Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva slags bil er dette? Nå lanseres andre generasjon av den populære modellen, og som Golf, Passat og en rekke andre modeller fra VW-gruppen, er den basert på den fleksible MQB-plattformen som sørger for lavere vekt og økt vridningsstabilitet. Tiguan er første SUV på MQB-plattformen, men i løpet av et par år vil det komme nye modeller også fra Skoda og Seat. Det vil også komme en forlenget Tiguan med tre seterader, primært for det kinesiske markedet, men modellen blir også tilgjengelig i Europa. Disse bilene skal produseres i Brasil mens den vanlige Tiguan bygges i Wolfsburg. Motor / drivverk? Med 2.0 TDI leveres Tiguan i tre utstyrsnivåer, Trendline, Businessline og Highline. I løpet av 2016 kommer flere nye motorer samt biler med forhjulsdrift. På bensinfronten lanseres 1,4-liters motorer med 125 eller 150 hk og en 2,0-liter med 220 hk. Ytterligere fire dieselvarianter kommer, alle tolitere, med 115, 190 og 240 hestekrefter. Ved lanseringen i Frankfurt høsten 2015 viste Volkswagen en konseptbil med plug-in hybrid drivlinje. Selv om Volkswagen ikke slipper noen offisiell informasjon om denne, anser vi det som sannsynlig at en slik variant vil komme på markedet i løpet av et par år. Teknologien er jo allerede på plass i Golf og Passat. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Baksetene kan skyves 18 cm i lengderetningen, deles i forholdet 60:40 og legges ned så man får et helt flatt gulv. Da øker kapasiteten til henholdsvis 615 og 1655 liter. Med baksetene i fremre posisjon elimineres imidlertid all benplass i baksetet. Tiguan har en tillatt tilhengervekt på inntil 2,5 tonn som er meget høyt i denne klassen. I tillegg har den bakkeklaring og off-road-egenskaper som er bedre enn de fleste konkurrenter. De to høyeste utstyrsnivåene har en rikholdig utstyrsliste. I tillegg finner du alt du måtte ønske tilgjengelig som ekstrautstyr. Hvordan er den å kjøre? Dette er trolig en kombinasjon flestepartene av de norske kundene vil velge. Vi fikk også en kort tur i en 2.0 TSI med 180-hesters bensinmotor. Denne er meget stillegående og sprek og verd å vurdere som alternativ til 2.0 TDI. Vi prøvde oss også i en lett terrengløype. Volkswagen presiserer at Tiguan ikke er noen off-roader, men den tar seg lett frem på dårlige kjerreveier og vil ta deg frem til hytta selv om det har falt noen centimeter snø. Tiguan kan leveres med en off-road pakke som gir større angrepsvinkel (25,6 grader) i terrenget og gir bilen et røffere uttrykk. Hvem passer den for? Konkurrenter? I år har importøren et salgsmål på 3000 biler, og hvis de lykkes med det vil Tiguan med stor sannsynlighet være helt i toppsjiktet i andre halvår. Dette liker vi: Moderne design, praktiske egenskaper, høy kvalitetsfølelse. Dette liker vi ikke: Noe støy fra dieselmotoren.
|