img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Ny Prius på veien
Valencia: Det er snart 20 år siden Toyota lanserte sin første Prius, den gang basert på en ganske kjedelig Corolla sedan. Nå lanseres fjerde generasjon av den populære hybriden – på en helt ny plattform, bedre og mer praktisk enn noensinne.

Hva slags bil er dette?

Toyota har de siste tjue årene vært dominerende innen hybridteknologi. Mens konkurrentene satset på en miks av bensin- og dieselmotorer, satset Toyota i tillegg på hybride drivlinjer med kombinasjonen bensin- og elmotor.

Og det viste seg å være smart – de tre første generasjonene av Prius er solgt i et antall av 3,6 millioner verden rundt.

I dag har Toyota-konsernet til sammen 30 hybridmodeller, og hver fjerde nye Toyota solgt i Europa er en hybrid.

I Norge er hybridandelen ekstremt høy, i fjor var den på 60 %, i 2016 regner Toyota Norge med en hybridandel på 85 %, godt hjulpet av ny RAV4 Hybrid og ny Prius.

Det er imidlertid ikke Prius som har vært den mest populære hybridmodellen de siste årene – både Auris Hybrid og Yaris Hybrid har oppnådd vesentlig høyere salgstall.

De siste årene har salget av ladbare hybrider eksplodert i Norge. I fjor utgjorde denne kategorien 5,3 % av det totale bilsalget, opp fra 1,2 prosent i 2014. Hittil i år er den på hele 8,5 prosent.

Toyota vil også lansere en ladbar Prius i løpet av året, men i første runde er kun den vanlige modellen vist. Deretter står nok Prius+ med syv seter for tur, en modell som er svært populær blant annet i taximarkedet.

Motor / drivverk

Drivlinjen i nye Prius kombinerer en 1,8-liters bensinmotor på 98 hk med en elmotor på 72 hk. Det gir en samlet effekt på 122 hk, ned fra forgjengerens 136 hk.

Det gir en akselerasjon til 100 km/t på 10,6 sekunder, to tideler langsommere enn forgjengeren, og en toppfart på 180 km/t.

Men det du taper på akselerasjon, vinner du tilbake på forbruk. Mens forgjengeren brukte 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 89 g/km, har nye Prius et oppgitt forbruk på 0,30 l/mil, tilsvarende 70 gram CO2 per kilometer.

Batteripakken er mindre og langt mer effektiv slik at en større del av kjøringen foregår på eldrift. Mer effektiv bruk av elmotoren gjør også at nye Prius er mindre masete og arbeider på lavere turtall ved kraftig akselerasjon.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Eneste direkte konkurrent Prius har hatt gjennom årene, er Honda Insight som har hatt et meget beskjedent salg i Norge og Europa forøvrig.

De siste årene har en del ladbare hybrider kommet på markedet, og disse oppnår hyggelige priser takket være den norske avgiftspolitikken.

Hyundai vil i løpet av 2016 lansere en direkte Prius-konkurrent, Ioniq som kommer med tre alternative drivlinjer – som ren hybrid (ala Prius), som ladbar hybrid og som elbil. Vi har nylig kjørt denne i Korea, og våre førsteinntrykk kan du lese i påskeutgaven av Bil.

Hvordan er den å kjøre?

Nye Prius har langt bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren siden den er bygget på en helt ny plattform og har fått en mer effektiv drivlinje. Den er også blitt mer praktisk gjennom et bagasjerom på 501 liter, 56 liter mer enn tidligere.

Bilen oppfører seg eksemplarisk i høye hastigheter på motorvei, bortsett fra litt vindsus. Og den er smidig og lettkjørt i bytrafikk, men kan ikke måle seg mot mer sportslige biler på svingete landevei. Komfort er mer vektlagt enn sport i tråd med Prius-kundenes preferanser.

Fjerde generasjon Prius har fått et nytt og tidsmessig interiør, det mest gjennomførte vi har sett i noen Toyota-modell hittil. Den har enkle tilkoblingsmuligheter for smarttelefoner, en stor skjerm, head-up display og mulighet for trådløs lading av telefon.

Seteposisjonen er senket med 59 mm fra forgjengeren, og justeringsmulighetene for rattet er bedre. På tross av lavere sitteposisjon er oversikten fra førersetet eksemplarisk takket være en stor frontrute og A-stolper som er trukket langt frem.

Den adaptive cruisekontrollen fungerer mye bedre enn hos forgjengeren som kunne være litt «av/på» og gi rykkete kjøring.

Sikkerhetsutstyret er på nivå med det du finner hos de beste europeere, her har Toyota tatt et kvantesprang fra forrige generasjon Prius.

Hvem passer den for?

Prius er bilen for alle som ønsker et problemfritt bilhold, og som gjerne signaliserer til omgivelsene at de tenker miljø. Takket være økte dimensjoner, og for første gang muligheten for å trekke en tilhenger på inntil 725 kg, fungerer den greit som en familiebil.

Konkurrenter

I dag har Prius ingen direkte konkurrenter fra andre merker med tilsvarende teknologi, men kunder som vurdere Prius vil nok også vurdere en Auris Hybrid. En fordel med Auris er at den også kan leveres som stasjonsvogn.

Forventninger:

Toyota Norge forventer å selge 880 nye Prius i 2016, i tillegg til 500 Prius+. De forventer at 8 av 10 kunder velger toppmodellene Executive og Executive Skinn til henholdsvis kr 314.300 og kr 328.800 hvor det meste man ønsker av utstyr er inkludert i prisen.

Dette liker vi:

Toyota-designerne har ikke gått like drastisk til verks som med brenselcellen-bilen Mirai, og det er nok en fordel. Bilen er behagelig og praktisk i hverdagen, og med et moderne interiør og høyt sikkerhetsnivå bør den appellere til en stor kundemasse.

Dette liker vi ikke:

Mens svært mange merker i dag tilbyr ladbare hybrider, spørs det om en «vanlig» hybrid med kort elektrisk rekkevidde er det kundene ønsker seg.

For Toyotas del får vi håpe den ladbare utgaven ikke er langt unna og at den får vesentlig mer batterikapasitet enn forgjengeren som kun kunne kjøre et par mil på strøm – det holder ikke i dagens marked.

- Konkurrentenes ladbare hybrider er priset minst 50.000 kroner høyere (Golf og A3), og er hovedsakelig tilgjengelig på premium-modeller som ikke Toyota Prius konkurrerer med, parerer informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. - Prius retter seg således mot en annen del av markedet etter vår mening.

PRISER OG DATA NY PRIUS

FAKTA Prius Executive Style

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1798 ccm + elmotor

Effekt:

Bensinmotor: 72 kW (98 hk)
Elmotor: 60 kW (72 hk)
Samlet effekt: 122 hk v/5200 o/min.

Dreiemoment:

Bensinmotor: 142 Nm v/3600 o/min.
Elmotor: 163 Nm

Mål LxBxH:

454 x 176 x 147 cm

Akselavstand:

270,0 cm

Bakkeklaring:

123 mm

Egenvekt m/fører:

1450 kg

Tillatt totalvekt:

1790 kg

Maks hengervekt:

725 kg

Bagasjerom:

501-1633 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

10,6 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,30 l/mil

CO2:

70 g/km

Pris fra:

kr. 279.900 (Active)

Pris som prøvekjørt:

kr. 296.400 (Active Style)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer