Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når Nissan nå har puttet den store bensinmotoren fra Qashqai (163 hk/240 Nm) inn i X-Trail, er det 14.000 kroner å spare sammenlignet med samme bil med 130 hk dieselmotor, som til nå har vært eneste motoralternativ. Men spørsmålet er hvor attraktivt det er å kjøre med bensin på tanken i en såpass stor SUV som X-Trail tross alt er? For om du sparer de nevnte 14.000 kronene ved kjøp, får 33 ekstra hester, 0,8 sekunder raskere akselerasjon til 100 (9,7 mot 10,5 sekunder) og 12 km/t høyere toppfart (200 km/t mot 188 km/t), øker oppgitt forbruk med drøyt 30 prosent (0,64 liter/mil bensin mot 0,49 liter/mil med diesel). Siden diesel i gjennomsnitt koster rundt en krone mindre enn bensin per liter, er kjøpsgevinsten raskt tapt. Men viktigst av alt: 320 Nm moment gjør at dieselutgaven oppleves betydelig sprekere enn bensinvarianten. Det eneste X-Trail med bensin vinner på er støynivået. Dårlig utvalg X-Trail med 163 hk leveres altså kun med forhjulsdrift, men er ellers helt lik de øvrige X-Trail-utgavene. Den er tilgjengelig både som fem- og syvseter, og i Norge i utstyrsvariantene Visia, Acenta og Tekna. Det Nissan faktisk trenger i X-Trail er en stor dieselmotor – 160 til 180 hk – i kombinasjon med firehjulsdrift og automatgir. Det har flere av konkurrentene. Ikke det at Nissan/Renault ikke har slik teknologi i hyllene sine, de har så langt bare ikke funnet det regningssvarende å putte den inn i X-Trail.
|