Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva er dette? Selv om det på flere utstyrsnivåer ikke leveres stående stjerne på panseret lenger, men komfort, utstyr og plass er fortsatt helt i verdensklasse. Motor og drivverk: Den nye 2-literen er stillegående og kultivert – faktisk kunne det virke som om den gikk like fint og jevnt som Mercedes’ egen 3-liters V6-diesel. Effekt og moment burde også være nok i denne motoren, selv for en greit lastet stasjonsvogn. V6-dieselen i E350d er likevel maskinen å foretrekke for de som vil kjøre fort og langt – Tyskland på langs, for eksempel. Mye moment, mye krefter og V6-lyd (de få gangene man faktisk hører motoren) er ikke å forakte. Prisen er nok vanskeligere å svelge. Mercedes har ikke oppgitt pris for denne i Norge, men sedanversjonen starter på 695.000 – det vil nok si rundt 750.000 i startpris for stasjonsvogna. Pluss utstyr. Hva skiller denne fra andre modeller i klassen? Hvorfor, spør du? Med nøkkelfritt system trenger man jo bare å åpne døra som normalt dersom nøkkelen er i lomma – ikke fysisk låse opp bilen i en egen operasjon. Men Mercedes mener at det er like greit at nøkkelen ligger hjemme, telefonen har man jo alltid med seg uansett. E-klasse er ellers Mercedes’ ledestjerne på teknologi og kommunikasjon. Styring av bilen fra telefonen når den skal parkeres, for eksempel. Siste skrik i LED-belysning rund baut, heldigitalt instrumentpanel og Mercedes’ mest avanserte autopilotfunksjoner er naturligvis på plass. I hvert fall om man betaler litt for det. Konverteringen fra sedan til stasjonsvogn har ikke bragt med seg noen revolusjoner. Lasteluka åpner i full bredde, og bagasjerommet er lettlastet, med relativt rette vegger og et romslig rom under bagasjeromsgulvet. Hvordan kjører bilen? Overgangen fra sedan til stasjonsvogn gir ingen merkbar forskjell i kjørefølelse. Fintfølende ører kan kanskje merke noe til lydnivået – spesielt i baksetet – men dette spiller egentlig bare til bilens fordel dersom man velger en litt grommere motor. Kort oppsummert: Med luftfjæring er E-klasse fantastisk komfortabel. Understellet flyter av gårde enda mykere enn Volvo V90, uten at det gir noen ulemper i svingene. Styringen er ikke veldig kommunikativ, men presis nok. Konkurrenter? Sånn sett er jo Mercedesen et hakk forbi de resterende, kanskje med unntak av V90, både teknologisk og interiørmessig. Dette liker vi: Utstyrsutvalget, interiørkvaliteten, kjørekomforten – alt dette er slik en Mercedes stasjonsvogn skal være. Dette liker vi ikke: Ladbar hybrid? Ja, sedanen er bekreftet – men stasjonsvogna er foreløpig ikke avgjort. Det håper vi den blir. PS: På nyåret kommer E220d og E200 (bensin) med firehjulsdrift som tilvalg.
|