img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Fords største SUV
MÜNCHEN: Ford Edge leverer mye utstyr og god plass til en konkurransedyktig pris. Men vent med bestillingen til i sommer.

Sync 2. Det er navnet på multimedieanlegget Ford har levert i nesten samtlige modeller de siste årene. Det kom forsinket til Europa, etter å ha vært tilgjengelig i USA en god stund allerede.

Det er ingen underdrivelse å si at systemet virket utdatert allerede ved ankomst, med en trasig skjerm, middels grafikk og tungvint grensesnitt.

O lykke da, når Ford endelig annonserer at Sync 3 er klar for Europa!

Riktignok også denne gang litt etter USA, men ikke så sent som forventet, og nye Ford Edge er første bil ut med Sync 3.

Det vil si; alle som har bestilt Edge så langt – det dreier seg om et hundretalls personer – vil få bilen med det gamle systemet. Men de som klarer å vente med bestillingen en måneds tid, vil få høst-produserte modeller med 2017-spesifikasjon, som inkluderer Sync 3.

Jeg fikk muligheten til å taste litt på Sync 3 nå under Edge-lanseringen i München, og selv tre små minutter med systemet overbeviste meg:

Hold an bestillingen til du får en bil med det nye systemet. Om ikke perfekt, så er Sync 3 i hvert fall milevis bedre enn dagens Sync 2!

Hva så med resten av bilen?

Ford Edge er en helt ny modell i Europa. Modellnavnet har eksistert i USA noen år allerede, men dette er en helt ny generasjon Edge, som selges som en «verdensbil», slik filosofien til Ford er. I USA og Europa er bilene relativt like, mens den i Kina selges som 7-seter. Det betyr strukket tak, og rettere bakluke – og bilen ligner mer på en Ford Galaxy.

Edge går inn som den største SUV-en til Ford i Europa, og plasserer seg dermed over Kuga.

Selv sier Ford at spesielt Volvo XC60 og Audi Q5 har vært målestokken under Edge-utviklingen. Begge disse er merkbart mindre enn Edge, og den bilen Edge matcher best med størrelsesmessig er faktisk Jaguars nye F-Pace.

Legg til at Edge ikke selges med kjipeste utstyrsgrad i Norge. Dermed frister Ford Edge med både plass og utstyr til en pris som ikke er så halvgæren.

Startprisen på Edge er 600.000 kroner. Allerede der er snacks som navigasjon, automatisk bakluke, ryggekamera og skiltleser inkludert.

Sport-versjonen koster 12.000 kroner ekstra, og legger til større felger, grommere lydanlegg og litt sportslig styling.

Motor og drivverk:
Ford Edge leveres kun med drift på alle fire hjul her i Norge. Bilen bygges på samme plattform som Mondeo og S-Max, og er mekanisk identisk som disse under skallet, med små justeringer for akselavstand og sporvidde.

Dieselmotor er eneste mulighet (ikke et ord om eventuelle hybridløsninger), med manuelt gir for 180-hesteren og automatgir til 210-hesteren.

Selv ville jeg gått for 180-hesters manuell. Ingen av bilene føles veldig spreke, men den manuellgirede varianten føles litt piggere – til tross for at automatgiret i 210-hesteren er dobbeltclutch.

Girkassa er typisk Ford. Det vil si presise, om enn litt lange kast og en lettdosert og tydelig clutch.

Forbruk og utslipp er identisk for de to variantene, og prishoppet på 45.000 kroner mellom de to ville jeg heller brukt på mer utstyr.

Begge dieselmotorene oppleves som stillegående. Faktisk oppleves bilen generelt som veldig godt støydempet. Den aktive støykanselleringen (du har kanskje prøvd hodetelefoner med teknologien) ble først introdusert på Ford Mondeo Vignale, og er standard i Ford Edge i Norge.

Systemet fanger opp støy via flere mikrofoner plassert rundt i bilen, og sender ut mot-signaler for å utjevne støyen.

Kombinert med laminerte sidevinduer (og panoramatak, for de som ønsker det) er interiøret i en Edge et veldig behagelig sted å være.

Kjøreopplevelsen ellers er som Ford pleier å levere. Fornuftig styreutveksling og et godt chassis sørger i hvert fall for at man ikke trenger grue seg til en ekstratur i Edge.

Som tidligere nevnt var Q5 og XC60 målestokkene for Ford under Edge-utviklingen. Klarer Edge å hevde seg mot disse to? Jeg vil påstå det. Størrelsesmessig og prismessig leverer Ford mer enn disse to, og det stilige utseendet skiller seg ut i SUV-mengden.

Premiumkunder er riktignok kresne, og interiøret i Edge har litt å gå på før det er helt i toppklasse, men Fords mål om å selge mellom 800 og 1000 Edge neste år, er kanskje ikke helt fjernt.

FAKTA Ford Edge Titanium 180hk

Motor:

4-syl. turbodieselmotor, 1997 ccm

Effekt:

132 kW (180 hk)

Dreiemoment:

400 Nm

Mål LxBxH:

480 x 192 x 170 cm

Akselavstand:

269 cm

Bakkeklaring:

200 mm

Egenvekt:

1912 kg

Tillatt totalvekt:

2505 kg

Maks hengervekt:

2200 kg

Bagasjerom:

602-1847 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

200 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,57 l/mil

CO2:

149 g/km

Pris fra:

kr. 600.000 (Titanium)
​+ 12.000 for Sport
+ 45.000 for 210 hk automat


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer