Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er bare å ta for seg OFV-statistikken: 30 prosent av dem som har kvittert ut ny bil så langt i år, endte opp med en SUV. Og ser vi på drivlinjen er ladbare hybrider i eksplosiv vekst: + 281,9 prosent fra i fjor vår. For en måneds tid siden passerte ladehybridene elbilene i aktuelt volum. Kompakt crossover Riktignok er den ladbare varianten først på vei hitover neste høst, men allerede i august ypper Niro seg med 0,38 liter/mil i oppgitt forbruk (utslipp 88 gram CO2/km) mot hybrider som Toyota Prius og den nye RAV4 Hybrid. Og for dem som ikke er like opptatt av drivlinjen, men først og fremst av bilens størrelse, ytelser og pris, trer Nissan Qashqai og Honda HR-V fram som nærmeste konkurrenter. Bilkjøpere som vurderer Peugeot 3008, Renault Kadjar, Opel Mokka og Mazda CX-3 bør også stikke hodet innom hos Kia før det endelige valget gjøres. Hybrid møter 95 gram Niro har basis i en helt ny plattform den deler med Hyundai Ioniq. Her planlegges ingen variant med kun fossilmotor, men hybrider og ladbare hybrider. Hyundai går også helelektrisk med Ioniq, det sier Kia at de ikke planlegger å gjøre. Kia har til gjengjeld elektriske Soul som, om én dags registrerte bruktimporterte biler inkluderes, er tredje mest kjøpte elbilmodell i Norge så langt i år. God bakseteplass Drivlinjen består av en 1,6-liters bensinmotor (105 hk) optimalisert til å virke sammen med 44 hk elmotor (samlet effekt på 141 hk – 265 Nm i moment) hvor all kraft tas ut på forhjulene via en seks trinns dobbeltclutch girkasse. Til å være en forholdsvis tung kompakt-SUV – Niro veier 1425 kilo – har den ikke mer motorkraft enn nødvendig. Bilen kan trekke 1300 kilo på tilhengerkroken. Batteripakken, 1,6 kWh litium polymer, veier ikke mer enn 33 kilo og er plassert i forkant av baksetet. Begrenset bagasjeplass Den norske importøren jobber for å frigjøre noe av denne plassen for å utvide bagasjerommet som i utgangspunktet kan oppleves litt snaut i en typisk kompakt familiebil. Niro leveres fra produsent med 16- og 18-tommer store hjul, sistnevnte gir overraskende høyt støynivå. Men glem 18-tommerne i Norge. Av avgiftshensyn tas ikke Niro til Norge med disse hjulene. For ved å gå opp fra 16 til 18 tommer, øker utslippet fra 88 til 101 oppgitte gram CO2/km. Med 16-tommere faller dekkstøyen inne i bilen hørbart. Komfortabel Med Niro ønsker Kia å møte europeiske sikkerhetsønsker så, litt avhengig av utstyrsnivå, har bilen autobrems, radarstyrt cruisekontroll, blindsonevarsling og teknologi som holder bilen i kjørefeltet om sjåføren er uoppmerksom. Kia Niro koster fra 264.950 kroner. Legg på rundt 30.000 kroner fra Classic til Active utstyrsnivå, og legg til ytterligere 30.000 kroner for exclusive-pakken som inkluderer skinn, elførersete med minne, ventilerte seter foran, trådløs mobillader, nøkkelfri tilgang til og start av bilen, oppgradert navianlegg, JBL lydanlegg og bi-xenon lys.
|