Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I Toyota City presenterte konsernet sine nyformulerte miljø-mål som skal ta oss helt frem til 2050. I tillegg til de vanlige frasene om utslipp og ansvar og bærekraft fantes det konkrete løfter her også. For eksempel selge halvannen million hybrider pr. år og nå 15 millioner slike akkumulert i 2020 (de er nå oppe i 8!), eller å selge minst 30.000 hydrogenfyrte elbiler pr. år i 2020, eller å levere mer enn 100 hydrogenbusser til Tokyo før sommerlekene i 2020. Nesten samtidig dukket de nye Priusdetaljene opp ved en presentasjon i Tokyo, med sjefingeniøren, Koji Toyoshima, til stede. Bilen er bygget på den nye gruppe-plattformen (TNGA), og selv om vi har sett bilen før har ikke tekniske detaljer vært kjent. Prius med 4x4 (i Japan) Vi vil utvilsomt høre mer om denne når den lar seg bekjøre. Og mellom Toyota-presentasjonen og Miljømanifest-releaset var det lys dag i Hamburg, der en annen sjefingeniør, Yoshikazu Tanaka, presenterte sin baby: brenselcellebilen Mirai. Toyota er ikke snaue i sin presentasjon av den. «Her kommer vi med innovasjoner langt over de som første-generasjon Prius presenterte», sa han. «Det er ekstremt viktig å gjøre teknologien kjent og akseptert, og få den ut på markedet». Bilen er jo i realiteten en vanlig elbil, men batteriene er erstattet av et eget kraftverk, fyrt av hydrogen (som oppbevares i ekstremt armerte tanker, under 700 bars trykk) og som skaffer strøm nok til mer enn 50 mil og som av de amerikanske ren-luft-myndighetene er tildelt et forbruk tilsvarende 0,35 l/mil. Amerikanerne jobber, fornuftig nok, med ekvivalenter som gjør det klart at elbiler, uansett hva slags strøm de drives av, også har et forbruk og tilsvarende CO2-utslipp, uansett hvor nullutslipps vi tror det er. Egen utslippsknapp Bortsett fra det er bilen en ordinær elbil. Stillegående, vibrasjonsfri, og akselerasjon både i by og i aks-felt inn på motorvei, er tilfredsstillende nok. Ufølsom styring og bremser som er ganske fjernt fra det som het bremsefølelse en gang, hører med, men karosseriet virker stivt, hjulpet av store mengder karbonfiber fra hoffleverandør Toray (de er i ferd med å bli verdens største på dette feltet, men var ikke nevnt i presentasjonen overhodet) og kunne antakelig ikke bli særlig lettere, med alt stashet som finnes om bord. Norge ikke prioritert Du skal få mer om denne bilen i førstkommende utgave av BIL. La oss bare nevne at Norge er ikke et prioritert marked, at de første eksemplarene vil bli leaset ut, ikke solgt, og at målene er 489 x 182 x 154 cm, og at, akkurat som med Prius, andre generasjon også vil komme som fastback.
|