Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Med 330e lanserer BMW den gjerrigste modellen i 3-serien, uten at det går på bekostning av kjøreglede. Den ladbare hybriden har et oppgitt snittforbruk på 0,19 liter på mila, og dersom du har en daglig kjørelengde på under tre mil er det sannsynlig at du klarer deg med enda mindre. Forutsetningen er at du lader hver natt, og gjerne mens du er på jobb. Da kjører du elektrisk hele uken samtidig som du kan dra på langtur i helgen – helt uten rekkeviddeangst. App-styring Det norske avgiftssystemet belønner ladbare hybrider. Mens du betaler fra 90.000 til 115.000 kroner i engangsavgift for en 320 med diesel- eller bensinmotor, slipper du unna med under 17.000 kroner for den ladbare varianten. Og ikke bare det, du får ytelser tilsvarende en 330i. Da snakker vi en prisfordel på rundt 150.000 kroner. I tillegg vil du med optimalt bruk få betydelig lavere drivstoffkostnader. Se data og priser for BMW 3-serie Begrensninger Men det er bare rommet under gulvet som forsvinner, og du kan fortsatt legge ned bakseteryggene i forholdet 40:20:40 dersom du skal frakte lange gjenstander. De to førstnevnte begrensningene kan også bli løst på sikt, dersom markedssituasjonen tilsier det. Ifølge BMW er det nemlig fullt mulig å plassere denne drivlinjen i en stasjonsvogn. Det er heller ingen stor teknisk utfordring å kombinere den med firehjulsdrift. El-start Og den forblir i el-modus så lenge du har strøm nok og holder deg i hastigheter under 80 km/t med normalt gasspådrag. Tar du en kickdown, kobles bensinmotoren inn for å gi kraftigere akselerasjon. Dette fungerer helt utmerket til bykjøring, og med en samlet effekt på 252 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Newtonmeter har du en meget sprek bil, også på landeveien. Eller hva sier du til 0-100 km/t på 6,1 sekund og en toppfart på 225 km/t? På tross av drøye 200 kg ekstra vekt på batterier og elmotor, er balansen 50:50 mellom for- og bakvogn, en klassisk oppskrift på BMWs anerkjente kjøreglede. Grønn planlegging Kjører du opp en bakke, gjør elmotoren en ekstra innsats slik at batteriene har «plass» til strøm som genereres når man renner ned bakken på den andre siden. Vil du «toppe» batteriene underveis, får du opp ladestasjoner i nærområdet på navigasjonskartet. Bilen kan ikke hurtiglades, men med en ladetid på maks tre timer fra en vanlig stikkontakt (tomt til 100 %) kan batteriene fylles mens du er på kontoret, på kundebesøk eller nyter en lang lunsj. Elbil med begrensninger Men at du kjører utslippsfritt betyr ikke at du får alle de særnorske elbil-fordelene. Du må pent stå i kø som alle andre, du må betale bom- og fergeavgifter og du får full årsavgift og firmabilbeskatning. Imidlertid kan du parkere sammen med elbilene, så lenge bilen står til lading. Og du slipper rekkeviddeangsten som elbilister konstant må leve med. Vi ser ikke bort fra at myndighetene tar til fornuft og tilgodeser de ladbare hybridene med flere fordeler etter hvert som de blir mer utbredt. Et eksempel på det fikk vi jo i budsjettforliket sist høst der avgiftene ble kraftig redusert for biler med kombinasjonen kraftig motor og lave utslipp. Teori og praksis Personlig, med daglig kjøring på et par mil, ville jeg kunne kjøre elektrisk hele uken og ha frihet til å kjøre hvor langt jeg vil i helger og ferier. Med 330e beviser BMW at man kan kjøre miljøvennlig uten at det på noen måte blir kjedelig. Flere kommer Mercedes’ alternativ er C 350e Plug-in, og det er nok et tidsspørsmål før Audi er klar med nye A4 i e-tron utførelse. De har allerede en slik løsning i den kinesiske A6 L e-tron. Og med flerbruksbilen 325ex har de en ladbar hybrid som gir elektrisk firehjulsdrift, en oppskrift som også kan brukes i Grand Tourer, X1 og Mini-modellene som bygges på den samme plattformen. Det er liten tvil om at fremtiden er ladbar hos BMW.
LIKER: Kjøreglede i kjent BMW-stil, lavt forbruk ved riktig bruk LIKER IKKE: Stasjonsvogn og firehjulsdrift kunne gjort den til bestselger i 3-serien
|