img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Tradisjonelt annerledes
FIRENZE: Renault Talisman revolusjonerer ikke sitt segment, men den tilbyr noe annerledes og friskt i et konservativt marked. Det skal den ha ros for.

Hva slags bil er dette?
Husker du Renault Laguna? Den har knapt vært å finne på norske registreringsstatistikker de siste årene – og nå er det over og ut for Laguna-navnet, som først dukket opp i produksjonsform i 1993.

Nå er det Talisman som gjelder, og spranget fra siste generasjon Laguna er formidabelt.

Talisman er en helt ny modell fra Renault. I motsetning til SUV-en Kadjar er ikke Talisman noen oppusset Nissan-modell. Plattformen er Renaults egen, og skal brukes på tvers av Nissan/Renault-alliansen.

Nye Espace og kommende Megane baseres også rundt den såkalte CMF-arkitekturen.

Det er en god start. For selv om Kadjar har den grunnleggende plattformen til felles med Qashqai, og er en flott bil på veldig mange måter, skinner det for ofte gjennom at den er en ren Nissan under skallet.

Talisman er derimot langt mer fransk – på godt og vondt.

Motor og drivverk:
På lanseringens første dag var det kun den største bensinmotoren som var tilgjengelig for kjøring. Dette er en lettere modifisert utgave av 1,6-literen fra Clio R.S., og den yter 200 hestekrefter.

Det er egentlig ikke mer enn Talisman trenger. Med sine 1430 kilo (snaut 100 mer enn bensinmotorisert Passat, for eksempel) er ikke ytelsene mer enn adekvat. 7,6 til hundre høres ikke gærent ut, men det føles ikke så raskt.

Eneste girkassevalg til bensinmotorene (en 150-hester kommer også i salg) er 7-trinns EDC-girkasse – dobbeltclutch-automat.

Den fungerer bra. Girer raskt og effektivt, og kan manuelt styres med girspaken. Hendler på rattet er derimot ikke å finne.

Dieselutvalget strekker seg fra 110, via 130 til 160 hestekrefter. 110-hesteren er kun tilgjengelig med manuell girkasse, 160-hesteren kun med 6-trinns dobbeltclutch-automat. 130-hesteren får begge valgene.

Hvordan er den å kjøre?
Førsteinntrykket av Talismanen på veien er bra. Her får jeg litt franske følelser med en gang. Støynivået er behagelig – med unntak av et merkelig lite vindsus fra høyre bakside – og understellet svelger dårlige italienske motorveier med stor ro.

Spesielt i komfortmodus er understellet flyvende-teppe-mykt – men det samme er styringen. Den blir altfor ullen og lite kommunikativ, så jeg vil på det sterkeste anbefale å kjøre med individuelle innstillinger.

Forskjellen i styrefølelsen fra komfort til sport er drastisk – mer enn de aller, aller fleste andre biler, uansett klasse.

Når veiene blir mer svingete og kuperte, blir komfortunderstellet for mykt. Det virker som om hele bilen blir usikker på seg selv, og den klarer ikke helt å redegjøre for hvor den skal hen.

Sportsmodusen kommer til unnsetning også her, og egentlig bør komfort-knappen kun benyttes på helt slette, flotte motorveier. Til alt annet; sport. Det er mer enn komfortabelt nok uansett.

… og i individuell modus kan du skru av den kunstige motorlyden. Pluss!

Hvem passer den for?
Det er i all hovedsak stasjonsvogna som blir aktuell i Norge, en bil som etter planen dukker opp i mai. Og den burde kunne passe for Passat-, Avensis-, Mazda6- og Mondeo-kunden – og kanskje aller helst den som verdsetter litt spenst i designet, og kan leve med noen rare interiørløsninger her og der.

Nå er ikke prislappen på Talisman helt ferdigdiskutert, men startprisen ligger an til å blir på rundt 290.000 kroner for aller billigste modell.

Og en velutstyrt Zen-modell (det midterste av tre utstyrsnivåer), med 130-hesters dieselmotor og manuell girkasse, ser ut til å havne på rundt kr 340.000. Tillegg for automat er cirka 25.000 kroner.

Renault-utvalget generelt imponerer med mye bil for pengene. Talisman ser ut til å bli nok en joker på hånden i kampen om familiebilkundene – i tillegg til Kadjar.

Dette liker vi:
Jeg har sansen for utseendet på Talisman. Selv om de lange, buede LED-stripene i front kanskje er litt i overkant, er utseende på Talisman frekt nok til at jeg smiler litt. Se for eksempel på den flotte panserlinja, som integreres inn i lyktene. Ingen fæle skjøter langt over grillen, som for eksempel BMW 3- og 4-serie sliter med.

Bose-lydanlegget leverer godlyden – i hvert fall så lenge den kunstige motorlyden er avslått!

Interiøret følger opp eksteriøret, med funksjonelt og elegant design. Materialbruken er fornuftig, og føles påkostet uten å bli prangende – og bryter og hendler har en tilfredsstillende motstand til fingerne.

Påkostet, men ikke prangende, kan man også si om instrumenthuset. En høyoppløst skjerm tar seg av de aller fleste oppgaver – og lider ikke spesielt av direkte sollys (et kjent problem med slike skjermer).

Dette liker vi ikke:
Interiøret er likevel ikke uten sine feil. At knappen for å aktivere cruise control sitter nede på midtkonsollen, bak bryteren for parkeringsbremsen, er merkelig. Heldigvis er det en fysisk vippebryter som kan stå konstant i «på»-posisjon.

Verre er det nye infotainmentanlegget, som ved første øyekast virker flott og innholdsrikt, men som etter noen minutters bruk irriterer litt med treg respons og en merkelig hybrid-løsning mellom berøringsskjerm og kontrollhjul nede på midtkonsollen.

Kontrollhjulet kan styre alle funksjoner, men grafikken er lagt opp til berøringsbruk og blir derfor verken fugl eller fisk.

Når det er sagt, så er anlegget innholdsrikt. Selv om grafikken kan virke litt for rik til tider, finnes det flere tilpasningsvalg for å gjøre skjermen og innholdet mer personlig.

Konklusjon:
Alt i alt fremstår ikke Talisman som noen revolusjon i segmentet, men den er i aller høyeste grad med på å ta Renault et langt steg fremover. Når nye Megane også dukker opp utpå nyåret, og ny Scenic vises på Genève-utstillingen til våren, har Renault plutselig en veldig moderne og spennende bilpark.

Og med suksesser som Captur og Kadjar får også merket nok pondus til å tørre å ta inn mer spennende modeller som Espace og ikke minst RS-modellene. Jeg gleder meg!

 
FAKTA Renault Talisman TCe 200

Motor:

4-sylindret turbobensin, 1618 cm³

Effekt:

200 hk/260 Nm

Mål LxBxH:

485x187x146 cm

Akselavstand:

280,8 cm

Egenvekt:

21430 kg

Bagasjerom:

608 liter (VDA)

0-100 km/t

7,6 sek

Toppfart:

237 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,56 l/mil

CO2:

127 g/km

Basispris:

Fra ca. 290.000 kroner


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer