Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva slags bil er dette? Kan F-Pace matche det? Jeg kommer tilbake til det. F-Pace har naturligvis fått litt drahjelp av den enorme SUV-kunnskapsbasen til søstermerke Land Rover, men Jaguaren er likevel tydelig nok differensiert til at det ikke nødvendigvis er snakk om noen kannibalisme mellom merkene. Selv tror Jaguar at 90 prosent av F-Pace-kundene er nye for Jaguar. Det tror jeg blir tilfellet i Norge også. Nå går ikke Jaguar-salget i Norge som varmt hvetebrød – mer som en jevn strøm av eksklusive konditorvarer – men F-Pace har i hvert fall alle kvaliteter som skal til for å gjøre Jaguar langt mer synlig på norske veier. Motor og drivverk: Det er naturligvis den firesylindrede dieselen som blir mest aktuell her hjemme. Ingenium-motoren døpt 20d har 180 hestekrefter, og startprisen er 599.950 kroner. Men dette er ikke bilen nordmenn vil ha, for til den prisen er det snakk om bakhjulsdrift og manuell girkasse. 180-hesteren med automat og firehjulsdrift starter på 681.950 kroner – snaue 100.000 mer enn en 190-hesters BMW X3. Siden Jaguar også sikter mot Macan, kan vi jo nevne at Porschen starter på kr 885.900 – men da med 211-hesters V6-diesel. Nok om pris – alle slike tall finner du enkelt i nybil-oversikten vår. Ingenium-motoren er en ny motorserie fra Jaguar Land Rover, som dukket opp i fjor. I F-Pace leverer den en mykere og mer komfortabel opplevelse enn i 3-serie konkurrenten XE, bilen F-Pace har mye til felles med. 430 Newtonmeter er kraftig, og vi har ingen problemer med å kjøre F-Pacen opp bratte fjellveier i Montenegro – veier som gir Trollstigen noe å strekke seg etter. Støynivået i bilen er veldig lavt. Vindsus er nærmest fraværende selv i norske motorveihastigheter, og dekkstøyen fra 20-tommerne er overraskende godt dempet. Når motoren piskes litt hører man dieselgangen. Den er ikke helt så silkemyk som Audis nye dieselmotorer, men likevel langt bedre enn de aller fleste firesylindrede dieselmotorer på markedet. Automatgirkassen er en åttetrinns ZF-boks, som gjør jobben glimrende. Litt hurtigere respons ved kickdown hadde jeg satt pris på, men i det store og det hele er både girvalg og utvekslinger veldig fornuftig. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Samtidig er den mer praktisk enn sine konkurrenter. Det var kanskje litt urettferdig å sammenligne med prisen til X3 tidligere i artikkelen, for F-Pace er en del større innvendig. 650 liters bagasjerom, som er lett å utnytte, er 100 liter mer enn BMW-en – og matcher faktisk X5! F-Pace plasserer seg dermed i en slags mellomklasse størrelsesmessig. Hvordan er den å kjøre? Da var det en positiv overraskelse å gå ned til 20-tommere. De kler bilen godt, de også – og med mer tilbakemelding i rattet blir bilen også langt morsommere å håndtere rundt trange hårnålssvinger. Verken styring eller chassis er like skarp som i Macan, men balansen mellom stabile egenskaper på svingete veier, og komforten på langstrekkene er imponerende. Jeg vil påstå at dette er både mer involverende og samtidig mer komfortabelt enn en X3 – eller noen andre konkurrenter i den klassen – men det må en direkte sammenligningstest til for å kunne fastslå det. Interiøret er i stor grad flyttet over fra XE. Materialkvaliteten er jevnt over god, og det nye infotainmentanlegget til Jaguar Land Rover kommer sent – men veldig godt. Intuitivt og elegant. Instrumentpanelet er hentet fra XJ, og er heldigitalt (ekstrautstyr, riktignok). Høy oppløsning, god grafikk og rikelig med justeringsmuligheter er innertier. Bakseteplassen er god, med plass til å sette føttene under setet foran. Og skulle behovet for mer bagasjeplass enn 650 liter dukke opp, legges baksetene enkelt flatt. Hvem passer den for? Foreløpig er også F-Pace det nærmeste vi kommer en Jaguar stasjonsvogn. Men mot slutten av året dukker det nok opp en XF Sportbrake også. Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
|