img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Et friskt alternativ
LISBOA: Nye Lexus RX450h står frem som et godt alternativ til tyske premiumdoninger, ikke minst på pris.

Lexus RX var, sammen med IS, modellene som på alvor tok Lexus til Norge. Første generasjon RX 300 dukket opp i 1998, og helt frem til den lille, Prius-baserte hybriden, CT200h kom, var det RX- og IS-modellene som i størst grad utgjorde Lexus-salget her til lands.

I dag er både modellutvalget og salgstallene til Lexus bredere og større enn noen gang, ikke minst på grunn av den populære SUV-en NX300h, men RX har fortsatt en viktig posisjon hos det japanske luksusmerket.

På verdensbasis er tre av ti Lexuser solgt siden merkets oppstart i 1989 en RX-modell.

Da er det ikke rart Lexus har valgt en evolusjonerende taktikk fremfor en revolusjon.

For under skallet er det ikke så mye nytt å finne. Den 3,5 liter store bensinmotoren er den samme som før, bare lettere overhalet for lavere forbruk og mer effekt, og spesifikasjonene på elmotorene er identisk med tidligere.

Girkassa er fortsatt en trinnløs affære, men ikke lenger en trist affære. Den passer langt bedre med en V6-er enn en firesylindret sak, og programmeringen gjort for å begrense det evige turtallsjaget disse CVT-kassene er kjent og beryktet for, gjør jobben mye bedre enn før.

Likevel klarer jeg ikke helt riste av meg tanken om at en syvtrinns, tradisjonell automat fortsatt ville vært et knepp mer komfortabelt.

Kraftig grill
Utvendig har det derimot skjedd en hel del. Lexus' såkalte "spindelgrill" er i aller høyeste grad til stede, og de karakteristiske kjørelysene (LED, naturligvis) synes godt i bakspeilet til bilen foran.

Interiøret er også helt nytt. Elementer fra både GS og RC F (i F-Sport-utgaven av RX), kombinert med eksepsjonell høy byggekvalitet, gir virkelig godfølelsen.

Alle brytere, hjul og knapper virker å være bygget for å vare lenge. Det er ikke noen motsetninger mellom faktisk kvalitet og det litt konstruerte begrepet "opplevd kvalitet" her.

Men at Lexus, med sin til tider perverse detaljfokus, ikke har fått norsk språk på kjørecomputeren i instrumenthuset, når resten av infotainment-anlegget har det, er rare greier.

Infotainment-anlegget prydes for øvrig av en 12,3 tommer stor hovedskjerm, men grafikken og grensesnittet - særlig for navigasjonsdelen - kunne også hatt godt av en oppgradering.

Måten man styrer systemet på, med en liten "musepinne", har jeg likevel sansen for.

Alle knapper og brytere er bakgrunnsbelyst i hvitt, det samme er instrumentene, og om kvelden imponerer interiøret med sin lesbarhet og klarhet, uten at lyset er sjenerende.

Bygget for komfort
Ute på veien blir det raskt klart at RX450h ikke er en bil som skal jage BMW X5 ned trange småveier. Lexusen foretrekker rolige, flytende bevegelser, og kjøring i et mer fornuftig tempo.

Belønningen er en komfortabel reise. Både understell og stoler (spesielt i Luxury-utgaven, som har justerbar lengde på sitteputa) bidrar til det.

Støynivået er nok ikke rekordlavt, men det er kun vindstøyen som høres, og den er langt fra sjenerende.

Styringen er presis og godt vektet, men særlig følsom kan jeg ikke påstå den er. Det er heller ikke viktig.

Viktigere er det at både ratt og seter er justerbare i rikelig monn, og i motsetning til de fleste tyske premiumbiler har jeg fullt utsyn til alle instrumentene i RX-en når rattet er lavt nok til at jeg sitter godt.

Et stort head-up-display gjør også hverdagen enklere - med fart, turteller (eller øko-måler), cruise control og navigasjon projisert rett i synsfeltet.

Knallpris
Men den virkelige bidragsyteren til at RX-er kan å bli er vanlig syn i bymiljøet, er faktisk prisen.

For noen uker siden, da den norske importøren satt med Excel-ark og utregninger opp, ned og i mente, jublet de da de klarte å få innstegsprisen på RX450h til å snike seg under 800.000.

"799.900 er en kjempefin fra-pris", tenkte de, og så kom nytt statsbudsjett på banen. Hva skjedde så? Jo, de nye avgiftene gjorde RX450h over 60.000 billigere - før den i det hele tatt var kommet til Norge!

Startprisen på stor-SUV-en har dermed endt på 725.200 kroner - omtrent det toppmodellen av lillebror NX300h koster.

Det er mye bil for pengene!

Og selv om det skulle friste med alt tilgjengelig utstyr, inn- og utvendig, skal du slite med å bikke 950.000 kroner.

Da heter bilen F-Sport S, koster 909.100 kroner, og metallic lakk og soltak er det eneste som ikke følger med i utstyrspakka.

Pris alene er ikke nok, naturligvis. Men allerede har over 80 kunder lagt inn forhåndsbestilling på bilen. Det er ingen tvil om at Lexus RX450h er et reelt og friskt alternativ til den svenske og de tyske konkurrentene (i hvert fall så lenge du klarer deg uten en tredje seterad).

En litt annerledes konkurrent, ja, men det er da ingen ting i veien med det?

Lexus RX450h

Motorer:

V6 bensin, 3456 ccm
El-motor foran og bak

Samlet effekt:

230 kW (313 hk)
474-809 Nm

LxBxH:

489x190x169 cm.

Akselavstand:

279 cm.

Bakkeklaring:

19,5 cm

Egenvekt m/fører:

2100 kg.

Bagasjerom:

539-1612 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,7sek.

Toppfart:

200 km/t.

Snittforbruk:

0,52 l/mil.

CO2:

120g/km.

Pris fra:

kr. 725.200


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer