Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det knyttes alltid forventninger til en ny Audi. En liten SUV – Q2 – for folk flest er slett ikke dagligdags. Men med startpris noen titusenlapper over den større – og etter min mening langt lekrere A3 – forsvant folkeligheten allerede da prisen ble kjent. Så for meg var spørsmålet derfor om dette egentlig bare er å glemme, eller har bilen skjulte kvaliteter som er verd prisen? På langtur Det ble en uforglemmelig tur, men jeg er sannelig ikke sikker på om jeg om noen år husker hva slags bil jeg kjørte. Jeg hadde i dagene før fartet rundt i en Mini Clubman, en styggdyr og knøttliten stasjonsvogn, men med personlighet og ikke minst såpass spiss styring at jeg gladelig kjørte en tur ekstra, bare fordi det var gøy. Slik er det også når jeg kjører Mazda CX-3, en liten crossover akkurat som Q2. For Q2 minner langt mer en om en litt høyhjulet småbil enn noe som kan kalles for SUV. Liten SUV er for meg Opel Mokka, og her har jeg nevnt to konkurrenter som det er verd å se nøyere på om du har Q2 i tankene. 452.000 kroner Men, vil du innvende, Mazda og Opel er ikke premium biler. Nei, men jeg satt heller ikke igjen med spesielt mye premiumfølelse etter å ta tilbrakt dager og et par tusen kilometer i Q2. I denne prisen bør elektrisk justerbart førersete, headupdisplay (+8.000 kroner) og ryggekamera (+ 5000 kroner) i det minste være med. Q2 har den samme naviskjermen som A3, men den forskjellen at den ikke kan senkes ned i dashbordet. Akkurat denne funksjonen brukte Audi i sin tid som et argument for å skille A3 fra Golf. Å fjerne funksjonen er jeg sikker på at ikke har med annet å gjøre enn å spare penger. Lett å trives i Men om jeg lukker øynene for prisen er det lett å trives bak rattet i Q2 selv om jeg under kjøringen savnet tilbakemelding fra rattet. Det finnes ikke snev av sportslighet i Q2 selv når sportsmoduset ligger inne. 1,4 literen (150 hk) er det beste ved bilen. Den gjør jobben effektivt og smidig, og kombinasjonen med 7 trinns S tronic-kasse passer strålende i Q2. Jeg klokket den 1280 kilo lette bilen til 8,5 sekunder til 100 km/t, som er identisk med fabrikktallet. 4x4 kun med diesel I Q2 kan 4x4 enn så lenge kun leveres i kombinasjon med dieselmotor. Vinden tok godt tak i Q2 langs Jær-strendene sørover mot Egersund, men det ble aldri ubehagelig. Bilen var dessuten utstyrt med «adaptive line assist» (+ 8000 kroner). Når veioppmerkingen er god fungerer den greit, men herfra og til selvkjør er et fortsatt lang vei. Med lengde på 4,19 meter befinner Q2 seg i B+-segmentet, altså blant de større småbilene. Den føles på ingen måte liten foran, og høyden på 1,51 meter gir høy sittestilling både foran og bak. Derfor var plassen bak overraskende god, ikke minst fordi det er god plass til føttene under forstolene. Kjekt det. Senkbart bagasjeromsgulv gjør det mulig å velge mellom flatt gulv når bakseteryggene legges ned og utvidet rom når baksetet er i bruk. 405 liter med bakseteryggene oppslått må være klasseledende for biltypen. Veldig bra. Bil for voksne Vår Q2 var utstyrt med sylinderutkobling og displayet viste at den ofte gikk på bare to sylindre uten at det var merkbart under kjøringen. Bensinforbruk på hele strekningen på 0,65 som gir 150 gram CO2 i utslipp lever jeg helt greit med selv om Audi har skattet inn bilen på 0,52 liter/mil. Inntrykket jeg sitter igjen med er at Q2 i betydelig grad henvender seg til sølvgenerasjonen som liker å sette seg inn, og ikke ned i bilen, som synes det er kjent at den er enkel å håndtere og lett å parkere – og i tillegg tar deg fram uansett føre. Men da er det kun diesel som gjelder – og husk å krysse av for ryggekamera.
Kilde: OFV
|