Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Radical er et fint navn på disse sportsracerne som det så vidt er mulig å få hengt noen registreringsskilter på. Elemental er like bra – en helt elementær bil, uten noe ekstra. Det er i hvert fall tanken bak det nye bilmerket, som vi så vidt har vist deg glimt av tidligere. «Kompromissløs» er noe hele grunnideen baserer seg på. På Goodwood Det var den som ble vist i fart – skikkelig fart – hver dag stevnet varte. Men de hadde også en egen stand der man fant PP2 i rødt – som også egentlig er en utviklingsbil. Pluss et komplett chassis – og det er grunnlaget for den første kundebilen. Underveis, siden vi skrev om bilen i fjor, har ting endret seg på spek-siden. Vekten er for eksempel nå nede i 640 kg, men folkene bak antyder at den kan magres enda mer. Til 540 kg med en enliters variant som nå planlegges. Og til 580 kg med to-literen. Felles for dem begge er den sentrale cellen for fører og passasjer som veier 65 kg, og er bygget etter FIA-standard. (saken fortsetter) Bena opp Begge motorene kommer fra Fords Ecoboost-familie. En-literen vil kunne leveres med 180 hk, mens to-literen ligger på 320. Ute i kulissene svever det også et alternativ på 500 hester. De driver gjennom seks trinn og via fem traksjon- og motor-mapping innstillinger. Fleksibiliteten er det tatt vare på i chassisavdelingen også: Opphengningen kan enkelt justeres i alle retninger med det enkleste håndverktøy. Foreløpig er prestasjonene bare kalkulert, men det ser som hundre på mindre enn tre med to-literen (3,2 med den lille) og en toppfart i 250-pluss området.
|