img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Grønn racing fra Pininfarina
Pininfarina, som er blitt indisk, brukte Genève til å vise oss en mulig fremtid for grønn racing. Og samtidig ble vi minnet om at det ikke er første gang de misjonerer på racerbanen.

I fjor fikk vi en virkelig radikal racingoppskrift i Genève: En selvkjørende banebil

Fullt så fjern er ikke den oppskriften vi fikk fra Pininfarina nå. Oppskriften er ganske grei. En fransk/sveitsisk hydrogen drivlinje fra et firma som heter GreenGT, og så har Pininfarina kledd det hele i en attraktiv LM2-type habitt.

Lang historie
Prosjektet startet lenge før Mahindra kjøpte opp Pininfarina i desember, for her ønsket italienerne å gripe langt tilbake i historien for å vise at når det var snakk om racing, ville de også ha, og hadde de hatt, et ord med i laget.

Og for å fortelle alle som av en eller annen grunn droppet Genève-utstillingen i 1969 om hva dette dreide seg om, hadde de hentet frem sin gamle Sigma. Et forslag til en ny «sikkerhets»Formel 1 bil.

Jeg hadde glemt hvor pen den egentlig var. Men så var det da en skikkelig designer som hadde penneført den. Paolo Martin, en av kjempene i Pininfarina-historien.

Døde som fluer
Vi må huske på at i 60-årene døde fremdeles racerførerne som fluer. Noen synes ikke dette var gøy, Robert Braunschweig var en av dem. Den mektige sjefredaktøren for det mektige sveitsiske Automobil Revue.

Han satte i gang et arbeid for å definere en sikrere en-seter, og overlot presentasjonen til Pininfarina.

De hentet selvfølgelig Sigma-navnet igjen, fra sin gamle sikkerhetsbil fra 1963. Paul Frere, ingeniør, Le Mans vinner og motorjournalist – og han som overtok papegøyen til Chiron, som jeg fortalte om her en dag, var også sterkt involvert.

Dessuten fikk teamet hjelp fra storindustrien. Både Mercedes og Fiat var involvert, og Ferrari donerte den V12-motoren som hadde sittet i bilen til Scarfiotti da han vant Italias GP i 1966.

Gjennomtenkt
Her var det stor spoiler som også fungerte som tak, her var det kollisjonssoner i alle retninger, og utbygninger skulle hindre hjul-til-hjul kontakt. Synsfeltet til føreren var større enn på datidens formelbiler, og til og med fargen ble valgt for maksimal synbarhet også i dårlig vær.

De hadde funnet opp HANS-systemet 50 år før det ble tatt i bruk, sikkehetstanker og brannslukkingssystem var selvfølgelig også med. Mengder av gode ideer, som det dessverre tok alt for lang tid å sette ut i livet, noen av ideene er åpenbart begravd for alltid. Og allikevel veide ikke denne mer enn 590 kg.

Le Mans-inspirert
Sorry, det ble ikke mye om årets bidrag til diskusjonen. Men vi ser det er en ren Le Mans-bil, med tilhørende finne, men kanskje litt lekrere enn vanlig på grunn av fargene. Og så er det kanskje noe med disse åpningene i karosseriet.

Det er masse aerodynamikk her, brenselceller etter spesielle krav til kjøling.

Det er også masse høyverdig teknologi i denne H2 Speed, som modellen heter. To stacker som produserer 210 kW, mens de to motorene kan yte inntil 370 kW – det er litt over 500 hk – ved 13.000 omdreininger. Disse overføres direkte til bakhjulene med en utveksling på 6,3:1.

(saken fortsetter)

Realiserbar
Derved har vi en bil som bare slipper ut vann der den går til 100 på 3,4 og kan nå 300 km/t. Tankene på 700 bar kan fylles til max, 6,1 kg hydrogen, på 3 minutter. Komplett veier bilen 1420 kg og de er fordelt med 59 % på bakhjulene. 

Målene er som vi kan regne med for en slik bil: 470 x 109 x 200 cm på 290 cm akselavstand.    

Pininfarina sier ikke at vi skal se denne på Le Mans neste år. De sier bare at de ønsket å vise at man ikke behøver å gjøre noen kompromisser, i hvert fall ikke estetiske, for å få frem en grønn racerbil.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer