img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
86 bilder i galleri
Miljø-offensiv fra Toyota
PRØVEKJØRT: I løpet av 24 timer har Toyota presentert detaljer på ny Prius, kommet med sitt sjette miljømanifest (frem til år 2050) og latt oss kjøre den nye Mirai. Alt hver på sin kant.

I Toyota City presenterte konsernet sine nyformulerte miljø-mål som skal ta oss helt frem til 2050.  I tillegg til de vanlige frasene om utslipp og ansvar og bærekraft fantes det konkrete løfter her også.  For eksempel selge halvannen million hybrider pr. år og nå 15 millioner slike akkumulert i 2020 (de er nå oppe i 8!), eller å selge minst 30.000 hydrogenfyrte elbiler pr. år i 2020, eller å levere mer enn 100 hydrogenbusser til Tokyo før sommerlekene i 2020.

Nesten samtidig dukket de nye Priusdetaljene opp ved en presentasjon i Tokyo, med sjefingeniøren, Koji Toyoshima, til stede. Bilen er bygget på den nye gruppe-plattformen (TNGA), og selv om vi har sett bilen før har ikke tekniske detaljer vært kjent.

Prius med 4x4 (i Japan)
Firehjulsdriften for eksempel (foreløpig bare for hjemmemarkedet), eller den nye forbrenningsmotoren som gir 40 prosent termisk effektivitet (begynner å nære seg store lastebilmotorer og de – kan jeg love – er atskillig mer effektive enn en personbilbensinmotor), eller de nye, energitettere, batteriene eller den nykonstruerte el-transakslen.

Vi vil utvilsomt høre mer om denne når den lar seg bekjøre.

Og mellom Toyota-presentasjonen og Miljømanifest-releaset var det lys dag i Hamburg, der en annen sjefingeniør, Yoshikazu Tanaka, presenterte sin baby: brenselcellebilen Mirai.

Toyota er ikke snaue i sin presentasjon av den. «Her kommer vi med innovasjoner langt over de som første-generasjon Prius presenterte», sa han. «Det er ekstremt viktig å gjøre teknologien kjent og akseptert, og få den ut på markedet».

Bilen er jo i realiteten en vanlig elbil, men batteriene er erstattet av et eget kraftverk, fyrt av hydrogen (som oppbevares i ekstremt armerte tanker, under 700 bars trykk) og som skaffer strøm nok til mer enn 50 mil og som av de amerikanske ren-luft-myndighetene er tildelt et forbruk tilsvarende 0,35 l/mil. 

Amerikanerne jobber, fornuftig nok, med ekvivalenter som gjør det klart at elbiler, uansett hva slags strøm de drives av, også har et forbruk og tilsvarende CO2-utslipp, uansett hvor nullutslipps vi tror det er.

Egen utslippsknapp
Og Mirai er så nullutslipps at den har en egen avføringsknott.  Det som kommer ut av eksosrørene er nemlig vann, like rent som det oksygenet man har benyttet til brenselcelle-prosessen. Men for å unngå en vannpytt på garasjegulvet kan man trykke på en H2O-knapp, dermed slippes alt vannet som måtet ha samlet seg ut på veien før man kjører inn.  Det ser ut som en mobil tekanne – det vannet er faktisk varmt nok til at det oppstår vanndamp også.

Bortsett fra det er bilen en ordinær elbil. Stillegående, vibrasjonsfri, og akselerasjon både i by og i aks-felt inn på motorvei, er tilfredsstillende nok. Ufølsom styring og bremser som er ganske fjernt fra det som het bremsefølelse en gang, hører med, men karosseriet virker stivt, hjulpet av store mengder karbonfiber fra hoffleverandør Toray (de er i ferd med å bli verdens største på dette feltet, men var ikke nevnt i presentasjonen overhodet) og kunne antakelig ikke bli særlig lettere, med alt stashet som finnes om bord. 

Norge ikke prioritert
Vekten er på 1850 kg. Mye selvfølgelig, men det er virkelig merkbart at den ligger lagt nede, og at tyngden er rimelig fordelt rundt sentrum av bilen.  Det kan allikevel ikke være tvil om at dersom man, av en eller annen grunn, tok med seg bilen ut på en bane ville den presentere deg for ganske store porsjoner av overstyring.

Du skal få mer om denne bilen i førstkommende utgave av BIL. La oss bare nevne at Norge er ikke et prioritert marked, at de første eksemplarene vil bli leaset ut, ikke solgt, og at målene er 489 x 182 x 154 cm, og at, akkurat som med Prius, andre generasjon også vil komme som fastback.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer