img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Kontinentet kaller
3-4.000 kilometer ned i Europa viser klart hvilke krav som stilles til en moderne langturbil. Hestekrefter er ikke det man trenger mest.

Det er ikke lenge siden jeg kjørte fra Oslo nesten til Praha non stop. Hjem igjen også. Non stop.

Med en Skoda Fabia. Ikke akkurat den du tenker på først som en utpreget transkontinental Grand Touringbil.

Det gikk utmerket. Setene var gode, støynivået beskjedent, stereoanlegget adekvat. Det gikk som en drøm. Verken bilen eller jeg ble slitne.

Oslo-Frankfurt er omtrent like langt, men jeg tviler på at jeg hadde blitt like fornøyd med en Fabia der. For den byr på en helt annen type trafikk.

Uforutsigbart
Hvordan de som skal ut på motorveistrekninger på Hamburg-Frankfurt-Basel-aksen kan avtale møtetider med folk de skal besøke, begriper jeg ikke. Trafikkbildet der er mer uforutsigbart enn norske politikeres holdning til dieselmotorer

Gravearbeid, innsnevringer, køer – nesten uansett når på døgnet, eller når i uken, du kjører.

Øst-korridorene, nedover i retning Berlin, Dresden, Leipzig derimot – praktfulle traseer, nydelig veioverflate, fremdeles nesten ikke trafikk – det flyter som en drøm.

Og selv en en-liters bil klarer fint å holde de 160 km/t som er en jevn komfort-fart på disse veiene, og som gjør at man kommer frem.

Gode hjelpere
Men Frankfurt-turen bød på helt andre utfordringer. Jeg sier ikke det er nødvendig med adaptiv cruise-kontroll, og med ting som piper hver gang noe er nærmere deg enn en meter, eller når du har noen tett opp på siden av deg.

Det er heller ikke nødvendig med all betjening oppe på rattet, og jeg hadde sikkert også klart å betjene en manuell kasse, men med 350 km (en spesiell etappe) med bare start stopp og plutselige spurtstrekning på 500 meter, og tre felt som alle beveget seg i forskjellig hastighet – eller mangel på hastighet – var det fantastisk å ha alle hjelpemidlene som fantes om bord.

En snittfart på så vidt over 70 på en slik strekning, med en Ferrari FF med en oppgitt sjåfør parallelt med meg, er med på å vise at toppfart begynner å bli stadig mindre relevant.

Pakker
Bilen «min» var en Volvo V60 med det meste. Med R-design pakke som jeg ikke aner hva er, med Driver Support pakke der det var masse jeg nå vet hva er, stort sett hjelpemidler som gjør at du oppretter en underlig blanding av å være avslappet, samtidig som du vet at du (sammen med bilen) er ekstremt skjerpet.

Så hadde jeg en Plusspakke som jeg heller ikke er helt sikker på, og en On Call Pakke som jeg har det samme forholdet til og en Teknikk Pakke som sørget for glimrende lyd og muligheter for Internett (også internet-radio – hva i all verden skal man med DAB?).

At den også hadde High Perf. Sensus Connect og annet snadder, får hvile til en annen gang – jeg disponerte ikke bilen mer enn i ti dager, så jeg nøyde meg med å kjøre og kose meg så jeg tok meg liksom ikke tid til å finne ut hva T3 Momentum – i tillegg til modellbetegnelsen – egentlig betyr.

Det som visstnok er klart er at jeg hadde en bil til 426.900 kroner som med alt utstyret endte på 579.700 – men allikevel klarte jeg å høvle en felg i et trangt tysk parkeringshus.

Moderne Volvo elektronikk kan effektivt hjelpe meg fra å kjøre på en fotgjenger som jeg egentlig ikke har sjans til å se engang – men den klarer ikke alle problemer.

Men hvorfor bil, når det er så greit, og mye billigere, å fly?

Den rasjonelle årsaken var jobber ikke bare i Frankfurt, men også Hamburg, Basel og Molsheim. Da begynner det å bli praktisk med landevei. 

Den emosjonelle årsaken er at jeg liker å lukke igjen døren i Oslo, vite at det blir kaffe på fergen mellom Danmark og Tyskland, og derfra er det bare å gønne på.

Gemütlig
Det vil si: gønne blir ofte teoretisk. Når du får beskjed over radioen at den køen du sitter i tar fünf viertelstunden extra, blir det fort stress. Men når du har en adaptiv cruisekontroll som tar deg fra null til hva som helst, og ned igjen – og, enda bedre – ikke blir muggen og stresset når en idiot fra den andre filen presser seg inn foran deg fordi du har en rimelig sikkerhetsavstand, begynner det faktisk å bli koselig med kø.

Vel, kanskje ikke koselig, men mer akseptabelt.

Og når du har et musikk-anlegg som gir deg det du ønsker, når du ønsker, og glimrende hands free forbindelse når du ønsker å kommunisere, er det ingen grunn til å hisse seg opp mer. Med mindre du har en avtale, men mine avtaler på slike turer er som regel «i morgen en gang».

Og det er også en av fordelene med ut-på-tur. Du blir trøtt, du slår på GPS’en og leter etter hotell i nærheten. Finner du noe som heter noe med Schloss og som ligger i en by som heter noe med Bad, er du garantert suksess.

Muligheter
De gamle kurbyene har en forsoffen eleganse som for lengst har gått ut på dato og som du vanskelig finner andre steder, og til utrolig lave priser.

5 meter runder taket, ballsalstort rom, alle fasiliteter (selv om det slo litt i rørene) og glimrende kjøkken. Rom pluss fire-retter med nødvendig: 110 euro!  I Frankfurt kostet et kammers, rent riktignok, men kammers, uten noe annet, € 270!

Nede mot Basel dukket det opp noe tilsvarende på POI-biten av GPS’en. Seehotell het det. Sjø i midten av Tyskland/Frankrike/Sveits hørtes underlig ut, så det måtte vi prøve.

Praktfullt, midt ute i ingensteds, med en doven Rhinen som fløt forbi. 55 euro for et praktværelse. Slikt finner du ikke på flyturene dine.

På flyturene får du heller ikke parkeringsbøter.

I Frankfurt parkerte jeg Volvoen rett utenfor hotellet. Ikke i helt god tro, men nesten. Etter tre døgn fant jeg to gjennom-regnvåte papirlapper under viskeren. Komplett uleselige.

Ærlighet varer …
Jeg spurte turistkontoret om adressen til parkeringsetaten. Da jeg kom hjem fortalte jeg historien via mail, oppga bilnummer, datoer og sted. De fortalte at «boten» på 15 € måtte jeg være så snill å betale, men miljøgebyret på 80 ville de droppe siden jeg hadde vært så ærlig at jeg hadde kommet til dem og spurt.

At dette er en gladhistorie er en ting, men en helt annen ting er at jeg ikke visste at man måtte ha en «miljøplakett» i ruta når man kjører inn i tyske byer nå.

De kan åpenbart kjøpes hos bilforhandlere og på bensinstasjoner, og du risikerer altså et solid gebyr hvis du prøver deg uten. Men mindre det sprutregner og du er en angrende synder etterpå.

Bilen
Hva skal jeg si om bilen? Motoren – jeg ante ikke at den var der en gang, men den er visst på litt over 150 hk og gjorde alt jeg ba den om, umerkelig. At man kunne skifte gir selv, ved hjelp av små apparater under rattet, var også uten betydning for oppgaven.

Bremsene bremset selv, stort sett bedre enn jeg kunne, og jeg oppdaget at dødvinkelvarsleren på speilet allikevel ikke avvennet meg fra å snu på hodet når jeg skulle skifte fil. Selv moderne teknikk svekker heldigvis ikke gamle motorsykkelvaner.

Dashbordet inneholdt forresten en «kraft»indikator – jeg brukte åpenbart aldri de kreftene som var tilgjengelige. Og hvorfor i all verden det syntetiske dashbordet hadde gitt en turteller så prominent plass, begriper jeg ikke.

Hvor fort stemplene hopper opp og ned i en så godt isolert motor, forsynt med en så intuitiv transmisjon, er jo fullstendig uten interesse.

Morsom
Jeg kunne sikkert fortalt noe om mål og vekt også, det eneste jeg vet er at på vei nordover, fra Molsheim (skal hilse fra Bugatti) på elegante småveier gjennom vinlandsskap i Alsace, var den så letthåndterlig, med en av de litt tøffere chassis-innstillingene, at jeg bare satt og humret.

Selvfølgelig også fordi trafikkmeldingene fra de tyske motorveiene 3 km. østover, med «stockende verkehr» og «stau» stadig slo inn på radioen, men mest fordi den var genuint morsom å kjøre.

Og når det gjelder mål kan jeg ikke si annet enn at den oppførte seg som vanlig bred i bytrafikken og om den var lang gjorde ikke det noe, ryggekamera og pysesensorer i alle ender, gjorde det enkelt å holde orden på hjørnene.

Jeg vet ikke hvor mange Trans-Konti-turer 2015 kommer til å ende opp med, men jeg vet at på tross av råttent trafikkbilde, var dette en av de bedre.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer