img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
74 bilder i galleri
BMWs siste Vision NEXT 100
Etter at BMW begynte å feire sitt såkalte 100-års jubileum i år, har de vist «visjon» utgaver av kjernemerket, av Mini og av Rolls-Royce. Endelig har de vist oss motorsykkelen. Den er den beste.

Motorrad Vision NEXT 100 konseptet: vi visste det ville komme, det skulle vises i Los Angeles, og det skulle også gi oss inntrykk av transport om en tretti års tid.

Det jeg liker med dette utkastet er at det er så rent i designen. Naked Bike har fått en helt ny betydning etter at begrepet ble funnet opp av Ducati.

Det jeg ikke liker så godt er alle antydningene av sikkerhet og aktiv selvbalansering og traction-hjelp. Alle disse elementene skal være så innebygde at denne sykkelen aldri skal kunne velte eller kaste deg av.

For sikker?
Akkurat der er det jeg lurer: betyr det at vi har glemt bort den lille kilingen i magen, den lille følelsen av at du er ute der alene og slåss for deg selv? Ikke for å romantisere veldig, men jeg kan aldri huske at motivasjonen for å dra ut på to hjul har vært sikkerheten.

BMWs visjon er så sikker at det ikke en gang er nødvendig med styrthjelm.

I min bok høres det ut som definisjonen på at noe av moroa er borte. Ikke at det er moro å dra på lid’en, men den er et symbol på at det du skal ut og gjøre nå er litt skummelt, og dermed – per definisjon – også litt moro.

Moro som i (nesten) ulovlig.

Barnslig? Sikkert.

Greit. Den nye visjonen ser ut som en motorsykkel, riktignok i et V.R format, og det er helt tydelige BMW design-trekk hele veien.

(artikkelen fortsetter)

Radikalt
Og selv om dette selvfølgelig er en null-utslipps oppskrift, er det en stor klump der motoren skulle ha vært. Men i stedet for de to sylindrene på tvers, er det noen ornament-aktige utspring som endrer fasong og som hjelper på aerodynamikken.

Der Minien var radikal i måten man oppfatter bilkjøring på, der Rollsen var radikal (og sviktet merkevaren sin fullstendig) i måten hele oppskriften var skrevet på, og der BMW’en var radikal i måten den tok opp masse plass på og virket som et tilfluktsrom i stedet for en åpen løsning som blandet seg sømløst med omgivelsene, er motorsykkelen radikal på måten den fremdeles er en motorsykkel på. Samtidig som den har skrevet om hele regelboken.

Flexi
Ramma kaller de en flexi-frame, og hadde noen forsøkt å selge meg en motorsykkel med fleksi-ramme, hadde jeg gått til neste butikk.

Men her betyr uttrykket at du trekker i styret, og dermed trekker hele ramma seg sammen, slik at det er den som endrer geometrien og sørger for at du endrer retning.

Hvordan det vil se ut på et bilde der du tar en sving i høy fart, aner jeg ikke. På en av dagens sykler vil hjulet ditt peke motsatt av svingen – ut du vet selv at dette vil gå bra. Hvordan det vil føles på Visjonen har jeg ingen anelse om.

Derfor er det ingen ledd eller bevegelige elementer i forakselen. Ikke bak heller, forresten, ikke antydning av en svingarm.

Kjente elementer, nye funksjoner
All fjæringen sitter i dekkene, og det – sammen med alle de aktive hjelpemidlene som skal hindre deg i å dumme deg ut – gjør oppskriften veldig interessant. Men gjør selvfølgelig at vi igjen spør om de har glemt bort moroa.

Nå ser vi på bildene at motorsykkelhelten om 30 år fremdeles har drakt og et eller annet på hodet. Men det er ikke et skinnstell som skal hindre deg fra å bli altfor mye oppskrubbet når du går av, eller en hjelp som skal hundre knust skale.

Drakten er der for komfort, den skal kjøle deg ned om sommeren og holde deg varm om vinteren. Og hodegreia er der fordi det er der hele sirkusforestillingen virkelig skjer.

Der er det display og øyebevegelsene dine trackes og du får en rekke interaktive kjøreinformasjoner underveis.

Du får til og med info om ideallinjen gjennom neste sving (a la Forza Motorsport), og dersom du ikke helt fikser å treffe den, overtar sykkelen selv (hva er vitsen da, hvis du ikke skal få en eneste mulighet til å drite deg ut?)

Autonomt
Det begynner å låte mer og mer som en autonom motorsykkel Hvis det er en god nyhet trenger jeg egentlig ikke flere gode nyheter.

På den andre siden er den virkelig gode nyheten for det første at denne ser så bra ut at jeg godt kunne tenke meg noe sånt på noe som det faktisk fremdeles var lov å ha en ulykke på. Og for det andre at dette er ren fantasi og bare viser en mulig fremtid, og ikke en helt sikker fremtid.

Vi trøster oss med at det er bare noen uker siden den samme produsenten debuterte sin K 1600 B bagger – 160 hester, 6 sylindre, sågar en revers-hjelp og clutch-fri giring. En sykkel som virkelig er der for å møte gamle Harley head on. 

Ganske trygge de også, de flytter seg jo egentlig ikke – men garantert mulig fremdeles å få litt sommerfugler i magen av.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer