Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva slags bil er dette? Nå er det Talisman som gjelder, og spranget fra siste generasjon Laguna er formidabelt. Talisman er en helt ny modell fra Renault. I motsetning til SUV-en Kadjar er ikke Talisman noen oppusset Nissan-modell. Plattformen er Renaults egen, og skal brukes på tvers av Nissan/Renault-alliansen. Nye Espace og kommende Megane baseres også rundt den såkalte CMF-arkitekturen. Det er en god start. For selv om Kadjar har den grunnleggende plattformen til felles med Qashqai, og er en flott bil på veldig mange måter, skinner det for ofte gjennom at den er en ren Nissan under skallet. Talisman er derimot langt mer fransk – på godt og vondt. Motor og drivverk: Det er egentlig ikke mer enn Talisman trenger. Med sine 1430 kilo (snaut 100 mer enn bensinmotorisert Passat, for eksempel) er ikke ytelsene mer enn adekvat. 7,6 til hundre høres ikke gærent ut, men det føles ikke så raskt. Eneste girkassevalg til bensinmotorene (en 150-hester kommer også i salg) er 7-trinns EDC-girkasse – dobbeltclutch-automat. Den fungerer bra. Girer raskt og effektivt, og kan manuelt styres med girspaken. Hendler på rattet er derimot ikke å finne. Dieselutvalget strekker seg fra 110, via 130 til 160 hestekrefter. 110-hesteren er kun tilgjengelig med manuell girkasse, 160-hesteren kun med 6-trinns dobbeltclutch-automat. 130-hesteren får begge valgene. Hvordan er den å kjøre? Spesielt i komfortmodus er understellet flyvende-teppe-mykt – men det samme er styringen. Den blir altfor ullen og lite kommunikativ, så jeg vil på det sterkeste anbefale å kjøre med individuelle innstillinger. Forskjellen i styrefølelsen fra komfort til sport er drastisk – mer enn de aller, aller fleste andre biler, uansett klasse. Når veiene blir mer svingete og kuperte, blir komfortunderstellet for mykt. Det virker som om hele bilen blir usikker på seg selv, og den klarer ikke helt å redegjøre for hvor den skal hen. Sportsmodusen kommer til unnsetning også her, og egentlig bør komfort-knappen kun benyttes på helt slette, flotte motorveier. Til alt annet; sport. Det er mer enn komfortabelt nok uansett. … og i individuell modus kan du skru av den kunstige motorlyden. Pluss! Hvem passer den for? Nå er ikke prislappen på Talisman helt ferdigdiskutert, men startprisen ligger an til å blir på rundt 290.000 kroner for aller billigste modell. Og en velutstyrt Zen-modell (det midterste av tre utstyrsnivåer), med 130-hesters dieselmotor og manuell girkasse, ser ut til å havne på rundt kr 340.000. Tillegg for automat er cirka 25.000 kroner. Renault-utvalget generelt imponerer med mye bil for pengene. Talisman ser ut til å bli nok en joker på hånden i kampen om familiebilkundene – i tillegg til Kadjar. Dette liker vi: Bose-lydanlegget leverer godlyden – i hvert fall så lenge den kunstige motorlyden er avslått! Interiøret følger opp eksteriøret, med funksjonelt og elegant design. Materialbruken er fornuftig, og føles påkostet uten å bli prangende – og bryter og hendler har en tilfredsstillende motstand til fingerne. Påkostet, men ikke prangende, kan man også si om instrumenthuset. En høyoppløst skjerm tar seg av de aller fleste oppgaver – og lider ikke spesielt av direkte sollys (et kjent problem med slike skjermer). Dette liker vi ikke: Verre er det nye infotainmentanlegget, som ved første øyekast virker flott og innholdsrikt, men som etter noen minutters bruk irriterer litt med treg respons og en merkelig hybrid-løsning mellom berøringsskjerm og kontrollhjul nede på midtkonsollen. Kontrollhjulet kan styre alle funksjoner, men grafikken er lagt opp til berøringsbruk og blir derfor verken fugl eller fisk. Når det er sagt, så er anlegget innholdsrikt. Selv om grafikken kan virke litt for rik til tider, finnes det flere tilpasningsvalg for å gjøre skjermen og innholdet mer personlig. Konklusjon: Og med suksesser som Captur og Kadjar får også merket nok pondus til å tørre å ta inn mer spennende modeller som Espace og ikke minst RS-modellene. Jeg gleder meg!
|