img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Teknofesten
LISBOA: Mercedes E-klasse overgår selv S-klasse på teknologi og gadgets. Den kjører til og med bra – helt på egenhånd.

Hva slags bil er dette?
Nye Mercedes E-klasse er en bil som må leve opp til store forventninger og stolte tradisjoner. Fra udødelige klassikere som W123 og W124 steg E-klasse opp som drosjesjåførenes favoritt, drømmebilen for de som ville ha tungt stål og tilnærmet evig liv.

Da W210-generasjonen kom – den første E-klassen med de runde frontlyktene – gikk derimot det meste galt for Mercedes. Kvalitetsproblemer ødela et tilsynelatende uknuselig rykte, og Mercedes måtte gå mange runder både med seg selv og med kundene for å være panser-stjerna verdig.

Og det er ingenting å si på ambisjonene når Mercedes nå ruller ut W213-generasjonen av E-klasse.

Dette er kanskje verdens mest avanserte bil. Selv storebror S-klasse må finne seg i å bli slått av W213-generasjonen på gadgets og teknologiske finesser.

Vi skal grave litt dypere i E-klassens mange førerstøttesystemer og nærmest selvkjørende karakter i neste nummer av bladet Bil (nummer 6), men for å oppsummere kort:

Motorvei-kjøring er nå så selvkontrollert at bilen kun trenger en liten berøring på rattknappene hvert femtende sekund eller så, for å vite at føreren i det hele tatt er i live.

Lukeparkeringsassistenten er raskere enn noen gang, og parkering inn i trange garasjer eller luker kan gjøres uten å i det hele tatt sitte bak rattet – en app på telefonen tar hånd om kontakten med føreren.

Og skulle uhellet være ute, vil E-klasse vite det før det skjer – og aktivere både belter, seter og høyttalere (!) for å forberede passasjerene på smellet.

Det er litt rart; enda flere funksjoner man håper å aldri få bruk for …

Motor og drivverk:
Til E-klasse har Mercedes endelig kvittet seg med den gamle 2,1-litersdieselen som brukes i alt fra A-klasse til Vito.

Nå er det en helt ny 2-liter som gjelder – og selv om den kommer litt sent, kommer den i hvert fall godt.

I E-klasse fremstår den som helt vibrasjonsfri, og lyddempingen er eksemplarisk. E220d skilter med 194 hestekrefter – veldig passende til E-klassens karakter – og behovet for sekser under panseret skal være veldig stort før en E350d er nødvendig.

3-literen i 350-en er naturligvis enda mykere og mer kultivert, og drar virkelig godt, men når to-literen går så jevnt som den gjør, og er så godt støydempet, er det ikke vanskelig å anbefale den.

Girkassa er en nyutviklet 9-trinns automat. Ikke noe dobbeltclutch, dette er en momentomformer – og det er helt greit. Girskiftene er raske og direkte; den gamle «tenkepausen» er eliminert. Likevel skjer giringen så behagelig at det er umerkelig ved normal kjøring.

Ved lansering er E220d kun tilgjengelig med bakhjulsdrift – men klarer du å vente til høsten dukker 4Matic også opp i kombinasjon med denne motoren.

Til høsten kommer også en rekke andre motoralternativer, men enda viktigere:

Stasjonsvogna kommer også i løpet av året!

Det ryktes også at Mercedes skal lage sin egen «Allroad»-versjon.

Hvordan er den å kjøre?
Kjøreopplevelsen begynner med å sette seg bak rattet.

Wow. For et interiør!

Førsteinntrykket er imponerende.

Nye E-klasse tar det beste fra S-klasse og mikser det med det beste fra C-klasse – og dermed har vi et interiør som er noe av det flotteste bilbransjen har å by på.

To store skjermer sørger for all informasjon man kan drømme om (selv om instrument-skjermen er ekstrautstyr, dessverre), og et kraftig oppgradert Comand-grensesnitt er en smule forvirrende de første tre minuttene.

Deretter er det lekende lett, og de Blackberry-aktige berøringsfeltene på rattet er helt fantastisk.

Vi liker å hylle de sentrale styringsenhetene som Mercedes, BMW og Mazda har brukt i mange år – og vi kommer fortsatt til å gjøre det, fordi det er overlegent berøringsskjermer – men å ha like god kontroll med intuitive kontroller på rattet; det må jo være det beste.

Og slik det fungerer i E-klasse er fryktelig nært opp mot et optimalt grensesnitt.

Hadde ikke rattet skygget for så mye av instrumentskjermen, hadde egentlig fører-ergonomien generelt vært tett mot optimalt.

Komfort-setene (som jeg utvilsomt anbefaler over sportssetene), støtter på alle de riktige stedene, og masserer til og med i seteputen, ikke bare ryggen.

Kombiner alt dette med luftfjæring, som har en fantastisk evne til å tilpasse seg kjøreforhold med svelging av ujevnheter like lett som den holder bilen flat og stabil gjennom de verste svingene, så er E-klasse definitivt en liten S-klasse mye mer enn det er en stor C-klasse.

Det er så komfortabelt og behagelig bak rattet i en E-klasse nå at jeg nesten skulle ønske bilen kunne kjøre helt selv, fordi jeg vil sette meg godt baki massasjestolene, og tukle med multimedieløsningen og surfe på nettet og høre på musikk og prate med passasjerene og … og alt annet som ikke handler om å kjøre bil.

Så langt har vi altså kommet – en bil vi like gjerne vil sitte på i som å kjøre selv.

Hva med konkurrentene?
Ja, de stakkars konkurrentene. BMW 5-serie og Audi A6 føles veldig forrige generasjon sammenlignet med E-klasse – noe de også er, strengt tatt – og siden begge skal erstattes av nye modeller i løpet av det neste året (sånn cirka), blir det et veldig morsomt premium-segment utover i 2017.

Klarer de å følge E-klassen på teknologi og førerstøttesystemer? På komfort og luksus-følelse?

Jeg gleder meg virkelig til å se hva de klarer å finne på i München og Ingolstadt nå.

Konklusjon:
Mercedes; jeg bøyer meg i støvet. Luksusfølelsen, kjøre- og sittekomforten, utstyrsnivået. Det er i det hele tatt en riktig så imponerende pakke. Det kommer riktignok til å koste. Inngangsprisen for E220d er ikke avskrekkende – 530.000 kroner – men stasjonsvognglade nordmenn må nok forvente noen ti-tusener i påslag oppå der igjen.

Nå skal Mercedes riktignok kjøre knallhardt på pakkeløsninger for utstyr til E-klasse. Teknikkpakker, komfortpakker og hele sulamitten – noe som skal gjøre det enklere å få en «riktig» utstyrt bil, til en oversiktlig pris.

Særlig under 125.000 i utstyr er det nok de færreste som går for.

Men de heldige som velger å gå for full pakke, får nettopp det: Full pakke. Det er nemlig ingen bil på markedet med et så omfattende utstyrsnivå som E-klasse, attpåtil pakket inn i en nydelig bil.

FAKTA Mercedes-Benz E220d

Motor:

4-syl. turbodiesel, 1950 ccm

Effekt/dreiemoment:

194 hk/400 Nm

Mål LxBxH:

492x185x147 cm

Akselavstand:

293,9  cm

Egenvekt:

1680 kg

Tillatt totalvekt:

2320 kg

Bagasjerom:

540 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,3 sek.

Toppfart:

240 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,39 l/mil

CO2:

102 g/km

Pris fra:

kr. 530.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer