img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Prøvekjørt: Audi Q2
Q2 er lett å leve med og god å oppholde seg i, men bevares hvor god betalt Audi tar for den nye, lille SUVen.

Det knyttes alltid forventninger til en ny Audi. En liten SUV – Q2 – for folk flest er slett ikke dagligdags. Men med startpris noen titusenlapper over den større – og etter min mening langt lekrere A3 – forsvant folkeligheten allerede da prisen ble kjent.

Så for meg var spørsmålet derfor om dette egentlig bare er å glemme, eller har bilen skjulte kvaliteter som er verd prisen?

På langtur
For å finne ut det tok jeg den gjennom Telemarks jungel av småveier, så over fjellet til Stavanger for dernest å returnere tilbake til hovedstanden i stiv kuling og piskregn langs kysten.

Det ble en uforglemmelig tur, men jeg er sannelig ikke sikker på om jeg om noen år husker hva slags bil jeg kjørte.

Jeg hadde i dagene før fartet rundt i en Mini Clubman, en styggdyr og knøttliten stasjonsvogn, men med personlighet og ikke minst såpass spiss styring at jeg gladelig kjørte en tur ekstra, bare fordi det var gøy.

Slik er det også når jeg kjører Mazda CX-3, en liten crossover akkurat som Q2. For Q2 minner langt mer en om en litt høyhjulet småbil enn noe som kan kalles for SUV. Liten SUV er for meg Opel Mokka, og her har jeg nevnt to konkurrenter som det er verd å se nøyere på om du har Q2 i tankene.

452.000 kroner
Ikke det at jeg her forsøker å senke Q2, men prisen – 452.000 kroner med 1,4 liter/150 hk, S-tronic, kun forhjulsdrift og langt fra overdådig utstyrt, ga meg hakeslipp. CX-3 i toppversjon med like mye motorkraft, 4x4 og AT koster drøyt 100.000 kroner mindre. En sammenliknbar Opel Mokka med 4x4 og automatgir er heller ikke langt unna 100.000 kroner rimeligere.

Men, vil du innvende, Mazda og Opel er ikke premium biler. Nei, men jeg satt heller ikke igjen med spesielt mye premiumfølelse etter å ta tilbrakt dager og et par tusen kilometer i Q2.

I denne prisen bør elektrisk justerbart førersete, headupdisplay (+8.000 kroner) og ryggekamera (+ 5000 kroner) i det minste være med. Q2 har den samme naviskjermen som A3, men den forskjellen at den ikke kan senkes ned i dashbordet. Akkurat denne funksjonen brukte Audi i sin tid som et argument for å skille A3 fra Golf. Å fjerne funksjonen er jeg sikker på at ikke har med annet å gjøre enn å spare penger.

Lett å trives i
Jeg sitter godt i Q2, men savnet muligheten til å forlenge seteputen slik som eksempelvis i Opel Mokka. Den brede platen i bakre takstolpe er komplett uforståelig og gjør lukeparkering enda vanskeligere uten ryggekamera.

Men om jeg lukker øynene for prisen er det lett å trives bak rattet i Q2 selv om jeg under kjøringen savnet tilbakemelding fra rattet. Det finnes ikke snev av sportslighet i Q2 selv når sportsmoduset ligger inne.

1,4 literen (150 hk) er det beste ved bilen. Den gjør jobben effektivt og smidig, og kombinasjonen med 7 trinns S tronic-kasse passer strålende i Q2. Jeg klokket den 1280 kilo lette bilen til 8,5 sekunder til 100 km/t, som er identisk med fabrikktallet.

4x4 kun med diesel
På fjellet møtte jeg vinteren med stedvis isete vei. Ikke det at jeg savnet firehjulsdrift, Audien klarte seg helt fint uten, men hva er hensikten med en bil som denne om den ikke trekker på alle fire?

I Q2 kan 4x4 enn så lenge kun leveres i kombinasjon med dieselmotor.

Vinden tok godt tak i Q2 langs Jær-strendene sørover mot Egersund, men det ble aldri ubehagelig. Bilen var dessuten utstyrt med «adaptive line assist» (+ 8000 kroner). Når veioppmerkingen er god fungerer den greit, men herfra og til selvkjør er et fortsatt lang vei.

Med lengde på 4,19 meter befinner Q2 seg i B+-segmentet, altså blant de større småbilene. Den føles på ingen måte liten foran, og høyden på 1,51 meter gir høy sittestilling både foran og bak. Derfor var plassen bak overraskende god, ikke minst fordi det er god plass til føttene under forstolene. Kjekt det.

Senkbart bagasjeromsgulv gjør det mulig å velge mellom flatt gulv når bakseteryggene legges ned og utvidet rom når baksetet er i bruk. 405 liter med bakseteryggene oppslått må være klasseledende for biltypen. Veldig bra.

Bil for voksne
Infotainmentteknologi er Audi god på. Funksjonene er lette å finne ut av og ikke minst enkle å betjene via styrehjulet på midtkonsollen. Her er ingen av de berøringsskjermene jeg mener ikke hører hjemme i biler, og varmeapparatet styres via «gammeldagse», lettleste og trafikksikre knapper og hjul. Flott.

Vår Q2 var utstyrt med sylinderutkobling og displayet viste at den ofte gikk på bare to sylindre uten at det var merkbart under kjøringen. Bensinforbruk på hele strekningen på 0,65 som gir 150 gram CO2 i utslipp lever jeg helt greit med selv om Audi har skattet inn bilen på 0,52 liter/mil.

Inntrykket jeg sitter igjen med er at Q2 i betydelig grad henvender seg til sølvgenerasjonen som liker å sette seg inn, og ikke ned i bilen, som synes det er kjent at den er enkel å håndtere og lett å parkere – og i tillegg tar deg fram uansett føre. Men da er det kun diesel som gjelder – og husk å krysse av for ryggekamera.

 

Q2 og tre konkurrenter

 

Audi Q2
1,4 TFSI Sport

Mini Countryman
Cooper ALL4

Mazda CX-3
Optimum AWD

Opel Mokka
4x4 Innovation

Pris

357.700

343.400

334.000

339.900

L/M/B cm

419/179/151

410/179/156

428/177/154

428/178/166

Motor

1,4 l/150 hk B

1,6 l/122 hk B

2,0 l/150 hk

1,4 l/152 hk

Moment

250 Nm

160 Nm

204 Nm

245 Nm

4x4

Bare diesel

Ja

Ja

Ja

Gir

7 S-tronic

6 M

6 A

6 A

Forbruk

0,52 l/mil

0,67 l/mil

0,63 l/mil

0,65 l/mil

CO2

119 g/km

156 g/km

146 g/km

148 g/km

Bagasjerom

405 – 1050 l

350 – 1170 l

287 – 1197 l

356 – 785 l

Kilde: OFV

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer