img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
97 bilder i galleri
En overraskelse i Stettin
Stoewer var fra Stettin – og det må du være ganske barka for å vite. Men du trenger ikke ha slike kunnskaper for å ha glede av et transportmuseum i denne polske byen.

Stettin, eller Szczecin, er en av de byene verdenshistorien virkelig har herjet med.

Tyskerne begynte å vise byen ganske mye oppmerksomhet på 1200-tallet, men fremdeles beholdt den en ganske stor andel slaviske innbyggere.

Mot slutten av 1270 ble den Hansa-medlem og fullstendig germanisert, inntil svenskene kom. Den ble da hovedstad i Svensk Pommern fra 1650 og 70 år fremover, før den ble en del av Preussen.

Byens betydning var da meget stor, den var i ferd med å bli en av det tyske keiserrikets største havnebyer.

Den ble skikkelig bombet under andre verdenskrig, og folk rømte slik at byen var nesten helt tom da russene rykket inn i 1945. Det var lenge stor diskusjon om den skulle bli tysk eller polsk etter krigen, men terningen falt ned på polsk.

Store deler av den befolkningen som vendte tilbake etter krigen var tyskere, men da polakker som var blitt forvist fra de tidligere polske områdene som nå var annektert av Sovjetunionen returnerte, ble den tyske delen av befolkningen deportert.

Det eneste jeg personlig kunne fortelle om byen, før jeg besøkte den for noen uke siden, var at en gang kjørte jeg galt, veldig galt – ca. 500 km galt. Jeg skulle til Frankfurt, og dit kom jeg også. Men jeg kom til Frankfurt and den Oder og ikke til Frankfurt am Main. 

Slik går det når man kjører om natta og ikke har antydning av kompass om bord.

GPS? 

Vi snakker ca. 1990 – Murens fall.

Og da oppdaget jeg at Oder var en elv som rant oppover, at Stettin var en by som lå ved Oders kant, og at Oder faktisk delte Polen og Tyskland helt på toppen.

Nå kan jeg fortelle mer.

Trikkestall
De har hatt en trikkestall der i byen helt siden 1912. I 2010 fikk de enda en hyggelig hilsen fra EU: mer enn 17 millioner zloty som skulle gå til kultur. Denne gangen het kulturen «Museet for Teknologi og Transport» – og det er blitt et veldig bra anlegg.

Trikker, tunge biler, varebiler og busser, personbiler, og mengder av to-hjulinger. Ikke alle er polske, men det er såpass langt mellom innslagene fra Russland og Øst-Tyskland at det bare krydrer hovedretten.

Stoewer
Synd at de bare har én Stoewer utstilt – de har en til, men den er under restaurering. Stoewer er en av de viktigste bitene av Szczecins motorhistorie og er et av de merkene veteranbilfolket fremdeles snakker om med ærbødighet.

Men til gjengjeld er det et tosifret antall tohjulinger fra byen, først og fremst de som ble produsert av Junak. En lang historie det der, fra enkle lettvektere til prototyper på mikrobiler med Zündapp Janus-oppskrift – der hele fronten åpnes for å skaffe inngang.

Stoeweren er sliten. Men det gjør ikke noe, vi får et godt inntrykk av hva dette dreier seg om. V5 het modellen, den er fra 1923 – da var det 33 år siden den første Stoeweren hadde harket seg i gang i Stettin.

V5 var forresten en av de aller første tyske produksjonsbilene med forhjulsdrift. Den kom omtrent samtidig med DKW F1.

Det er en annen sliten krabat der også. Den første bilen som kom fra Polski Fiat.

Lange tradisjoner
Tidlig på 1930-tallet skrev Fiat en omfattende avtale om produksjon i Polen, og bilen som står der er en 508 fra 1934.

Fiat kom tilbake på 1960-tallet (etter at Stalin hadde satt ned foten, han ville heller at polakkene skulle bygge Pobeda på lisens enn Fiater) og det så stekt at de har produsert kontinuerlig der siden.

Først som Polski Fiat, så som FSO (da ble den også importert til Norge) og de siste 20 åene som ren produksjonsbedrift for Fiats minste – som selvfølgelig også har endt i Norge, men uten Polski-navnet.

Fiat har med andre ord hatt så stor nytte, glede, og inntekt av og fra Polen, at jeg syns det minste de kunne gjøre nå, er å hjelpe til å få litt bedre skikk på den gamle Polskien i museet. Ikke restaurere, jeg vil ikke ha slike biler strøkne, men bare litt bedre.

Mangfold
Det var selvfølgelig mange andre etterkrigs polske Fiater der selvfølgelig, fra 125, via hatchback-FSO som Fiat selv ikke hadde noen tilsvarende av, til 126 i en rekke forskjellige varianter, inklusive hjemmebygde amfibier.

Det eldste på museet var en Alba motorsykkel fra 1919, det polskeste var vel en Syrena 101, du få servert et par spennende prototyper, du blir presentert for flere motorsykler som du ikke ante eksisterte, og du får en Formel Easter racerbil.

Selvfølgelig er Porsche- eller Mercedes-museet mer overveldende. Men det er lenge siden jeg har fått så mange beskjeder om at «dette ante du ikke».

Virkelig fascinerende.

Ta en titt på bildene derfra, og jeg tror du vil være enig med meg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer