img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Et nytt kapittel
Mercedes E-klasse stasjonsvogn bærer på mye historie. Den helt nye generasjonen er et nytt kapittel.

Hva er dette?
Dette er en av kjernemodellene til Mercedes-Benz. E-klasse stasjonsvogn har i årtier vært valget for den som ønsker komfort, plass og stjerne på panseret.

Selv om det på flere utstyrsnivåer ikke leveres stående stjerne på panseret lenger, men komfort, utstyr og plass er fortsatt helt i verdensklasse.

Motor og drivverk:
«Norges-motoren» blir nok fortsatt E220d. Jeg kjørte ikke denne på stasjonsvognlanseringen i Tyskland denne gang, men kjenner den godt fra sedanlanseringen tidligere i år.

Den nye 2-literen er stillegående og kultivert – faktisk kunne det virke som om den gikk like fint og jevnt som Mercedes’ egen 3-liters V6-diesel. Effekt og moment burde også være nok i denne motoren, selv for en greit lastet stasjonsvogn.

V6-dieselen i E350d er likevel maskinen å foretrekke for de som vil kjøre fort og langt – Tyskland på langs, for eksempel. Mye moment, mye krefter og V6-lyd (de få gangene man faktisk hører motoren) er ikke å forakte. Prisen er nok vanskeligere å svelge. Mercedes har ikke oppgitt pris for denne i Norge, men sedanversjonen starter på 695.000 – det vil nok si rundt 750.000 i startpris for stasjonsvogna. Pluss utstyr.

Hva skiller denne fra andre modeller i klassen?
Ja, det var det utstyret da. Ved utdelingen av nøkler, fikk vi ikke det. Nøkler altså. Vi fikk bare en telefon. Med såkalt NFC-brikke i telefonen (de fleste high-end-mobiltelefoner i dag har dette, men iPhone støtter ikke ekstern bruk av sin), kan man sveipe telefonen over dørhåndtaket for å låse og låse opp bilen.

Hvorfor, spør du? Med nøkkelfritt system trenger man jo bare å åpne døra som normalt dersom nøkkelen er i lomma – ikke fysisk låse opp bilen i en egen operasjon. Men Mercedes mener at det er like greit at nøkkelen ligger hjemme, telefonen har man jo alltid med seg uansett.

E-klasse er ellers Mercedes’ ledestjerne på teknologi og kommunikasjon. Styring av bilen fra telefonen når den skal parkeres, for eksempel. Siste skrik i LED-belysning rund baut, heldigitalt instrumentpanel og Mercedes’ mest avanserte autopilotfunksjoner er naturligvis på plass. I hvert fall om man betaler litt for det.

Konverteringen fra sedan til stasjonsvogn har ikke bragt med seg noen revolusjoner. Lasteluka åpner i full bredde, og bagasjerommet er lettlastet, med relativt rette vegger og et romslig rom under bagasjeromsgulvet.

Hvordan kjører bilen?
Hvordan bilen kjører er ingen nyhet – vi vet godt hvordan E-klasse oppfører seg basert på sedanversjonen.

Overgangen fra sedan til stasjonsvogn gir ingen merkbar forskjell i kjørefølelse. Fintfølende ører kan kanskje merke noe til lydnivået – spesielt i baksetet – men dette spiller egentlig bare til bilens fordel dersom man velger en litt grommere motor.

Kort oppsummert: Med luftfjæring er E-klasse fantastisk komfortabel. Understellet flyter av gårde enda mykere enn Volvo V90, uten at det gir noen ulemper i svingene. Styringen er ikke veldig kommunikativ, men presis nok.

Konkurrenter?
Allerede nevnte V90 er den siste, hete nyheten på markedet, sammen med E-klassen selv. Audi A6 kommer i helt ny versjon om ikke lenge – BMW 5-serie enda tidligere. De litt alternative merkene Lexus og Jaguar har ikke stasjonsvogn i klassen, men det sies at Jaguar XF stasjonsvogn kommer etter hvert.

Sånn sett er jo Mercedesen et hakk forbi de resterende, kanskje med unntak av V90, både teknologisk og interiørmessig.

Dette liker vi:
Mercedes har klart å holde stasjonsvogntradisjonen i hevd med nye E-klasse. For den som vil pakke mye og kjøre langt er dette, i hvert fall for min del, den foretrukne metoden: Stor stasjonsvogn.

Utstyrsutvalget, interiørkvaliteten, kjørekomforten – alt dette er slik en Mercedes stasjonsvogn skal være.

Dette liker vi ikke:
Det er lett å drømme seg vekk i utstyrskatalogen, men hvert kryss på lista hugger stadig dypere i lommeboka.

Ladbar hybrid? Ja, sedanen er bekreftet – men stasjonsvogna er foreløpig ikke avgjort. Det håper vi den blir.

PS: På nyåret kommer E220d og E200 (bensin) med firehjulsdrift som tilvalg.

FAKTA Mercedes E220d Estate

Motor:

4-syl. turbodieselmotor, 1950 ccm

Effekt:

143 kW (194 hk)

Drivlinje:

9A, bakhjulsdrift

Dreiemoment:

400 Nm

Mål LxBxH:

493 x 185 x 147 cm

Akselavstand:

293 cm

Egenvekt:

1710 kg

Tillatt totalvekt:

2450 kg

Maks hengervekt:

2100 kg

Bagasjerom:

640-1820 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,7 sek.

Toppfart:

235 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,42 l/mil

CO2:

112 g/km

Pris fra:

585.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer