Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Leyland nr. 400.000 Leyland er et av verdens eldste bilmerker. Navnet fikk de i 1907. Nå er de under samme paraplyen som DAF, og feiret nettopp bil nr. 400.000 fra dagens fabrikk. |
||||||||||||||||
De få som fremdeles husker Leyland fra Norge husker sannsynligvis bussene derfra. Autoindustri, dagens Subaru-importør, var en ivrig Leyland-importør i 50-årene og sørget for mange spennende norske karosserier på disse avanserte chassisene. Det er fra midt på seksti-tallet at historien begynner å bli virkelig rotete. Femte største i verden I 1975 ble det hele nasjonalisert, men Leyland ble heldigvis en del av den autonome Truck og Bus-divisjonen. På slutten av 1979 fikk de sin helt nye fabrikk, fremdeles i Leyland Lancashire. Den første bilen derfra var en Leopard Buss I 1986 ble forresten resten av British Leyland solgt til British Aerospace og noe ble Rover med senere innslag av BMW og mystiske Mini-historier og en verre suppe. Mer sivilisert Bilene de produserer er DAFer, men svær mye av den felles utviklingen skjer hos Leyland. Og i 2002 ble en LF, en slik vi kjenner som DAF men som var utviklet av og bygget hos Leyland, Truck of the Year. Fabrikken sysselsetter i underkant av 1000 mennesker og i fjor produserte de 4.600 F/XF og nesten 8.000 LF. Halvparten gikk til eksport. Nr. 400.000 Den gikk til en transportør med 30 andre Leyland/DAF biler i flåten. Noe han nok trenger for det han egentlig driver med er å produsere hvetemel. 300.000 tonn hvete går gjennom prosessen hvert år, og han transporterer resultatet selv. Nå også med et skikkelig flaggskip.
|