Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
På Kunstindustrimuseet i Oslo står det en motorsykkel, en Aprilia Moto 6,5. Jeg går ut fra at den ikke bare er parkert der, men at den skal leke eksempel på god industri / transport-design. Det er antakelig en av de styggeste motorsyklene noensinne, designet av kult-designeren Philippe Starck som er i stand til mye spennende i design-verdenen (få deg et rom på Mama Shelter neste gang du er i Paris!), men motorsykler skjønner han ikke. Vi har sett andre tvilsomme eksempler på folk som ikke kan motorsykler, men som prøver å gi dem et formspråk, både Bertone og Giugiaro er blant dem som har plumpet utti det – med triste resultater. Nå er det MV Agusta som teaser oss med bilder og video fra et samarbeid som er svært spennende. Ikke ante jeg at Zagato visste noe om to hjul. Så langt jeg kan huske er det første gang, bortsett fra noen transporter-trehjulinger i etterkrigstidens. Røtter Hans far, Claudio, har vært borti både Cagiva, Ducati, Bimota og MV Agusta – og alle syklene hans har vært stilige. Han hadde alltid sans for å bruke de riktige designerne, og det var vel ingen som hadde så mange sykler som ham representert på «The Art of Motorcycle» utstillingen på Guggenheim i 1998. (saken fortsetter) Beauty & Beat Fremdeles antydning av hai i snuten, men skinnet på setet ser ut til å strekke seg helt bak, forbi rumpefestet. Og de ville orgelpipene fra originalen er erstattet av et ganske akseptabelt under-motor eksos-system. F4Z skal denne sykkelen hete, og stort mer enn dette vet jeg ikke før avdukingen i begynnelsen av september. Men la oss håpe at dette ikke bare er et optimistisk tiltak som skal fortelle om stil og design, la oss også håpe at det antyder at MV Agusta nå er gjennom de verste økonomiske problemene.
|