Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva slags bil er dette? Modellen ble introdusert i 1996, og delte mange komponenter med 911 generasjon 996, som ble introdusert kort tid etter. Allerede fra begynnelsen var Boxster seksylindret, og nye 718 markerer derfor første gang Porsche putter en firesylindret motor i Boxster. Og det er ingen dårlig ting. Motor og drivverk: I 718 Boxster er blokka en to-liter, mens i Boxster S boret opp til to og en halv – med henholdsvis 300 og 350 hestekrefter. Begge variantene har kun én turbo (911 har to), men det er kun S-modellen som har variabel turbogeometri, noe som 911 Turbo var alene om blant Porsches sportsmodeller. Uansett motor er drivverket enkelt å forholde seg til: Motoren er midtmontert, og driften går til bakhjulene. Girkassen er enten seks-trinns manuell, eller syv-trinns dobbeltclutch, på Porsche-språk døpt PDK. Porsches Doppelkupplungsgetriebe er den beste automatgirkassa som eksisterer. Den er så rask, så intelligent, så effektiv. Nåla i turtelleren flytter seg så raskt ved hvert girskift at det nesten er komisk. Kalibreringen av når bilen girer er en leksjon for alle som lager girkasser, og en allerede rask bil blir enda raskere med PDK. Det er nesten magi. Hvordan er den å kjøre? Nøkkelen vris om (som alltid sitter tenningslåsen til venstre for rattet), og motoren fyrer med et lydbilde jeg umiddelbart blir glad i. Det er fruktig og raspete – og tomgangslyden er umiskjennelig bokser-aktig. Med sportseksos er lydbildet variabelt – fra moderat og komfortabel gurgling, til høylydt og rampete snerring. Og det hele fungerer. Lydbildet passer Boxster veldig godt. Første etappe i nye 718 skjer på motorveien. Taket er nede, og vindsuset behagelig selv i 120 kilometer i timen. Understellet er ekstremt komfortabelt i normalmodus, til en slik grad at jeg begynner å lure på hvordan dette skal gå når svingete landeveier dukker opp. Jeg trengte ikke bekymre meg. Selv i normalmodus danser 718 seg oppetter asfaltspaghettien lekende lett – og med sportsinnstilling på understellet blir det enda bedre. Med unntak av rene morobiler, som for eksempel Ariel Atom og diverse Lotus-modeller, er 718 sannsynligvis den beste kjøremaskinen penger kan kjøpe. At den har to fullt brukbare bagasjerom – ett foran og ett bak – er en ren bonus, det samme er siste skrik i multimedieløsninger. Godlåt i musikkanlegget er ikke dumt når været er som verst, og bilen må kjøres med taket på. Hvem passer 718 Boxster til? Og mitt tips er; spar pengene det koster å gå opp til S-modellen. Velg en vanlig 718 Boxster, og utstyr den moderat. Det er ikke nødvendig å gå for de råeste stolene eller de villeste interiørdekorene. Konkurrenter: Konkurrenter til en 718 blir kanskje like mye et langsiktig feriebudsjett, eller en båt, eller andre tilsvarende «utskeielser». Og jeg kunne glatt ofret mange flyferier for å rase rundt i en 718 Boxster hele sommeren. Dette liker vi: Dette liker vi ikke: .
|