img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Den eneste man trenger
NETTKJØRT: I en ideell verden hadde garasjen vært fylt av forskjellige biler til forskjellig bruk. Men hva om man skal ha en bil til alt? Subaru Outback kan være løsningen.

Det er vel ingen overraskelse at jeg kjører mye bil – og mange forskjellige biler.

Alt fra små kompaktbiler, til store SUV-er og en og annen grom sportsbil.

Og selv om det aller, aller meste på markedet i dag er fullt brukbart, og ofte ganske bra, er det ikke alle som gir meg følelsen av at «dette er en bil jeg kunne kjøpt selv».

Faktisk er det ganske få biler som gir den følelsen.

Etter å ha kjørt en bil en periode – det kan være et døgn, det kan være fire dager – leveres den tilbake til hvem enn som eier bilen, og jeg savner den sjelden.

Jeg setter meg i min egen bil, en 15 år gammel Saab, og har som oftest lite sentimentalitet for kjøretøyet jeg akkurat leverte fra meg.

Men av og til kommer likevel denne følelsen snikende.

«Denne kunne jeg kjøpt selv».

Av og til kommer den følelsen når man minst venter det.

Men kommer den i en Subaru Outback? Neppe. Sikkert en fin bil, men havner nok sammen med resten av gjengen i forglemmelsens dal.

Eller, vent nå litt.

For det skjer noe merkelig akkurat i det jeg setter girkassa i «Drive», og ruller de første to meterne.

Umiddelbart føler jeg meg hjemme.

Jeg får lyst å rote litt i bilen. Ha et par gamle parkeringslapper liggende i midtkonsollen. Ha ei reservejakke liggende i baksetet. Ha hanskerommet fullt av CD-er, og NAF-boka i lomma på forseteryggen.

Slik jeg har det i Saaben min, egentlig.

Jeg lagrer umiddelbart seteposisjonen min i minnet, og kobler telefonen opp mot multimedieanlegget.

Jeg får «klare meg» med Spotify all den tid hanskerommet (fortsatt) er CD-tomt …

Og etter femti meter er bilen «min».

Det er som om jeg har eid den i mange år.

Hva er det som får enkelte biler til å vekke en slags instinktiv hjemmefølelse? Jeg aner ikke. Jeg har aldri eid en Subaru, mine foreldre har aldri eid en Subaru – det har knapt vært Subaru-eiere i hele familien min. Så hvorfor Outback nettopp klarer det har jeg ingen forklaring på.

Og la meg si det; det finnes flere grunner til at jeg egentlig ikke burde ha lyst på en Outback.

Ta for eksempel girkassa. CVT-kassa har fått innlagt juksetrinn, for at den skal oppleves som en tradisjonell girkasse.

Er ikke det i seg selv en slags fallitterklæring for CVT-kassene; at man må feike trinn for at den skal bli akseptabel?

Altså; i Outback sitter en CVT-kasse som fungerer bedre enn de fleste andre CVT-kasser jeg har kjørt, men en klassisk momentomformer, eller en god manuell girkasse (som jeg vet Subaru kan lage!) vil alltid være å foretrekke.

Bensinmotoren i Outback er helt kurant. Ikke den snilleste i matfatet, men sterk nok til det meste. Det hadde vært interessant å prøve dieselmotoren også - det er mulig den kler "Outback-karakteren" litt bedre, men jeg klager ikke.

I frontruta sitter en svær kladd av et kamerasystem. Subarus løsning for autobrems og lignende har sitt hjem her, med to kameraer som gir bilen et slags 3D- og dybdesyn (ikke ulikt mennesker).

Ikke spesielt pent, og på hver side er det (små) klistremerker om advarer mot å ta på kameralinsene med fingrene.

Hvorfor kan ikke kamerahuset gå helt ut til frontruten, slik andre produsenter gjør det, så vil ikke dette være et problem?

Nåja. Viktigere er det likevel at det fungerer. Jeg slapp heldigvis å teste nødbremsefunksjonen, men den aktive cruise controlen fungerer i hvert fall bra.

Sånn bortsett fra at den ikke klarer holde kjeft.

Hver gang Outbacken registrerer at det kommer inn en bil i front, varsler den med et pip. På landeveien er ikke dette noe stort problem, men prøv på motorvei, hvor biler skifter filer, nye biler kommer inn i mellom og forlater veien ganske hyppig.

Pip, pip, piiip.

Og til slutt i klagerekka; motorisert bakluke. Kjekt nok i seg selv, men den bruker jo så lang tid på å åpne og lukke seg at melka omtrent har blitt sur før du rekker dra fra butikken.

Så hvorfor i alle dager sitter jeg i en Subaru Outback og føler at dette er min bil? At dette er en bil jeg kunne erstattet Saaben min med?

Kanskje er det fordi kjørekomforten er upåklagelig. Kanskje er det usedvanlig gode rattet så godt å holde i at jeg nekter å gi slipp. At den nye, ryddige dashbordlayouten er så enkel, og så pen at jeg bare vil sitte i de gode stolene og høre på musikk og podcaster dagen lang.

Kanskje er det de enkle løsningene der avanserte løsninger ikke behøves som tiltaler meg.

Gulvet i bagasjerommet holdes oppe av en liten plastkrok. Klimaanlegget styres av enkle hjul og tydelige knapper. Pragmatikk. Sånt liker jeg.

Kanskje blir jeg litt sjarmert av kjørecomputeren, med grafikk som minner meg om konsollspill fra 90-tallet om fremtiden – litt sånn Wipeout-aktig, liksom.

At nedoverbakkeassistenten er den desidert beste jeg har prøvd er bare en bitteliten bonus.

Men egentlig tror jeg det hele handler om at bilen utstråler en slags soliditetsfølelse, at den kan være med på alt jeg trenger bilen til. Å kjøre til jobb og fotballtrening, kjøre en kveldstur fordi man har lyst, kjøre på hytta ei helg, eller hjem til jul med bagasjerommet fullt.

Jeg får følelsen av at Outbacken fungerer til at jeg trenger en bil til.

Jeg kan se meg selv som en fornøyd Outback-eier, og det er egentlig den beste komplimenten jeg kan gi en bil.

FAKTA Subaru Outback 2,5i Sport Premium

Motor:

4 syl. boxerbensinmotor, 2498 ccm

Effekt:

175 hk/235 Nm

Mål LxBxH:

482x184x161 cm

Akselavstand:

274,5 cm

Egenvekt:

1598 kg

Bakkeklaring:

20 cm

Bagasjerom:

559-1848 liter (VDA)

0-100 km/t

10,3 sek

Toppfart:

198 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,70 l/mil

CO2:

163 g/km

Pris:

Kr 499.900


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer