Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange GTI-entusiaster har for lengst krysset av denne helgen i kalenderen. Nå skjer nemlig det årlige GTI-treffet i østerrikske Wörthersee der tusener samles for å feire sin felles interesse. Det som begynte som et rent entusiasttreff har etter hvert utviklet seg til noe langt mer for Volkswagen, som nå også inkluderer de ande merker i familien i jippoen. Du får sikkert møte noen av dem her på BilNorge.no i tiden fremover. På bilutstillingen i Frankfurt sist høst presenterte Volkswagen sin jubileumsmodell, Golf GTI Clubsport med hele 265 hestekrefter (pluss overboost). På banen Det resulterte i ny banerekord for biler med forhjulsdrift med tiden 7:49,21! Den gamle hadde Honda Civic Type-R med 7:50,63. For å sette tiden i perspektiv, så er den raskere enn hva biler med vesentlig høyere effekt har oppnådd, som BMW M4 Coupe, Lamborghini Gallardo LP560-4 og Porsche 997 Turbo. Motoren er basert på samme blokk som den du finner i en vanlig Golf GTI, men det er gjort såpass store endringer at det er mer naturlig å sammenligne den med den som sitter i racerbilen Volkswagen har bygget for TCR-racing. I Golf Clubsport S yter den 310 hk og har et dreiemoment på 380 Newtonmeter. Det gir en akstid til hundre på 5,8 sekunder og en «usperret» toppfart på 265 km/t. (saken fortsetter) Spisset og ribbet Vekten er barbert med 95 kg gjennom fjerning av baksetene, montering av et lettere batteri, bruk av aluminium i stedet for stål i bærende konstruksjoner, samt fjerning av en del støydemping og overflødig luksus som man ikke trenger på en club-racer. Man har også spart rundt 20 kg på å benytte manuell girkasse i stedet for DSG som er standard i den vanlige Clubsport. Nordsløyfe-modus Hjulutrustningen består av spesielle 19-tommere med semi-slicks fra Michelin (Pilot Sport Cup 2). Volkswagen lover gromlåt som står i stil med ytelsene. Golf GTI Clubsport S skal kun bygges i 400 eksemplarer, hvorav 100 er øremerket for Tyskland og 150 for Storbritannia. De øvrige skal fordeles til resten av kloden, så du kan regne med at Nordsløyfa-drømmebilen forblir en ren drøm for de fleste.
|