img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Silkemyk Jaguar XE
Med kraftig bensinmotor blir Jaguar XE akkurat så silkemyk som man forventer.

For en omveltning Jaguar (og Land Rover) har hatt de siste årene. Fra å slite med biler som X-Type og S-Type, til å levere moderne aluminiumskonstruksjoner som med rette kan sies å være både fremtidsrettede og unike.

Jaguar XE eksemplifiserer denne overgangen. Jeg tror ikke det er for sterkt å kalle X-Type en flopp. Bilen som skulle gjøre Jaguar konkurransedyktig i et veldig populært segment – «3-serie-klassen» - ikke minst hjemme på bil- og ball-øya Storbritannia.

Kritikken haglet. Mondeo-understellet var det jo i utgangspunktet ikke noe galt med, men det ble for mye på en gang for Jaguar-entusiastene. Forhjulstrekk, stasjonsvogn, dieselmotor … Dette ville de ikke ha noe av.

Jaguar hadde ambisjoner om å selge 100.000 X-Type i året, men etter åtte års produksjon var ikke mer enn 350.000 biler produsert.

I 2009 var X-Type historie, og Ford solgte hele premium-divisjonen sin – Jaguar inkludert – til andre eiere.

Det var da Jaguar-revolusjonen begynte. Under indisk eierskap (Tata), ble store summer investert i en totaloverhaling og modernisering av produksjonsfasiliteter og tankegang for britene. De havnet sammen med Land Rover, og selv om det i begynnelsen ikke var all verden å hente hva gjaldt plattformdeling og synergier, fant de fort tonen.

Selv husker jeg tilbake til desember 2012, på et fabrikkbesøk i Castle Bromwich utenfor Birmingham, hvor jeg spurte en av Jaguar-representantene om denne «3-serie-konkurrenten».

- Vi ser alltid på mulighetene for nye modeller, sa han avvisende.

- Men, dere har jo et kodenavn på bilen – X760 – og ryktene sier at dere vil bygge den i aluminium? spurte jeg så direkte jeg kunne.

Han smilte litt da, lurte på hvor jeg hadde hørt X760-navnet, og åpnet seg plutselig.

- Aluminium er dyrt. Det er dyrt å utvikle, dyrt å produsere – og jeg vet ikke om en bil i den størrelsen klarer å bli bærekraftig med aluminiumskonstruksjon, sa han.

- Men det er klart vi ser på muligheten. Vi vil jo helst gjøre det, men alt handler om kostnader.

Han var ikke så vanskelig å be når han ble litt varm i trøya – og han fikk det som han ville. Jaguar XE er i hovedsak bygget på aluminiumsplattform.

Og nå, tre og et halvt år senere, så kan jeg endelig svinge meg litt i bensinutgaven av den kompakte katten.

Et sort interiør, med aluminiumsdetaljer gir et umiddelbart sobert inntrykk. Dette er midt i blinken for den litt konservative «executiven» som handler sedan-modeller i denne klassen.

Dessverre ser det ikke ut til at XE dukker opp som stasjonsvogn – det er forbeholdt storebror XF.

Stolene treffer alle de riktige punktene med en gang. Passe sidestøtte, myke i stoppen og godkjente reguleringsmuligheter. Rattet justeres elektrisk i riktig posisjon og fingeren beveger seg mot en rund knapp nederst til venstre på midtkonsollen, som med rød lys roper etter å bli trykket på.

Motoren fyrer til liv, og den velkjente girvelgeren stiger opp fra midtkonsollen. Jeg vrir den helt til høyre for «D», og må så trykke den ned før jeg vrir siste knepp mot «S».

Jeg finner fort ut at det er «S» jeg foretrekker. Raskere girskift, smartere nedgiring og litt mer hold på hvert gir før neste slås inn. Kalibreringen av ZF-kassa er upåklagelig.

Ved første rotasjon virker styringen lett, men presis. Det er ikke noe dårligere styrefølelse enn i en BMW, men der BMW-er av og til kan føles kunstig tunge på rattet, har XE en utrolig naturlig flyt. Jeg føler at rattet definitivt er koblet til hjulene, men det er aldri noe nervøsitet eller overkorreksjon som slår gjennom i håndflatene mine.

Det samme gjelder understellet. Kjøreopplevelsen er alltid positiv. Motorveier, landeveier, grusveier, svingete fjellveier – det er bare barnemat. Og med bakhjulsdrift og muligheten for å deaktivere ESP-en, er det mulig å legge seg litt ut i svingene også.

Men mest av alt er det hele balansen i bilen som imponerer. Hvordan styring og chassis alltid gir føreren selvtillit og tilbakemelding er eksemplarisk. Som ren kjøremaskin overgår dette 3-serie. XE føles lettere på foten. Den danser gjennom svingene, mer enn den pløyer gjennom dem.

Det hjelper også å ha en kraftig motor, naturligvis.

To-literen leverer ikke noe overbevisende lydbilde, verken på tomgang eller høyt i turtallsregisteret – men er behagelig stille mellom de to ytterpunktene. Dette gjør BMW bedre, mens Jaguaren er mer sammenlignbar med Mercedes C-klasse.

Det som omtrent støyer mest i XE er klimaanlegget, som av en eller annen grunn alltid virker å kjøre viftene på høyere intensitet enn hva som føles nødvendig.

Kraftreservene til motoren er heldigvis mer til stede. 240 hestekrefter kler denne bilen godt, og selv om jeg vet at chassiset klarer mer (340-hesters V6, for eksempel; nydelig) sitter jeg ikke i XE-en og savner mer power.

Er det noe jeg savner, er det en mer enhetlig interiørdesign. Mye er veldig bra, og en del er litt under pari. De små lysene som indikerer funksjoner i klimaanlegget er vanskelig å se, og kjørecomputeren mellom instrumentene hører nok helst hjemme på 90-tallet.

Heller ikke head-up-displayet imponerer særlig. Oransje belysning fungerer bra på kveldstid, men drukner i dagslyset.

Og selv om multimedieanlegget fungerer godt nok, savner jeg det som står i nye F-Pace. Det er en revolusjon i forhold.

Det er likevel ikke nok til å skremme meg fra Jaguaren. Bensinmotoren sterk, kultivert og stort sett godt støydempet. Girkassen er nydelig kalibrert, og fungerer overraskende godt i sport-modus. Chassis og styring er best i klassen, og det hele krones med et utseende som skiller seg akkurat nok ut til at det blir spennende.

Han fikk det som han ville, denne Jaguar-ansatte i Castle Bromwich. Og mer til.

FAKTA Jaguar XE 25t

Motor:

4-syl. turbobensin, 1999 ccm

Effekt:

177 kW (240 hk)

Dreiemoment:

340 Nm

Mål LxBxH:

467 x 185 x 141 cm

Akselavstand:

283 cm

Egenvekt:

1510 kg

Tillatt totalvekt:

2120 kg

Maks hengervekt:

1800 kg

Bagasjerom:

455-830 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,8 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,75 l/mil

CO2:

179 g/km

Pris fra:

619.950 (XE 25t)
657.950 (XE 25 t R-Sport)
799.950 (25t R-Sport testbil)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer