img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Innfrir høye forventninger
Barcelona: Kia har store forventninger til nye Sportage, og den nye SUV-en innfrir på de fleste punkter.

Hvilken bil er dette?
Sportage er ikke bare den bestselgende modellen til Kia i Norge – men i hele Europa. Siden introduksjonen av modellen i 1993, har Sportage solgt i 450.000 eksemplarer bare i Europa.

Derfor er det ikke rart Kia har store forhåpninger til helt nye Sportage.

For ny er den. Riktignok basert på plattformen til Hyundai Tucson, men det er ikke noe dårlig utgangspunkt.

Kia har gjort noen grep for at Sportage skal føles som en helt forskjellig bil enn Tucson. Der Hyundaien har et klassisk, pent ytre, har Kia gått litt mer drastisk til verks.

De høyt plasserte frontlyktene og den butte snuten gir meg vibber til Subaru B9 Tribeca – men Sportage kler heldigvis linjene sine langt bedre. Også bakfra skiller Sportage seg ut. Dessverre er ikke hele stripa på bakluka opplyst, men det er uansett godt å se at bilens bakside også har blitt gitt litt designomtanke.

Hvordan er den å kjøre?
Vi begynner med den to liter store dieselmotoren. Med automatkasse, firehjulsdrift og 136 dieselhester, burde dette være en veldig god «Norgespakke», og førsteinntrykket ute på veien er positivt.

Veldig støysvak, bemerker vi etter noen kilometer på spanske motorveier. Hjulstøyen er fraværende, og motoren høres ikke i cruising-turtall. Noe susing rundt speilhusene er bare å forvente på en SUV fartende i 120 kilometer i timen.

Litt grovere asfalt får frem hjulstøyen, så det kan være at disse motorveiene var spesielt glatte, men det er like fullt et godt utgangspunkt før vi får kjøre bilen på norske veier.

Men alt er ikke fryd og gammen med drivlinjen. 136 hestekrefter burde klare null til hundre på ti-tallet – men spesifikasjonene sier 12 sekunder blank. Hvorfor det? Automatgirkassa er svaret. Ikke bare er gjør den bilen betydelig tregere, 154 gram CO2 i denne klassen er heller ikke mye å rope hurra for.

Hyundai-konsernet har kommet langt i girkasseutvikling de siste årene, og her burde en mer effektiv girkasse – som Hyundai/Kias eminente dobbelt-clutch-kasse – være et opplagt alternativ.

Et steg ned på motorskalaen finner vi en velkjent sak; 1,7-literen har koreanerne brukt i mange år, i mange forskjellige modeller.

Med manuelt gir og forhjulstrekk er den 115 hestekrefter sterke motoren faktisk raskere til hundre enn 136-hesteren med automat. Den føles også litt mer fleksibel, til tross for nesten 100 Newtonmeter forskjell i dreiemoment.

Men heller ikke 1,7-literen er perfekt. Den høres nemlig på alle turtall, og har absolutt ikke noe pent lydbilde når den dras litt på turtall. Denne motoren kan heller ikke kombineres med verken automat eller firehjulsdrift, så om noe av det står på må-ha-lista, må du opp i motorvolum.

Uavhengig av motor er det ingenting revolusjonerende med kjøreegenskapene til Sportage. Den er passe komfortabel, og veldig godt dempet ved forsering av skarpe skjøter og kanter. Multilink-bakakselen kan nok ta noe av æren for det – et ellers godt dempet chassis får ta resten.

Styringen er litt tyngre enn de fleste biler i denne klassen, uten at det gjør noe. Det er verre at det skjer så lite rundt senter; her burde Kia kunne legge inn litt kortere rattutslag før det skjer noe.

Sammenlignet med fetter Tucson har Kia også spritet opp interiøret litt. Et lett førervinklet dashbord, med veldig oversiktlig knappelayout er et stort pluss.

Multimedieskjermen er av berøringstypen, men har et relativt lettforståelig grensesnitt, og instrumentene er særdeles lettleste. Kjørecomputeren har noe liten skrift, men har en passe mengde funksjoner og et godt grensesnitt.

Materialkvaliteten oppleves også som et lite hakk over Tucson, med myk plast i toppen av dashbordet. Men Kia kunne nok fint spart seg for den formstøpte «sømmen» som går tvers over hele dashbordtoppen.

Lengre ned på konsollen begynner plasten å bli hard, og totalinntrykket er ikke bedre enn flere av konkurrentene. Mazda CX-5 og Toyota RAV4 er nok et knepp over Sportage her.

Hvem er konkurrentene?
Det er vel nesten ingen segment i dag som har så mye konkurranse som nettopp dette SUV-segmentet. Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga

Hva kan så Sportage tilby, som ikke konkurrentene kan? Kia skryter av utstyrsnivået i nye Sportage, og det er unektelig kjekt med kjøling i setene og varme i rattet – noe mange av konkurrentene ikke kan tilby – men samtidig mangler også radarstyrt cruise control og 360-graders kamera på kjekt-å-ha-listen.

Og ønsker man full pakke med automat og firehjulsdrift kan det fort bli kostbart – særlig om man har latt seg skremme fra å kjøpe dieselbil.

Eneste mulighet for bensin, automat og trekk på alle fire er den absolutte toppmodellen med 1,6-liters turbobensin i GT Line. Da snakker vi 539.900 kroner. Det kan bli vanskelig å svelge for mange.

Heldigvis er de rimeligere modellene bedre priset. Av erfaring forventer Kia at 4x4-andelen for Sportage vil være rundt 60 prosent den første tiden, før det etter hvert blir opp mot 70 prosent med forhjulstrekk. Det er slik det har vært på den utgående Sportage.

Sportage vil nok fortsatt være Kias bestselger, både i Europa og Norge – selv om den her hjemme sikkert får litt konkurranse fra Optima stasjonsvogn Plug-in Hybrid etter hvert.

Og det er lite som tilsier at den trofaste Kia-kunden vil bli misfornøyd. Så lenge utseendet ikke skremmer de konservative kundene – men kanskje heller tiltrekker seg noen nye – bør nye Sportage leve opp til Kias forventninger.

FAKTA Kia Sportage
  1,7 CRDi

2,0 CRDi AWD automat

Motor:

R4 turbodiesel, 1685 ccm.

R4 turbodiesel, 1995 ccm

Effekt:

115 hk (85 kW)

136 hk (100 kW)

Dreiemoment:

280 Nm v/1250-2750 o/min.

374 Nm v/1500-2500 o/min

Drivlinje:

6-tr. man. - forhjulsdrift 6-tr. aut. - firehjulsdrift

Mål LxBxH:

448x186x165 cm

Akselavstand:

267 cm

Egenvekt:

1425 kg

1615 kg

Bakkeklaring:

17,2 cm

Bagasjerom:

403-1492 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,5 sek

12,0 sek

Toppfart:

176 km/t

184 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,46 l/mil

0,59 l/mil

CO2:

119 g/km

154 g/km

Pris fra:

Kr. 289.900

439.900

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer