img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Le Mans til helgen
Årets 24-timersløp i Le Mans finner sted nå i helgen. Det er bare å benke seg foran TV-en!

Det er ikke bare Classic Car Show som går av stabelen i helgen. Også årets Le Mans kjøres. Løpet starter klokken 15.00 på lørdag.

Kvalifiseringen er allerede i gang, og Porsche har fått en god start, men det skal kjøres mer kvalik i kveld. I morgen er det ingen kjøring, før oppvarmingen begynner på lørdag klokka 9.00.

1: Hva er Le Mans?
24-timersløpet i Le Mans finner sted rett utenfor byen Le Mans, et par timers kjøring vest for Paris. Banen heter Circuit de la Sarthe, og her har det vært kjørt 24-timersløp siden 1923. la Sarthe er en bane som ikke er åpen for kjøring store deler av året. Bane-traseen tar nemlig i bruk landeveiene i området, som stenges de få gangene i året det er løp der.

I banens sydspiss ligger landsbyen Mulsanne (det er her Bentley-modellen har fått navnet sitt fra), og langstrekket sørover mot landsbyen heter derfor Mulsanne-strekka.

Le Mans-løpet, eller 24 Heures du Mans som det heter på fransk, er et av de hardeste løpene i verden og kanskje det mest spennende enkeltløpet motorsporten har å by på.

Dette er hvorfor:

2: Hvilke klasser er det i Le Mans?
Det finnes en hel rekke klasser som skal kjøre 24-timers-løpet: To LM GTE-klasser og to LMP-klasser. For å ta LM GTE-klassene først: Der finner vi pro-klassen og amatør-klassen. De skiller seg hovedsakelig ved at amatør-klassen kjører med biler fra forrige sesong eller forrige sett med tekniske regler.

Mest interessant i GTE-klassen er nok comebacket til Ford. To britiske og to amerikanske Ford Chip Ganassi-team skal kjøre to Ford GT hver. Moro, historien til Ford GT(40) og Le Mans tatt i betraktning.

For å skille GTE-klassene fra LMP-klassene, kjører GTE-biler med gule frontlykter.

Men det er LMP1-klassen som er mest interessant. Det er her vi finner de råeste bilene, og de beste førerne – og naturligvis den største prestisjen.

3: Hvilke biler er med?
I LMP1 kjører fem team: Porsche, Audi, Toyota, Rebellion og CLM. De to sistnevnte er kanskje ikke så kjent – i hvert fall ikke utenfor Le Mans – mens det ligger ekstra stor prestisje for de tre andre i å vinne. Markedsføringsverdien av en Le Mans-seier er betydelig.

Porsche:
Porsche, fjorårets vinner, kjører også i år med sin 919 Hybrid. Som i fjor kjører Porsche i energiklasse 8MJ (mer om det litt lengre ned i artikkelen), og grunnstrukturen i chassiset er også uendret. Ny frontaksling og litt vektbarbering av V4-motoren er hovedendringene fra bilen som vant både Le Mans og hele Endurance-mesterskapet i fjor.

Det betyr også at bilene til Porsche får nye løpsnummer. Bilen til Timo Bernhard, Mark Webber og Brendon Hartley er nummer 1, mens Romain Dumas, Marc Lieb og Neel Jani ratter nummer 2.

Toyota:
Toyota kjører i år bil nummer 5 (Sébastien Buemi, Anthony Davidson og Kazuki Nakajima) og nummer 6 (Mike Conway, Stéphane Sarrazin og Kamiu Kobayashi).

I motsetning til Porsche, har Toyota en helt ny bil i år. Etter det skuffende resultatet i fjor kunne ikke den komme fort nok. TS050, som årets modell heter, har byttet ut den selvpustende 3,7 liter store V8-eren til fordel for en twin-turbo V6, på 2,4 liter.

Samtidig går Toyota fra 6MJ-klassen opp i 8MJ-klassen, sammen med Porsche. Toyota kommer til å få bruk for alle de 986 hestekreftene for å hamle opp med Porsche i år.

Audi:
Audi gjør ting litt annerledes. For der Porsche har en minimalt oppgradert bil fra i fjor, og Toyota en helt ny, velger Audi å gjøre kraftige oppgraderinger av fjorårets modell. Og mens de to hovedkonkurrentene kjører på bensin, kjører Audi på diesel – gjennom en 4-liters V6.

Der Audi i fjor brukte et svinghjul for å lagre energi, har de nå gjort som Porsche og Toyota, og gått for litium-ion-batterier. Audi går også opp en energiklasse; fra 4MJ til 6MJ.

Etter fadesen med den veldig eksperimentelle GT-R LM Nismo i fjorårets Le Mans, valgte Nissan å trekke seg ut av Endurance-mesterskapet resten av sesongen, for å fokusere på 2016-sesongen. Det har ikke slått til; de er ikke med i år.

4: Hva betyr energiklassene?
Siden bilene er hybridbiler, og bruker strøm til deler av fremdriften, har det internasjonale motorsportforbundet klassifisert hvor mye strøm og hvor mye drivstoff man kan bruke i en matematisk formel.

For Le Mans er regnestykket som følger:

For hver runde er det tillatt å bruke 4,7 liter bensin eller 3,7 liter diesel, dersom bilens hybridsystem fanger opp to megajoule energi. Deretter knipes det inn på mengden drivstoff tillatt brukt per runde i takt med bilens evne til å fange energi.

4 megajoule = 4,54 liter bensin = 3,58 liter diesel
6 megajoule = 4,38 liter bensin = 3,47 liter diesel
8 megajoule = 4,31 liter bensin = 3,33 liter diesel

Med andre ord: Audi og Toyota må bruke mindre drivstoff enn i fjor, men tar det igjen ved å kunne bruke mer batterienergi.

5: Hvorfor akkurat Le Mans?
Et 24-timersløp er kanskje den ultimate testen for en racerbil, og for førerne. Hver fører har ikke lov å kjøre mer enn fire timer innenfor en seks-timers periode, og ikke mer enn 14 timer til sammen i løpet av racet.

Le Mans tilbyr en helt spesiell miks av teknologier, som man ikke ser så mye av i andre motorsportgrener. Bensin eller diesel? 6 eller 8 MJ? V4 eller V6? Drivkraft foran, bak eller overalt? Alt dette er det mulig for fabrikkene å bestemme selv.

Og kom ikke her å si at natt-racing ikke er kult. Spektakulære bilder, fantastiske biler, knallhard racing og et helt døgn å nyte det på. Hvorfor ikke Le Mans, sier jeg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer