img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Focus RS på veien
VALENCIA: Ford Focus RS har et rykte å forssvare, etablert av klassikere som Escort Cosworth og Focus RS500. La oss slå det fast først som sist - Focus RS lever opp til ryktet!

Hva slags bil er dette?
Ford Focus RS spiller på mange tiårs tradisjon for Ford. RS-merket er synonymt med fart og spenning – og Focus RS er på mange måter mer enn oppfølger til Escort Cosworth enn til tidligere Focus RS-modeller.

Grunnen til det er naturligvis drivverket. For der de to forrige Focus RS-modellene har vært forhjulstrekkere, er denne tredje generasjon Focus RS en bil med firehjulsdrift.

For å plante alle de 350 hestekreftene ned i bakken var det visst ikke aktuelt for Ford å sende alle kreftene forover.

Nå har jo Ford hentet 350 hestekrefter ut av en forhjulsdrevet bil før; forrige generasjon Focus RS500 hadde nettopp den effekten, men kjørbarheten i nye RS nyter store fordeler av at bakhjulene er med på leken.

Opp til 70 prosent av kreftene kan sendes bakover, og av de 70 prosentene kan hundre prosent sendes til enten høyre eller venstre bakhjul, alt etter behov.

Det er dette som kalles «torque vectoring» – momentfordeling – og er som en slags «omvendt ESP», hvor man i stedet for å bremse individuelle hjul, heller gi de mer krefter.

De 350 hestekreftene kommer fra en firesylindret, 2,3-liters turboladet bensinmotor. I utgangspunktet samme motor som i minste Mustang-modell, men kraftig oppgradert for å tåle den ekstra effekten og påkjenningene ved potensiell banekjøring. Mustang EcoBoost er ikke akkurat noen banebil …

Akkurat som den litt mildere Focus ST, tilbys RS kun med manuell girkasse.

Og for en fryd det er!

Vektingen og presisjonen i girspaken er strålende, som i alle Ford-modeller, og forholdet mellom clutch, gasspedal og girspak er like fantastisk på bane som på landevei.

På Circuit Valencia er det ikke vanskelig å kjenne hvordan bakhjulene virkelig jobber for å skyve bilen ut av svingene.

En liten logring med rumpa når man går på full gass i tredjegir ut av en slak venstre, er så lett både å kontrollere og kontre at selv urutinerte førere kan føle seg som konger på banen.

Hendene mine har et godt grep rundt det perforerte skinnrattet, og vibrerer med glede når jeg klipper kantlinjene. Ikke på grunn av no’ filskiftvarsler – men fordi styringen her faktisk gir tilbakemeldinger, noe de fleste andre i denne klassen ikke greier.

På landeveien er Focus RS minst like imponerende. Dempingen er omtrent som Focus ST i normalmodus, og det er perfekt for litt morokjøring på veien.

Med kjøremodus Sport aktivert, er styring og motorrespons på «max attack», og hver eneste sving, trang som bred, håndteres med største selvfølgelighet.

Også her kan rumpa fremprovoseres, men da skal det pushes hardt.

Hva skiller Focus RS fra andre modeller i klassen?
Om vi snakker om klassen for hatchbacks med 350 hestekrefter eller mer, er det ikke så mange å velge i. Mercedes A45 AMG og Audi RS3 er litt andre dyr enn Focus RS – dyrere, noe kraftigere, mer premium.

Men jeg er ikke sikker på om de er like morsomme.

Det er kanskje mer naturlig å sammenligne Focus RS med Volkswagen Golf R. Den er riktignok drøyt 100.000 kroner billigere, og 50 hester fattigere enn Focusen, men med firehjulsdriften havner den i samme kategori. Focusen knuser Golfen på alt som heter kjøreglede, i hvert fall.

Dette liker vi:
De rå kjøreegenskapene til tross; dette er fortsatt en femdørs Focus. De store forsetene (jeg ser ikke noe poeng i å legge ut 13.500 kroner for racingstolene) stjeler nok litt bakseteplass, men det er overhodet ingenting i veien for å bruke Focus RS som hverdagsbil. Litt verre er det at firehjulsdriften stjeler noe bagasjeplass.

Likevel; akkurat som Golf R, er Focus RS en fantastisk all-rounder.

Dette liker vi ikke:
Focus som modell begynner å dra på årene nå. Interiøret er ikke like velbygd som Golf, og infotainment-løsningen, Sync 2, har vært gammeldags siden den ble lansert. Det er litt synd at slike modeller kommer så sent i generasjonens liv. Det er ikke lenge til en helt ny Focus er på veien …

Og det merkes at Focus RS ikke var i tankene til Ford da de opprinnelig utviklet Focus. Knappen for å endre kjøremodus er plassert sammen med knappen for rattvarme og deaktivering av start/stopp-funksjonen (som strengt tatt automatisk burde deaktiveres i sport-modus), og knappen for å endre demper-innstilling er plassert på enden av blinklyshendelen. Begge plassert der det tilfeldigvis var litt ledig plass.

Konklusjon?
Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om akkurat de knappene, og selv den turkise bakgrunnsbelysningen i dashbordet skulle jeg kunne leve med, om jeg hadde hatt mulighet til å skaffe meg en Ford Focus RS.

RS-en lever ikke bare opp til ryktet dens forgjengere har skapt, den er med på å gjøre det større.

 
FAKTA Ford Focus RS

Motor:

4-syl. turbobensinmotor, 2261 ccm

Maks effekt:

257 kW (350 hk) v/6000 o/min.

440 Nm v/2000-4500 o/min.

Girkasse/drivlinje:

6-trinns manuell/firehjulsdrift

Mål LxBxH:

439 x 182 x 147 cm

Akselavstand:

264,7 cm

Egenvekt:

1599 kg

Tillatt totalvekt:

2025 kg

Bagasjerom:

260-1045 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,7 sek.

Toppfart:

266 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,77 l/mil

CO2:

175 g/km

Pris fra:

kr. 710.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer