andre biler i Volkswagen-systemet, ikke minst VW Golf og Audi A3, og den er en fin motor også i A4. Ikke minst imponerer den med sitt lave støynivå.

Nye A4 virker å generelt støye veldig lite.

På italienske motor- og landeveier var kjøreturene meget behagelig. Det skal bli interessant å kjøre på norsk grov asfalt. Jeg er rimelig sikker på at vi har en ny klassestandard i lavt støynivå her.

Generelt oppleves A4 som veldig komfortabel. Den kan ikke leveres med luftfjæring, slik Mercedes C-klasse kan, men med adaptivt understell i komfort-modus, duver den avgårde som en langt større bil. Dette er i A6-land komfortmessig, og det sier litt. Jeg liker det.

Det er selvsagt mulig å svitsje understellet over i sportsmodus også, men verken 190-dieselen eller 150-bensineren oppleves som veldig sportslig.

Her er fortsatt 3-serie og XE ledestjernene.

På papiret er det ikke så mye som skiller den fra andre i klassen, og sett fra utsiden er det ikke så mye som skiller den fra forrige A4 heller. Et lite snev av A3 sedan (og det er ingen dårlig ting!) har skarpet opp A4-linjene, men den er absolutt ingen utseendemessig revolusjon.

Innvendig derimot, der har det skjedd ting. Ingen i denne klassen er i nærheten av å levere et så godt sammenskrudd interiør.

Materialkvaliteten er jevnt over skyhøy, og dashbordlayouten er eksemplarisk. Pussig nok bytter girspaken og kontrollenheten til multimedieanlegget plass mellom manuell og automat. Selv syns jeg det fungerer bedre i automatvarianten.

Hele interiøret minner veldig om det vi finner i nye Q7, og materialene er minst like gode. Som en positiv bieffekt av at A4 er en mindre bil, fungerer også nettopp multimediestyringen bedre i automatbilene, fordi det ikke er så langt å strekke armen over girspaken.

Når dette nydelige interiøret kombineres med et så komfortabelt understell og lavt støynivå, så er den forsiktige endringen utad mer enn tilgitt. Dette er en bil designet fra innsiden ut. Jeg digger det.

Dette liker vi:
Interiøret er langt foran konkurrentene på materialkvalitet, layout og finish. Audis "Virtual Cockpit" - det heldigitale instrumentpanelet - er også en vinner. Komfortnivået er høyt.

Dette liker vi ikke:
I de svingete partiene i åssidene nord for Venezia merker man at A4 ikke er konge på alt. Særlig sliter forhjulsdrevne modeller med grepet når man gir på ut av svingene, og det er ikke vanskelig å få antispinn-lampa til å blinke i dashbordet. Firehjulsdrevne modeller takler dette mye bedre.

Jeg savner også en modell med firehjulsdrift og manuell girkasse i Audis program.

FAKTA Audi A4 Limousine (sedan)
  1,4 TFSI 150 2,0 TDI 190 quattro S tronic

Motor:

R4 turbobensin, 1395 ccm

R4 turbodiesel, 1968 ccm

Drivlinje:

6-trinns manuell girkasse
Forhjulsdrift

7-trinns dobbeltclutch-automat
Firehjulsdrift

Effekt:

110 kW (150 hk).

140 kW (190 hk)

Dreiemoment:

250 Nm v/1500-3500 o/min.

400 Nm v/1750-3000 o/min

Mål LxBxH:

473x184x143 cm

Akselavstand:

282 cm

Egenvekt:

1320 kg

1575 kg

Bagasjerom:

480-965 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,7 sek.

7,2 sek.

Toppfart:

210 km/t

235 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,52 l/mil

0,44 l/mil

CO2:

123 g/km

114 g/km

Pris fra:

Sedan: 347.500 kr
Stasjonsvogn: Klar i mars 2016

Sedan: 472.200 kr
Stasjonsvogn: 495.000 kr

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer