img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
Hybrid på alle fire
ALICANTE: Diesel er ikke kult lenger, mener Toyota. Helt greit det, når nye RAV4 Hybrid er såpass vellykket som dette.

Hva slags bil er dette?
RAV4 var en av modellene som virkelig startet kompakt-SUV-revolusjonen i Norge. Første generasjon var en relativt primitiv liten SUV, men da andre generasjon kom i 2000 ble RAV4 plutselig en moderne, velkjørende og attraktiv bil.

Sammen med Honda CR-V sørget RAV4 for at folket ble skikkelig SUV-hungrig. Salget skjøt i været, og de produsentene som ikke hadde noen slik bil i sortimentet, begynte etter hvert å skjelve i buksene.

Nå er fjerde generasjon (lansert 2013) godt ute i livssyklusen sin, og da er det jo på tide med en facelift – men denne faceliften er litt mer omfattende enn normalt.

Den gjør nemlig noe med hele drivlinjen, ikke bare utseendet.

Nå er det nemlig hybrid som gjelder, også for RAV4. Den forrige dieselmotoren droppet de i fjor, og en ny BMW-motor som også finnes i Avensis, tas ikke inn til Norge.

Diesel er ikke kult lenger.

RAV4 låner drivlinjen fra Lexus NX300h – og det er et mye bedre valg enn å knabbe Prius-drivlinjen. Hvorfor? Fordi bensinmotoren er litt større, og dermed kraftigere, og ikke minst har NX300h et allerede godt testet firehjulsdriftsystem.

Det er også mulig å få RAV4 Hybrid som ren forhjulstrekker, og Toyota Norge anslår at rundt 20 prosent vil gå for denne. Fordelen ved å gå for fremtrekkeren er en prisbesparelse på 38.500 kroner. Den største ulempen – unntatt mangelen på firehjulsdrift, naturligvis – er nok mer enn halvert trekkevne på hengerfestet.

For med 4x4 trekker RAV4 Hybrid opptil 1650 kilo. Det er ikke fullt så mye som bensinvarianten med manuell girkasse (2000 kg), men mer enn bensinvarianten med automat (1500 kg). Hybrid-utgaven med forhjulsdrift har maks hengervekt på 800 kg.

Og da er vi inne på argumentene for å velge tradisjonell bensinmotor foran hybridutgaven. De er det ikke mange av. Bortsett fra hengerkapasitet med manuell girkasse, er større bagasjerom en liten fordel.

Hybridutgaven har nemlig ikke flatt gulv i bagasjerommet. At RAV4 ikke ble utviklet fra starten av som en hybridmodell, er nok grunnen til det. Innerst i bagasjerommet er det en forhøyning, og når baksetene legges ned ligger de ikke flatt.

Lasteevne er dermed ikke RAV-ens sterkeste kort, men den står likevel til godkjent. En smart netting-løsning veier litt opp og fungerer som en slags «hengekøye» for småting.

Motor og drivverk:
Jeg har allerede vært innom det; RAV4 Hybrid bruker samme drivlinje som Lexus NX300h. Det betyr en 2,5-liters bensinmotor (Atkinson-syklus), som sammen med de elektriske komponentene tryller frem en samlet effekt på 197 hestekrefter.

Girkassen er den velkjente CVT-kassen, som Toyota innstendig lover at de har kalibrert enda bedre denne gang – mer om det straks.

I likhet med for eksempel Volvo XC90 T8, finnes det ingen drivaksel mellom for- og bakaksel. Det hele styres elektronisk. En el-motor plassert på bakakselen slår inn ved behov, og all kommunikasjon mellom akslene foregår via kabel.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen:
Det er ikke så mange hybrid-modeller i denne klassen – foreløpig. Mitsubishi Outlander PHEV har solgt som iskrem i Sahara det siste året, mens andre produsenter er på vei. Nye Volkswagen Tiguan, for eksempel, kommer i ladbar hybrid-utgave.

Men Toyota har ikke valgt å gå den ladbare veien. Ladingen av batteriene skjer kun under kjøring. Hvorfor det?

For det første har Toyota ekstremt gode erfaringer med denne løsningen. Kvalitetsmessig er dette de beste modellene Toyota lager – og det sier litt. Har du noen gang hørt om Prius-eiere som har hatt problemer med drivverket på bilen sin? Ikke jeg heller.

For det andre mener Toyota at parallell-hybrider, som de driver med, dekker et litt annet behov – et mer allround-behov – enn det ladbare varianter dekker.

Selv tror jeg for eksempel at en nyutviklet kjøresyklus for målinger av forbruk og utslipp ikke vil «straffe» parallell-hybridene i like stor grad som ladehybridene – som i stor grad virker å være tunet maksimalt for kjøresyklusen, og ikke for kjøring i det virkelige liv.

Hvordan er RAV4 Hybrid å kjøre?
Så var det denne CVT-kassa, da. Forhatt av pressen, skydd av entusiastene. Etter prøvekjøringen av RAV4 Hybrid ble jeg spurt av en annen journalist om hva jeg syns om girkassen.

- Vet du, svarte jeg.

- Jeg tenkte knapt på den i det hele tatt.

Det betyr at Toyota har gjort mye riktig. Nå virker det som om CVT-kassen endelig begynner å nærme seg det nivået hvor den fungerer slik den er tiltenkt; som en sømløs og glatt endring av kraftutvekslingen fra motor til hjul, ikke-bekymrende og ikke-oppsiktsvekkende på noen som helst måte.

Den skal bare være der, i bakgrunnen, og fungere.

Visst jager motoren turtall når høyrepedalen klemmes mot gulvteppet, men det er veldig sjelden det egentlig er behov for det. RAV4 Hybrid innbyr til en litt roligere, men først og fremst mer effektiv, kjørestil.

Og det er ikke på grunn av mangel på krefter. RAV-en oppleves ikke like sprek som for eksempel den ladbare VW Passat GTE, men 8,3 til hundre er ikke å kimse av.

Understellet i RAV4 er godt satt opp. Komfortabelt på motor- og landevei, men ikke bløtt – og lang nok fjæringsvei til at det ikke var antydninger til slag og ulyder på grov grusvei.

Toyota påstår de har jobbet mye med støynivået – og det er generelt lavt. Men jeg kunne tenkt meg litt mindre vindstøy. Motor- og hjulstøy er veldig godt dempet.

Hvem passer den for?
Har du hatt RAV4 før, og vurderer en ny? Ingen grunn til ikke å kikke på hybrid-varianten. RAV4 Hybrid er en god all-rounder, som gjør det meste riktig. De som er avhengig av mest mulig bagasjeplass, bør nok se etter andre muligheter.

Dette liker vi:
Jeg må si ansiktsløftningen av RAV4 er meget vellykket. Den kler det nye ansiktet, og en oppstramming av baklyktene er veldig velkomment. I det hele virker RAV4 ganske helstøpt nå – også innvendig.

Materialkvaliteten i moderne Toyotaer får ofte kritikk – mye av det velfortjent – men i RAV-en er det fullt på høyde med konkurrentene.

Verken Mazda CX-5 eller Hyundai Tucson, for eksempel, slår RAV4 her. Gode stoler, med passelig justeringsmonn får også en tommel opp – det samme gjør de forskjellige oppbevaringsrommene i interiøret. Hylla i dashbordet foran forsetepassasjeren er hendig.

Når selve dashbordlayouten er såpass praktisk som den er, blir RAV4 et enkelt sted å tilbringe tid. Høyt plassert multimedieenhet, en av bransjens enklest navigerte klimaanlegg og fornuftig antall knapper på rattet trekker naturligvis også opp.

Dette liker vi ikke:
Likevel faller Toyota for fristelsen til å slenge knapper og funksjoner litt i hytt og vær. ESP-bryteren finner vi over multimedieenheten. Øko-modusen aktiveres med en knapp foran girspaken. Vinglevarsleren skrus av og på med en knapp til venstre for rattet. Park-sensorene må man inn i kjørecomputeren for å endre.

Hvorfor ikke samle alt på et sted – som for eksempel til venstre for rattet – hvor det selv i toppmodellen er flere «blanke» knapper?

Jeg savner også litt mer spillerom på lengdejusteringen av rattet – og sitteputa kunne med fordel vært en smule lengre. Eller aller helst vært justerbar i lengden.

Konklusjon:
RAV4 Hybrid er egentlig den eneste RAV4-utgaven som gjelder fra nå av. Bensinvarianten (med automat) koster mer enn hybriden, er tregere, bruker mer drivstoff og trekker mindre på hengerfestet.

Da er valget enkelt, egentlig.

FAKTA Toyota RAV4 Hybrid 4WD

Motor:

4-syl. bensinmotor, 2494 ccm
​El-motorer foran og bak

Samlet effekt:

145 kW (197 hk) v/6000 o/min.

Girkasse:

CVT trinnløs girkasse

Mål LxBxH:

461 x 185 x 168 cm

Akselavstand:

266,0 cm

Bakkeklaring:

177 mm

Egenvekt m/fører:

1690 kg

Tillatt totalvekt:

2270 kg

Maks hengervekt:

1650 kg

Bagasjerom:

501-1633 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,3 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,49 l/mil

CO2:

115 g/km

Pris fra:

kr. 399.900

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer