img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Umiddelbar hit
MONTENEGRO: Jaguars første forsøk i SUV-segmentet er en umiddelbar hit. F-Pace treffer blink på de aller fleste skudd.

Hva slags bil er dette?
Jaguar F-Pace er Jaguars første SUV, og går rett inn i klassen hvor BMW X3 og Mercedes GLC herjer. Men Jaguar ser også mot BMW X4 og Porsche Macan – særlig sistnevnte setter jo virkelig standarden for kjøreegenskaper i SUV-klassen.

Kan F-Pace matche det? Jeg kommer tilbake til det.

F-Pace har naturligvis fått litt drahjelp av den enorme SUV-kunnskapsbasen til søstermerke Land Rover, men Jaguaren er likevel tydelig nok differensiert til at det ikke nødvendigvis er snakk om noen kannibalisme mellom merkene.

Selv tror Jaguar at 90 prosent av F-Pace-kundene er nye for Jaguar. Det tror jeg blir tilfellet i Norge også. Nå går ikke Jaguar-salget i Norge som varmt hvetebrød – mer som en jevn strøm av eksklusive konditorvarer – men F-Pace har i hvert fall alle kvaliteter som skal til for å gjøre Jaguar langt mer synlig på norske veier.

Motor og drivverk:
Ved lansering er tre motorer tilgjengelig. To V6-motorer (en bensin, en diesel), og en firesylindret diesel.

Det er naturligvis den firesylindrede dieselen som blir mest aktuell her hjemme. Ingenium-motoren døpt 20d har 180 hestekrefter, og startprisen er 599.950 kroner. Men dette er ikke bilen nordmenn vil ha, for til den prisen er det snakk om bakhjulsdrift og manuell girkasse.

180-hesteren med automat og firehjulsdrift starter på 681.950 kroner – snaue 100.000 mer enn en 190-hesters BMW X3.

Siden Jaguar også sikter mot Macan, kan vi jo nevne at Porschen starter på kr 885.900 – men da med 211-hesters V6-diesel.

Nok om pris – alle slike tall finner du enkelt i nybil-oversikten vår.

Ingenium-motoren er en ny motorserie fra Jaguar Land Rover, som dukket opp i fjor. I F-Pace leverer den en mykere og mer komfortabel opplevelse enn i 3-serie konkurrenten XE, bilen F-Pace har mye til felles med.

430 Newtonmeter er kraftig, og vi har ingen problemer med å kjøre F-Pacen opp bratte fjellveier i Montenegro – veier som gir Trollstigen noe å strekke seg etter.

Støynivået i bilen er veldig lavt. Vindsus er nærmest fraværende selv i norske motorveihastigheter, og dekkstøyen fra 20-tommerne er overraskende godt dempet. Når motoren piskes litt hører man dieselgangen. Den er ikke helt så silkemyk som Audis nye dieselmotorer, men likevel langt bedre enn de aller fleste firesylindrede dieselmotorer på markedet.

Automatgirkassen er en åttetrinns ZF-boks, som gjør jobben glimrende. Litt hurtigere respons ved kickdown hadde jeg satt pris på, men i det store og det hele er både girvalg og utvekslinger veldig fornuftig.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Se på den da. De nydelige Jaguar-linjene kler F-Pace bedre enn den lille XE i mine øyne. De slanke baklyktene og den enkle skulderlinja gir kraftige assosiasjoner til sportsbilen F-Type – og dette er nok den peneste SUV-en på markedet for tiden.

Samtidig er den mer praktisk enn sine konkurrenter. Det var kanskje litt urettferdig å sammenligne med prisen til X3 tidligere i artikkelen, for F-Pace er en del større innvendig. 650 liters bagasjerom, som er lett å utnytte, er 100 liter mer enn BMW-en – og matcher faktisk X5!

F-Pace plasserer seg dermed i en slags mellomklasse størrelsesmessig.

Hvordan er den å kjøre?
Vi har allerede etablert at 180-hesteren fungerer bra, og det gjør resten av bilen også. Vårt første møte med F-Pace var S-modellen – 380-hesters kompressorbensin. På 22-tommers felger (!) skuffet den litt. Styringen manglet tilbakemelding, og kjøreopplevelsen var bløtere enn både håpet og forventet.

Da var det en positiv overraskelse å gå ned til 20-tommere. De kler bilen godt, de også – og med mer tilbakemelding i rattet blir bilen også langt morsommere å håndtere rundt trange hårnålssvinger.

Verken styring eller chassis er like skarp som i Macan, men balansen mellom stabile egenskaper på svingete veier, og komforten på langstrekkene er imponerende. Jeg vil påstå at dette er både mer involverende og samtidig mer komfortabelt enn en X3 – eller noen andre konkurrenter i den klassen – men det må en direkte sammenligningstest til for å kunne fastslå det.

Interiøret er i stor grad flyttet over fra XE. Materialkvaliteten er jevnt over god, og det nye infotainmentanlegget til Jaguar Land Rover kommer sent – men veldig godt. Intuitivt og elegant.

Instrumentpanelet er hentet fra XJ, og er heldigitalt (ekstrautstyr, riktignok). Høy oppløsning, god grafikk og rikelig med justeringsmuligheter er innertier.

Bakseteplassen er god, med plass til å sette føttene under setet foran. Og skulle behovet for mer bagasjeplass enn 650 liter dukke opp, legges baksetene enkelt flatt.

Hvem passer den for?
Jaguar F-Pace er på en måte en SUV for de som ikke har lyst på SUV – akkurat som Porsche Macan er. Men i motsetning til Macan, som må kompromittere på plass, er F-Pace mer praktisk enn bilene Jaguar selv utpeker som konkurrenter.

Foreløpig er også F-Pace det nærmeste vi kommer en Jaguar stasjonsvogn. Men mot slutten av året dukker det nok opp en XF Sportbrake også.

Dette liker vi:
Sjelden har vel noe som ser så bra ut, også vært så praktisk. At den (med riktig hjulvalg) er så god å kjøre trekker naturligvis opp – og at Jaguar fortsatt er en sjelden bil å se på veien, gjør at eksklusiviteten er høy. Det betyr noe for mange.

Dette liker vi ikke:
Paradokset med at den sportslige S-modellen med 22-tommere var den mest skuffende kjøremessig

FAKTA Jaguar F-Pace 20d

Motor:

4-syl. turbodieselmotor, 1999 ccm

Effekt:

132 kW (180 hk)

Dreiemoment:

430 Nm 

Mål LxBxH:

473 x 193 x 166 cm

Akselavstand:

287 cm

Bakkeklaring:

21,3 mm

Egenvekt:

1770 kg

Tillatt totalvekt:

2460 kg

Maks hengervekt:

2400 kg

Bagasjerom:

650 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,7 sek.

Toppfart:

208 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,53 l/mil

CO2:

139 g/km

Pris fra:

kr. 599.950 (bakhjulsdrift, manuell)
kr. 681.950 (AWD, automat)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer