img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Ladbar BMW 3-serie
MÜNCHEN: Går du og sikler på en ny BMW 3-serie? Nå kommer et nytt alternativ som er verd å vurdere. Her får du mye for pengene.

Med 330e lanserer BMW den gjerrigste modellen i 3-serien, uten at det går på bekostning av kjøreglede.

Den ladbare hybriden har et oppgitt snittforbruk på 0,19 liter på mila, og dersom du har en daglig kjørelengde på under tre mil er det sannsynlig at du klarer deg med enda mindre.

Forutsetningen er at du lader hver natt, og gjerne mens du er på jobb. Da kjører du elektrisk hele uken samtidig som du kan dra på langtur i helgen – helt uten rekkeviddeangst.

App-styring
Du styrer lading og klimaanlegg via en app på smarttelefonen mens bilen er plugget til stikkontakten slik at du alltid kommer til en temperert bil – bekvemt og miljøvennlig.

Det norske avgiftssystemet belønner ladbare hybrider.

Mens du betaler fra 90.000 til 115.000 kroner i engangsavgift for en 320 med diesel- eller bensinmotor, slipper du unna med under 17.000 kroner for den ladbare varianten.

Og ikke bare det, du får ytelser tilsvarende en 330i. Da snakker vi en prisfordel på rundt 150.000 kroner. I tillegg vil du med optimalt bruk få betydelig lavere drivstoffkostnader.

Se data og priser for BMW 3-serie

Begrensninger
Det er imidlertid noen begrensninger her: BMW 330e leveres kun som sedan, og du får den ikke med xDrive. I tillegg opptar batteriene plass under gulvet slik at bagasjerommet har et volum på 370 liter, 110 liter mindre enn i en vanlig 3-serie sedan med forbrenningsmotor.

Men det er bare rommet under gulvet som forsvinner, og du kan fortsatt legge ned bakseteryggene i forholdet 40:20:40 dersom du skal frakte lange gjenstander.

De to førstnevnte begrensningene kan også bli løst på sikt, dersom markedssituasjonen tilsier det. Ifølge BMW er det nemlig fullt mulig å plassere denne drivlinjen i en stasjonsvogn. Det er heller ingen stor teknisk utfordring å kombinere den med firehjulsdrift.

El-start
Når du starter en BMW 330e er stillheten det første du legger merke til. Under normale forhold går den nemlig automatisk i Auto eDrive-modus som gir el-drift dersom batterikapasiteten er tilstrekkelig.

Og den forblir i el-modus så lenge du har strøm nok og holder deg i hastigheter under 80 km/t med normalt gasspådrag. Tar du en kickdown, kobles bensinmotoren inn for å gi kraftigere akselerasjon.

Dette fungerer helt utmerket til bykjøring, og med en samlet effekt på 252 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Newtonmeter har du en meget sprek bil, også på landeveien. Eller hva sier du til 0-100 km/t på 6,1 sekund og en toppfart på 225 km/t?

På tross av drøye 200 kg ekstra vekt på batterier og elmotor, er balansen 50:50 mellom for- og bakvogn, en klassisk oppskrift på BMWs anerkjente kjøreglede.

Grønn planlegging
Dersom man bruker navigasjonsanlegget fungerer den hybride drivlinjen optimalt i forhold til strekningen som skal tilbakelegges. Skal du inn i en bykjerne, sørger systemet for at du har strøm nok til å kjøre utslippsfritt gjennom denne.

Kjører du opp en bakke, gjør elmotoren en ekstra innsats slik at batteriene har «plass» til strøm som genereres når man renner ned bakken på den andre siden.

Vil du «toppe» batteriene underveis, får du opp ladestasjoner i nærområdet på navigasjonskartet.

Bilen kan ikke hurtiglades, men med en ladetid på maks tre timer fra en vanlig stikkontakt (tomt til 100 %) kan batteriene fylles mens du er på kontoret, på kundebesøk eller nyter en lang lunsj.

Elbil med begrensninger
Bilen kan også kjøres som en ren elbil. Batteriene med en kapasitet på 7,6 kWh gir en teoretisk rekkevidde på cirka 40 kilometer. I praksis betyr det antagelig rundt 30 km med bruk av klimaanlegg, lys og lyd etc.

Men at du kjører utslippsfritt betyr ikke at du får alle de særnorske elbil-fordelene.

Du må pent stå i kø som alle andre, du må betale bom- og fergeavgifter og du får full årsavgift og firmabilbeskatning. Imidlertid kan du parkere sammen med elbilene, så lenge bilen står til lading. Og du slipper rekkeviddeangsten som elbilister konstant må leve med.

Vi ser ikke bort fra at myndighetene tar til fornuft og tilgodeser de ladbare hybridene med flere fordeler etter hvert som de blir mer utbredt.

Et eksempel på det fikk vi jo i budsjettforliket sist høst der avgiftene ble kraftig redusert for biler med kombinasjonen kraftig motor og lave utslipp

Teori og praksis
Kritiske røster hevder at man aldri vil oppnå de teoretiske utslippstallene bilene har i praksis. Dette er avhengig av kjøresyklus – kjører du lange turer hver dag, bør du antagelig vurdere en tradisjonell forbrenningsmotor eller en vanlig (ikke ladbar) hybrid.

Personlig, med daglig kjøring på et par mil, ville jeg kunne kjøre elektrisk hele uken og ha frihet til å kjøre hvor langt jeg vil i helger og ferier.

Med 330e beviser BMW at man kan kjøre miljøvennlig uten at det på noen måte blir kjedelig.

Flere kommer
Drivlinjer som dette vil utvilsomt finne veien til flere modeller i årene fremover, for eksempel neste generasjon 5-serie som kommer på markedet om et år. 

Mercedes’ alternativ er C 350e Plug-in, og det er nok et tidsspørsmål før Audi er klar med nye A4 i e-tron utførelse. De har allerede en slik løsning i den kinesiske A6 L e-tron

Og med flerbruksbilen 325ex har de en ladbar hybrid som gir elektrisk firehjulsdrift, en oppskrift som også kan brukes i Grand Tourer, X1 og Mini-modellene som bygges på den samme plattformen. Det er liten tvil om at fremtiden er ladbar hos BMW.

FAKTA BMW 330e Automat

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1998 ccm
pluss el-motor

Samlet effekt / moment:

252 hk / 420 Nm

Rekkevide el (oppgitt):

40 km

Mål LxBxH:

463 x 181 x 143 cm

Akselavstand:

281 cm

Bakkeklaring:

140 mm

Egenvekt m/fører:

1735 kg

Tillatt totalvekt:

2195 kg

Maks hengervekt:

0 kg

Bagasjerom:

370 liter

Aks. 0-100 km/t:

6,1 sek.

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,19 l/mil

CO2:

44 g/km

Pris fra:

kr. 405.700

LIKER:

Kjøreglede i kjent BMW-stil, lavt forbruk ved riktig bruk

LIKER IKKE:

Stasjonsvogn og firehjulsdrift kunne gjort den til bestselger i 3-serien


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer