img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
83 bilder i galleri
Kamera og komfort
BARCELONA: Det ble presentert to høydepunkter på den nye C3: et kamera som alltid går, og maksimal komfort. Det var ikke så enkelt å få sjekket ut ved første møte.

Kameraet først: Det sitter under speilet og går kontinuerlig i en loop. Dersom du ønsker å forevige noe – video eller stillbilde – må du selv trykke på en knott. Da blir bildet overført til telefonen din, dersom du har lastet ned en spesiell Connected Cam app.

Ingen av de norske telefonene som møtte til prøvekjøring klarte det – et eller annet med at systemet ikke er tilgjengelig i Norge ennå.

Men la det være sagt: akkurat det med et GoPro Cam har jeg faktisk vært utsatt for før, og jeg tror på Citroën når de forteller at det har 120 graders objektiv, er GPS-forbundet, full HD med 2 mill. pixler og 16 GB intern-minne.

Jeg tror dem også når de påstår at det kan overføres – jeg har faktisk opplevd det tidligere og har litt problemer med å bli overveldet.

Det hadde kanskje hjulpet hvis de hadde lagt utløseren på rattet og ikke svært vanskelig tilgjengelig bak speilet – opp til flere av de kameraene jeg har møtt har latt seg fjernutløse, for eksempel ved hjelp av Blåtann, men ikke dette.

Komfort
Derimot var jeg mye mer villig til å la meg overbevise om komfort-biten. Men når Citroën ønsker å presisere akkurat den biten, hvorfor i all verden velger de da hyperkomfortable kjøreruter, med veioverflate som et strykebrett?

Det var ikke en komfortutfordring så langt øyet kunne skue, så vi droppet den obligatoriske ruten og gjorde en kjapp tur gjennom Barcelona by i stedet.

Litt større utfordringer, men trafikklys og tett trafikk begrenset jo også den øvelsen en del.

Så det eneste jeg egentlig kan si om komforten var at setene ga bedre støtte enn de i Cactusen, samtidig som de ga inntrykk av å være like myke og behagelige.

Og jeg kan legge til at lyddempingen virket gjennomført. Jeg hadde ingen problemer med å sitte i baksetet og følge med på hva de i forsetet snakket om. 

Siden vi er inne på det: materialene virker «dyrere» enn det vi tidligere har funnet i franske biler i dette segmentet, men resten er veldig fransk – i positiv betydning.

Bybil
Lettkjørt, med vekt på lett. Lett på rattet, lett på clutchen (og girspaken hvis du velger manuell), lett på bremsen – glimrende oversikt til alle fire hjørner. Med andre ord en glimrende bybil. Bortsett fra at førstegir-utvekslingen på den minste motoren, 82 hk, var hinsides. 

Med vennlig hilsen forbrukstester og utslippsmålinger i laboratorier, var listen så lang at det var nesten ikke mulig å komme i gang. Som jeg gleder meg til den kommende målestandarden – det er mye som tyder på at den kommer til å oppmuntre til kjørbare biler igjen.

På landeveien var utvekslingen veltilpasset, 2.500 omdreininger ved 125 km/t er komfortabelt. Men jeg hadde kanskje ønsket litt mer vekting av organene – rattet ga ikke mye beskjed om hva som egentlig skjedde der foran.

Men etter at jeg hadde tenkt meg om var det jo bare å sette seg tilbake og betjene det hele med lillefingeren, mens vi kruset avgårde. Og når vi hadde noen forsiktige bølger i veibanen, virket både fjæring og bremser svært kompetente. Men det var som sagt ikke antydning av forhold som den delen av bilen kunne gått seg vill i.

Savnet jernseng
Så til det dere lurte på. Jeg fortalte på forhånd hva jeg skulle, og gledelig mange av dere sendte meg innspill.

Et opplagt flertall ville jeg skulle spørre om når det kommer en ny 2CV. Svaret (som jeg vel egentlig har fått de siste 20 årene) er at man stadig ser på mulighetene til å bygge en helt basic transportleverandør, men med dagens krav til, først og fremst, kollisjonssikkerhet er det faktisk umulig.

Men nå føyde de faktisk til en ny twist: «Med autonome biler ser vi faktisk for oss mulighetene igjen – de skal jo ikke kunne kollidere». (Men for dere, og for meg, er jo da halve vitsen borte. Noe 2CV-aktig må jo kjøres for at det skal være noe vits i. Så svaret er: kommer ikke, du må kjøre en gammel).

Koppholdere
Et annet høyfrekvent spørsmål fra dere var om når Citroën ville innse at koppeholdere faktisk tilhørte den obligatoriske delen av bilers innhold nå.

Først forsøkte en gammel venn av meg, Jean-Arthur Madeliane-Advenier, som er sjef for alt som heter interiør hos Citroën, nå og i all oversiktlig fremtid (han har nettopp skrevet håndboken med Citroëns interiør-DNA, som peker 15 år fremover) å vise de kjekke koppholderne han har bygd inn i denne bilen.

Det tok ikke lang tid før vi var enige om at de til nød kunne brukes til flasker som helst ikke skulle være mer enn 10 cm høye – så de ikke veltet. Hvorpå han kunne fortelle at de endelig hadde bøyd seg for presset.

I en utgave av Kina-SUV’en, C3-RX, som snart skal eksporteres til Europa, har de koppholdere modellert etter Starbucks-Magnum-mål. 

Både at bilen kommer, og hva den inneholder, er faktisk et scoop.

Og siden jeg hadde ham der, snakket vi litt om Visa-preg, både utvendig og innvendig (som noen historikere blant dere også hadde nevnt).

Tuftet på historien
Først fikk jeg det vanlige, med hvordan de alltid tar en tur på Citroëns egen historiske samling for å finne inspirasjon, og om hvordan historien er en vesentlig del av Citroën i dag. Før det ble veldig personlig: «Vet du, bestefaren min hadde en Visa, jeg glemmer den aldri». 

Espen ville vite litt om støynivået og om Citroën er blitt flinkere til å prioritere støydempingen, og der er det vel jeg som må svare med det jeg har skrevet over.

Og da jeg prøvde meg på Vidars spørsmål om hvorfor de har kuttet ut Zenith frontruta, ble det bom. Ingen av oss skjønte hva jeg egentlig snakket om (er ikke det glasset over skjermer?). 

Men om det er sant at Hydraul-fjæringen skal bort, er nok svaret ja, «når vi kan oppnå det samme på enklere vis».

Love & Hate
Og til sist, Christian, som har kjørt og eid Citroën siden 1982, med et (typisk?) Love & Hate forhold til merket. Han lengtet også etter mer hydraulisk fjæring – forgjeves? – (han har fremdeles sin 2008 C5 Tourer fordi Citroën ikke har klart å komme opp med noe bedre!)

Men helt konkret stønnet han over automatgiret (han mener nok EMG) i en øko-C3 som de hadde brukt som leiebil i Frankrike i 6 uker.

Helt letargisk, «en noenlunde normal akselerasjon er knøtt umulig å oppnå. Kassen girer ned, men fortere går det ikke. En pest og en plage for eksempel ved innkjøring på en motorvei med 130 km fartsgrense».

Om Citroën vil gjøre noe med automatene sine? Jeg kan bare si at Aisin-kassa i den 110-hesteren jeg kjørte nå, ikke bare gjorde jobben sin, men den utførte oppdragene helt umerkelig. Noe av det mykeste i hele klassen.

Mer om bilen i neste utgave av BIL, men kanskje en liten oppsummering?

Motor: Vi kjørte 1199 bensinversjon med enten 82 hk og 6 trinn manuell, eller 110 hester med fem trinns automat.

Utslipp, hhv: 109 g eller 103 g.

De går visstnok til hundre på 13, eller 10,4 sekunder

Toppfart er 167 eller 188 km/t.

Utvendige mål er 399 x 175 x 147 cm på 254 cm akselavstand.

Bagasjerom på 300 – 922 liter, avhengig av hvor baksetene er.

Prisen er ikke kjent, men siden de planlegger et årsvolum på 700 biler (lansering i januar) tyder det på en prismatching mot Peugeot 208 og Hyundai i20


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer