img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Hyundai satser på strøm
Seoul: Hyundai drar i disse dager sløret av sin elektriske versjon av Ioniq. Vi har allerede kjørt den – og hybridutgaven.

Greit, jeg fikk ikke kjøre elbilen mer enn fire-fem hundre meter – men kombinert med opplevelsen av å ha kjørt hybridbilen, vil jeg tørre å påstå at Hyundai absolutt har funnet en formel som kan fungere.

For mange var nok utseendet på Toyota Prius litt tungt å svelge. De veldig futuristiske linjene er ikke til stede hos Hyundais el- og hybrid-bil Ioniq.

Silhuetten er like fullt gjenkjennbar. Den litt høye bakstussen, og en spoiler som deler bakruta i to, har blitt en slags «mal» for denne typen biler. «Best mulig aerodynamikk» er målet – og middelet er nettopp denne fasongen.

Men derfra er det ikke mye likt. Der Toyota velger et langstrakt panser, og nærmest fjerner grillen helt, har Hyundai gått for en langt mer konservativ variant, med stor grill (riktignok blanket ut i el-versjon), og rene, enkle linjer.

Eksemplarisk interiør
Den tankegangen finner vi igjen på innsiden også.

Dashbordet er eksemplarisk enkelt å finne frem på. Den høyt plasserte hovedskjermen er enkel i bruk, og et fornuftig antall fysiske knapper reduserer behovet for å trykke mest mulig på skjermen. Sånt liker vi.

Dessuten er materialkvaliteten endelig på et nivå vi strengt tatt bør forvente fra Hyundai; på linje med Toyota, og kanskje litt over. Den nye Tucson skuffet litt på dette feltet.

Den elektriske varianten har ikke fått så mange endringer sammenlignet med hybrid-utgaven, men et par ting er enkle å oppdage. Den tette grillen er den klareste forandringen, mens unike felger og små endringer i lyktene utgjør de utvendige modifikasjonene.

Innvendig har girspaken blitt erstattet av et lite knappepanel. Dette frigjør mer lagringsrom i midtkonsollen. Smart!

Tid for kjøring!
Nok om interiør og design; jeg vil ut og kjøre. Og det er elektrisk Ioniq som står for tur først.

Tungt kamuflert ruller den inn på den ene testbanen ved Hyundais forsknings- og utviklingssenteret i Namyang, noen mil utenfor Sør-Koreas hovestad, Seoul.

Jeg har jo allerede fått se bilen med egne øyne – ukamuflert i en naken utstillingshall inne i senteret – så kamuflasjen er litt i overkant, men de er kanskje redd for Google-satellittene, som tar så skarpe bilder nå at man nærmest kan se hvilke dekk en bil kjører på.

Jeg setter meg bak rattet, justerer enkelt setet litt fremover og sitter ganske «riktig» med en gang. D-knappen trykkes inn, og bremsen slippes – vips er vi på fremfart. Akselerasjonen opp til 60, makshastigheten denne dagen, er som i elbiler flest; uanstrengt og kvikk.

Foreløpige tall fra Hyundai sier at bilen ligger an til rundt 190 hestekrefter. Det høres mye ut, men det vil være veldig gøy om det stemmer.

Oppdatert: Hyundai sier nå at bilen får 120 hestekrefter - langt mindre enn forespeilet under forhåndsvisningen i Sør-Korea. Rekkevidden opplyses å være 250 kilometer.

Etter en kjapp sving i enden av banen, bærer det tilbake til startstreken. Styringen virker godt vektet, og dempingen virker å være på den komfortable siden.

Men kjøreturen – om man kan kalle det det – var så kort at det er umulig å slå fast noe konkret om hvordan el-Ioniqen oppfører seg på veien.

Og den er i hvert fall ikke lang nok til å utfordre Hyundais oppgitte mål-rekkevidde på 250 kilometer.

Hybridtur langs grensen
Dagen derpå er det derfor en glede å få mange timer sammen med Ioniq hybrid. Førsteinntrykkene som el-utgaven ga dagen før, bekreftes umiddelbart.

Sittestillingen er kjempegod, og setene gir passe støtte og god komfort. Enkelheten i interiør-layouten er fortsatt en velkommen egenskap, og utsikten fra førerplassen er god – selv om spoileren deler bakruta i to.

Nordover fra Seoul kjører jeg langs den demilitariserte sonen mellom Sør- og Nord-Korea, og jeg lar meg imponere over motorveiegenskapene til Ioniq.

En seks-trinns dobbeltclutch-kasse tar seg av giringen, og oppleves som like rask og komfortabel som DSG-kassa til Volkswagen. Kanskje sågar mer komfortabel. Dette er noe Hyundai har jobbet mye med. Det merkes.

Støynivået er passe lavt, og trekkraften, når den 1,6 liter store bensinmotoren jobber sammen med el-motoren for maksimalt kraftuttak, er bra. Opp til 100-110 drar motorene uanstrengt og fint – noe særlig mer er det ikke vits å kjøre her. Fartsgrensen er 100, og motorveiene har fartskamera tett som hagl.

Samlet effekt er 141 hestekrefter – noe mer enn i nye Prius, men fartsressursene (0-100 på 10,8 sekunder og toppfart på 185 km/t) er veldig like.

Alt i alt virker Ioniq som en veldig helstøpt pakke – enten det er ren elektrisk drift, eller hybriddrift.

Du kan lese mye mer om både Ioniq, Hyundais fremtidsvisjoner og satsingen på det nye luksusmerket Genesis i kommende utgave av bladet Bil.

FAKTA Hyundai Ioniq hybrid*

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1591 ccm + elmotor

Samlet effekt:

141 hk/265 Nm

Drivlinje:

6-trinns dobbeltclutch automatgirkasse
Forhjulstrekk

Mål LxBxH:

447x178x145 cm

Aks. 0-100 km/t:

10,8 sek.

Toppfart:

185 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,35 l/mil

CO2:

81 g/km

*: Foreløpige fakta, kan endre seg før endelig lansering

PS: Ioniq vil også leveres som ladbar hybrid, men denne er ikke klar før til neste år, dessverre.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer