img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Like mye 911 som før
TENERIFE: Turbo-overgangen for Porsche 911 Carrera har ikke ødelagt verken sjel eller kjøreglede. Den er bare litt annerledes.

Hva slags bil er dette?
Porsche 911 Carrera – bilen som for mange er selve målestokken for sportsbiler – har fått en kraftig oppgradering. Selv om det ikke synes godt på utsiden, har det nemlig skjedd store ting helt bakerst i bilen; der motoren sitter. Mer om det straks.

Små endringer i utseendet og et nytt underholdningsanlegg er de øvrige endringene – og mer var det strengt tatt ikke å pusse på for Porsche.

Motor og drivverk:
Det er her de store forandringene har skjedd. Motoren er helt ny, og nå er turborevolusjonen i fgang også hos Porsche.

Det vil si, turbo vet Porsche mye om – 911 var jo tross alt en av de tidligste bilmodellene med turbomotor på modellprogrammet, allerede i 1974. Og helt siden da har 911 hatt en «Turbo»-modell i utvalget.

Nå skal altså alle (med unntak av enkelte hardcore spesialmodeller) utstyres med turbo, men Turbo-navnet forbeholdes likevel for de råere utgavene.

Forvirret? Det er lov det.

Det er ikke så lenge siden 911 gjennomgikk en større motorforandring. Den klassiske Mezger-konstruksjonen forsvant med 997-generasjonen 911, men den nye motoren da var ikke i nærheten så revolusjonerende som denne turbomotoren.

Blant annet har nye 911 – 991.2 for de som heller prater internkoder – gått ned i sylindervolum. 2981 kubikkcentimeter, snaut tre liter, er nok ikke tilfeldig.

For det første er det flere store og viktige bilmarked som vurderer bilavgifter etter slagvolum, hvor hver liter er et nytt innslagspunkt. Å snike seg akkurat under tre liter gir dermed «2-liters-avgift».

Dessuten mener mange at en halvliter per sylinder gir tilnærmet optimalt forhold mellom effekt og forbruk – se for eksempel på BMW og Volvo, som begge følger dette mer eller mindre slavisk i sine nye modeller.

En ting som ikke er nytt er girkassene; sjutrinns manuell og sjutrinns automat. Utvekslingene er litt forandret – med høyere giring (lavere turtall) i de høyere girene. Dette er gjort for å senke forbruket i cruisinghastigheter, og den nye turbomotoren har mer å gå på ved lavere turtall enn de gamle motorene.

I Norge – og egentlig de fleste andre markeder – er det automatgirkassa som regjerer.

Forståelig nok, den sitter i minnet som den beste automatkassa jeg kan huske å ha opplevd. Lynrask og intelligent, men naturligvis veldig klinisk.

En helt annen opplevelse er det med den manuelle girkassa.

Sju trinn høres mye ut, men det er overraskende enkelt å forholde seg til. Den sjalter akkurat som en normal sekstrinns girkasse – med et ekstra lang-gir litt lengre ute til høyre. Setter du bilen i fri, vil det være tredje- og fjerdegir som befinner seg rett opp og ned.

Clutchen er utrolig lettdosert, og rivstarter er ikke vanskelig å få til. Jeg fant meg mer til rette med manuell gir enn automatgir i nye 911, i hvert fall.

Hvordan er den å kjøre?
Manuell eller automat – kjørefølelsen er den samme. Og den er god. Veldig god.

Med motoren fortsatt hengende bak bakhjula er det en annerledes balanse i 911 enn i de fleste konkurrentene, som har motoren foran.

Men mange, mange års tuning av chassis har gitt resultater også for Porsche. For 911 er ikke noe skumlere å kjøre når du nærmer deg grensen enn det for eksempel Mercedes-AMG GT er.

Styringen mangler kanskje et snev av tilbakemelding, men er presis – og det nye rattet har nå egen bryter for kjøremodier. Ikke like flott som Ferraris manettino-bryter, men veldig hendig.

Og det er godt å se at Porsche faktisk tilbyr et ratt som ellers er helt knappefritt. Her skal henda styre bilen – ikke radioen.

911 er en bil det er lett å kjøre fort med. Oversikten ut front- og sideruter er god – lav og perfekt sittestilling til tross – og motoren responderer kjapt.

Den har ikke det samme vakre lydbildet som før – de gamle turboløse motorene raspet og sang vidunderlige toner – men dra den nye motoren helt til toppen av turtallsskalaen (rødmerkinga er på 7400, turtallssperra 200 omdreininger senere), og du belønnes med et herlig hyl før du må gire.

Men den veldig tydelige smellinga og poppinga i eksosen når man går av gassen på høye turtall høres litt for «påklistret» ut. Der kunne Porsche jekket seg ned to hakk.

Porsche har heldigvis klart å beholde følelsen av at motoren har mer å gi, jo mer turtall den får.

Skyvet er veldig lineært, og selv om jeg hører turboene (en på hver side av motorblokka) plystre lystig, får jeg ikke noen umiddelbar turbofølelse.

Det har nok vært litt av poenget også – at turboene ikke skal gjøre hele 911-opplevelsen til noe dramatisk nytt, men kun et nødvendig ledd i jakten på stadig lavere forbrukstall.

Hvem passer den for?
På jakt etter sportsbil, som også kan fungere til hverdags? 911 er svaret. 911 er sportsbilenes svar på Volkswagen Golf – bilen som kan gjøre «alt». Baksetene er riktignok ikke særlig komfortable. Selv barn vil klage på den steile ryggvinkelen etter en stund, men som en bil for to personer fungerer baksetene bra som oppbevaringsområde.

Det klassiske bagasjerommet under panseret svelger også to helgebager greit.

Konkurrenter?
911 har heldigvis noen konkurrenter, som tilbyr mye av det samme, men også noen fundamentale forskjeller.

Mercedes-AMG GT er en av dem. Den lange snuta skjuler en 4-liters V8-motor med et lydbilde Tor med hammeren ville vært stolt av. AMG GT er ikke like komfortabel som 911 Carrera, og har et chassis som virker å være langt mer tunet for seriøs hardkjøring.

Jaguar F-Type går andre veien, og er en skikkelig komfort-cruiser. Med myke stoler, og et tilsvarende mykt understell, er F-Type bilen som gjerne kjører de lengste strekkene.

Det er ikke dermed sagt at F-Type ikke kan kjøres hardt – for den er, litt i likhet med nettopp 911 – en bil med et stort spekter av egenskaper.

Hvilken ville jeg valgt selv? Jeg er neimen ikke sikker. Som bil til å ta ut en gang i blant, og kanskje bruke på bane; Mercedes. Til hverdags, fest og alt i mellom tror jeg fortsatt 911 er det foretrukne valget.

Småpirket:
Selv 911 har sine småfeil. For meg er den største irritasjonen det nye infotainmentanlegget. Selv så jeg ikke helt hvorfor det gamle måtte erstattes, men Apple CarPlay, Android Auto og alt annet fjas som tar mye oppmerksomhet er tydeligvis viktig også for Porsche. Jeg forstår ikke hvorfor.

Konklusjon:
Porsche har virkelig fått til turbokonverteringen for 911. De argeste fansene for selvpustende motorer må bare finne seg i å bli skuffet – for fremtiden ser turbomatet ut.

For selv om turbomotorene har endret noe av 911 Carreras karakter, er sjelen i 911 fortsatt til stede.

Porsche 911 - 991.2
  Carrera Carrera S

Motor:

B6 biturbo bensin, 2981 ccm

Effekt:

272 kW (370 hk).
450 Nm v/1700-5000 o/min.

309 kW (420 hk).
500 Nm v/1700-5000 o/min.

LxBxH:

450 x 181 x 129 cm.

Akselavstand:

245,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1430 (1450) kg

1440 (1460) kg

Bagasjerom:

145 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,6 (4,2) sek.

4,3 (3,9) sek.

Toppfart:

295 (293) km/t.

308 (306) km/t

Snittforbruk:

0,83 (0,74) l/mil.

0,87 (0,77) l/mil

CO2:

190 (169) g/km.

199 (174) g/km

Pris:

kr. 1.399.000 (1.398.000)

kr. 1.548.000 (1.546.000)

(Tall i parentes med PDK automatgirkasse)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer