Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva slags bil er dette? Grunnen til det er naturligvis drivverket. For der de to forrige Focus RS-modellene har vært forhjulstrekkere, er denne tredje generasjon Focus RS en bil med firehjulsdrift. For å plante alle de 350 hestekreftene ned i bakken var det visst ikke aktuelt for Ford å sende alle kreftene forover. Nå har jo Ford hentet 350 hestekrefter ut av en forhjulsdrevet bil før; forrige generasjon Focus RS500 hadde nettopp den effekten, men kjørbarheten i nye RS nyter store fordeler av at bakhjulene er med på leken. Opp til 70 prosent av kreftene kan sendes bakover, og av de 70 prosentene kan hundre prosent sendes til enten høyre eller venstre bakhjul, alt etter behov. Det er dette som kalles «torque vectoring» – momentfordeling – og er som en slags «omvendt ESP», hvor man i stedet for å bremse individuelle hjul, heller gi de mer krefter. De 350 hestekreftene kommer fra en firesylindret, 2,3-liters turboladet bensinmotor. I utgangspunktet samme motor som i minste Mustang-modell, men kraftig oppgradert for å tåle den ekstra effekten og påkjenningene ved potensiell banekjøring. Mustang EcoBoost er ikke akkurat noen banebil … Akkurat som den litt mildere Focus ST, tilbys RS kun med manuell girkasse. Og for en fryd det er! Vektingen og presisjonen i girspaken er strålende, som i alle Ford-modeller, og forholdet mellom clutch, gasspedal og girspak er like fantastisk på bane som på landevei. På Circuit Valencia er det ikke vanskelig å kjenne hvordan bakhjulene virkelig jobber for å skyve bilen ut av svingene. En liten logring med rumpa når man går på full gass i tredjegir ut av en slak venstre, er så lett både å kontrollere og kontre at selv urutinerte førere kan føle seg som konger på banen. Hendene mine har et godt grep rundt det perforerte skinnrattet, og vibrerer med glede når jeg klipper kantlinjene. Ikke på grunn av no’ filskiftvarsler – men fordi styringen her faktisk gir tilbakemeldinger, noe de fleste andre i denne klassen ikke greier. På landeveien er Focus RS minst like imponerende. Dempingen er omtrent som Focus ST i normalmodus, og det er perfekt for litt morokjøring på veien. Med kjøremodus Sport aktivert, er styring og motorrespons på «max attack», og hver eneste sving, trang som bred, håndteres med største selvfølgelighet. Også her kan rumpa fremprovoseres, men da skal det pushes hardt. Hva skiller Focus RS fra andre modeller i klassen? Men jeg er ikke sikker på om de er like morsomme. Det er kanskje mer naturlig å sammenligne Focus RS med Volkswagen Golf R. Den er riktignok drøyt 100.000 kroner billigere, og 50 hester fattigere enn Focusen, men med firehjulsdriften havner den i samme kategori. Focusen knuser Golfen på alt som heter kjøreglede, i hvert fall. Dette liker vi: Likevel; akkurat som Golf R, er Focus RS en fantastisk all-rounder. Dette liker vi ikke: Og det merkes at Focus RS ikke var i tankene til Ford da de opprinnelig utviklet Focus. Knappen for å endre kjøremodus er plassert sammen med knappen for rattvarme og deaktivering av start/stopp-funksjonen (som strengt tatt automatisk burde deaktiveres i sport-modus), og knappen for å endre demper-innstilling er plassert på enden av blinklyshendelen. Begge plassert der det tilfeldigvis var litt ledig plass. Konklusjon? RS-en lever ikke bare opp til ryktet dens forgjengere har skapt, den er med på å gjøre det større.
|