img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Genève i endring
Dette er ikke noe gøy. Genève-utstillingen jukser. Nå kan vi nemlig ikke snike lenger! Dessuten er festkvelden spolert.

Mandag i Genève har alltid vært en bonusdag for meg.

Det var dagen før pressedagen, da det å snike seg inn på utstillingen og lure seg rundt og knipse et og annet uskarpt bilde, utviklet seg til ren kunst.

Skjære hull i jakken for at linsen kunne få en åpning var for amatører. Det å ta på seg overtrekk på skoene, gjerne i skjærende blåfarge av kirurgi-kvalitet, slik at det så ut som man var der og ikke skulle tråkke på de teppene man la, var derimot en effektiv finte av høy kvalitet.

Jeg aner ikke om dere der ute satte like stor pris på denne innsatsen som jeg gjorde, men vi fikk da blant annet Thinks Porsche-utviklede storbilprototype dagen før alle andre, på den måten.

Konspirasjon
Men nå er det slutt. Det har faktisk vært slutt et par år, men jeg har ikke forstått det før nå. Det er Årets Bils skyld (det også).

Se hvem som ble Årets Bil i Europa 2016

Da arrangørene ikke syntes de fikk nok publisitet for den avsløringen halve verden åpenbart ikke ventet på i sitrende spenning, la de derfor kåringen til mandagen før Genève, inne på selve utstillingen.

Nå, i etterkant, ser jeg jo at dette skjedde i perfekt symbiose med turistkontoret i Genève (folk er i byen en dag lenger) og med lokale sikkerhets-selskaper (forklaring følger) og med utstillingen selv.

Monopol
De som har vært med på en større utstilling, for eksempel på Lillestrøm, har alle sammen historien om hvor vanvittig dyr en ekstra spot, eller en grønn plante kan være. For den leveres av utstillingen, og det betyr monopol.

Åpen mandag i Genève betydde veldig fort at de som mente de hadde noe å by på, og ikke ville vise det før de var klar til å by, var derfor nødt til å si ja takk til utstillingens fiffige utleie av telt. Enorme, svarte duker som henger ned fra et 20 meter høyt tak. 

Jeg tenker det er billig når du skal skjerme en hel fotballbane. Men det er bare halve historien.

Utkastere
For disse teppene er ikke mer enn ca. 10 meter brede, og det betyr skjøter. Så for hver 10. meter, står det en mann i samme slags uniform du ofte ser utenfor italienske banker. Han er sivil og har ikke særlig myndighet, men du kan fort bli lurt til å tro noe annet.

For ikke å snakke om hvor sinte de kan være. Det var en fyr hos Ferrari som forsøkte å ta fra meg kameraet – argumentet mitt at jeg hadde sluppet lovlig inn, med akkreditering og kameraet på skulderen, hjalp lite. Jeg var faktisk nødt til å gå – ellers hadde han blitt skikkelig muggen.

Det betyr at hele gleden ved jakten har forsvunnet. Jeg forsøkte ikke å avsløre rekken av Ioniqere, og prøvde ikke en gang å se om Volkswagens konsept-SUV var der bak gardinene.

Mimring
Det jeg faktisk gjorde var å teame opp med en lokal kompis som påstår han har vært på hver eneste utstilling side 1947. Sammen dro vi ned til Plainpalais der den gamle utstillingshallen lå og viste biler helt til 1980, men der det når er en stor park. 

Men vi fant den gamle kafeen på hjørnet der Folkevogn eide hele andre etasje, hvor vi kunne sitte og sukke over at nå var det snart ikke mulig å være noe rampete mer.

Jeg lurer forresten på hvilke rampestreker de finner på i kveld, hordene av motorjournalister uten fast anker.

Minimalistisk
VW-Gruppen har alltid pleid å ha et kjempe-Über-arrangement på mandags kvelden, der hvert eneste av merkene (bortsett fra MAN og Scania) fikk lov til å vise hvor flinke de er.

Av en eller annen grunn arrangeres det ikke noe slikt i kveld. Dermed er de få andre som har hatt tradisjon på mandagsarrangementer og som har slitt med å samle et 20-manns bord, nedkjørt av ivrige festdeltakere.

Men det er vel tvilsomt om de tre-fire som har kjempet mot overmakten år etter år har kapasitet til å ta seg av den enorme overflow’en i år.

VW-Gruppen selv har tillyst et meget intimt arrangement for særlig utvalgte personer. Jeg er ikke en gang sikker på at representanter for den norske importøren er der.

Eksklusivt er det åpenbart.

Det skal bli spennende å se hva som skjer der. Sier de noe viktig, kan de beskyldes for å ha håndplukket media når de kommer med informasjoner. Sier de ikke noe, er det også merkelig.  Guffen situasjon for vertskapet.

Business as usual
For oss andre er det mandag som vanlig (når du ser bort fra utstillingsnedturen). Det blir å smette fra samling til samling bortover.

Noen møter kunder, noen samler venner, her og der er det samlet noen mindre grupper journalister med en tydelig sponsor i midten.  Men, som sagt, det kan bli et ganske påfallende innslag av de som var vant til VW-oppvartningen der ute i kveld.

Ta imens til takke med dette lille bildeutvalget som altså ikke har kostet meg noe i retning av undercoverarbeid og rask-på-foten-tenking.

Enda en epoke er åpenbart til ende.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer