Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Le Mans til helgen Årets 24-timersløp i Le Mans finner sted nå i helgen. Det er bare å benke seg foran TV-en! |
||||||||||||||||
Det er ikke bare Classic Car Show som går av stabelen i helgen. Også årets Le Mans kjøres. Løpet starter klokken 15.00 på lørdag. Kvalifiseringen er allerede i gang, og Porsche har fått en god start, men det skal kjøres mer kvalik i kveld. I morgen er det ingen kjøring, før oppvarmingen begynner på lørdag klokka 9.00. 1: Hva er Le Mans? I banens sydspiss ligger landsbyen Mulsanne (det er her Bentley-modellen har fått navnet sitt fra), og langstrekket sørover mot landsbyen heter derfor Mulsanne-strekka. Le Mans-løpet, eller 24 Heures du Mans som det heter på fransk, er et av de hardeste løpene i verden og kanskje det mest spennende enkeltløpet motorsporten har å by på. Dette er hvorfor: 2: Hvilke klasser er det i Le Mans? Mest interessant i GTE-klassen er nok comebacket til Ford. To britiske og to amerikanske Ford Chip Ganassi-team skal kjøre to Ford GT hver. Moro, historien til Ford GT(40) og Le Mans tatt i betraktning. For å skille GTE-klassene fra LMP-klassene, kjører GTE-biler med gule frontlykter. Men det er LMP1-klassen som er mest interessant. Det er her vi finner de råeste bilene, og de beste førerne – og naturligvis den største prestisjen. 3: Hvilke biler er med? Porsche: Det betyr også at bilene til Porsche får nye løpsnummer. Bilen til Timo Bernhard, Mark Webber og Brendon Hartley er nummer 1, mens Romain Dumas, Marc Lieb og Neel Jani ratter nummer 2. Toyota: I motsetning til Porsche, har Toyota en helt ny bil i år. Etter det skuffende resultatet i fjor kunne ikke den komme fort nok. TS050, som årets modell heter, har byttet ut den selvpustende 3,7 liter store V8-eren til fordel for en twin-turbo V6, på 2,4 liter. Samtidig går Toyota fra 6MJ-klassen opp i 8MJ-klassen, sammen med Porsche. Toyota kommer til å få bruk for alle de 986 hestekreftene for å hamle opp med Porsche i år. Audi: Der Audi i fjor brukte et svinghjul for å lagre energi, har de nå gjort som Porsche og Toyota, og gått for litium-ion-batterier. Audi går også opp en energiklasse; fra 4MJ til 6MJ. Etter fadesen med den veldig eksperimentelle GT-R LM Nismo i fjorårets Le Mans, valgte Nissan å trekke seg ut av Endurance-mesterskapet resten av sesongen, for å fokusere på 2016-sesongen. Det har ikke slått til; de er ikke med i år. 4: Hva betyr energiklassene? For Le Mans er regnestykket som følger: For hver runde er det tillatt å bruke 4,7 liter bensin eller 3,7 liter diesel, dersom bilens hybridsystem fanger opp to megajoule energi. Deretter knipes det inn på mengden drivstoff tillatt brukt per runde i takt med bilens evne til å fange energi. 4 megajoule = 4,54 liter bensin = 3,58 liter diesel Med andre ord: Audi og Toyota må bruke mindre drivstoff enn i fjor, men tar det igjen ved å kunne bruke mer batterienergi. 5: Hvorfor akkurat Le Mans? Le Mans tilbyr en helt spesiell miks av teknologier, som man ikke ser så mye av i andre motorsportgrener. Bensin eller diesel? 6 eller 8 MJ? V4 eller V6? Drivkraft foran, bak eller overalt? Alt dette er det mulig for fabrikkene å bestemme selv. Og kom ikke her å si at natt-racing ikke er kult. Spektakulære bilder, fantastiske biler, knallhard racing og et helt døgn å nyte det på. Hvorfor ikke Le Mans, sier jeg.
|