img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Ny hydrogenstasjon i Bærum
22. november settes den første hydrogenfyllestasjon i Bærum i drift, og ved årsskiftet kommer den andre ved Høvik kirke. Kanskje er dette starten på et hydrogeneventyr ikke ulikt elbileventyret tilbake til 2010.

Det sveises og skrus på en liten tomt kloss inntil nordgående avkjøring på E18 ved Kjørbo/Sandvika i Bærum kommune. Om to uker åpner Reitangruppens Uno-X Hydrogen kommunens første fyllestasjon for hydrogen. Byggepris på snaut 30 millioner kroner dekkes delvis inn med støtte fra Enova og Akershus fylkeskommune.

Strategisk plassering
Stasjonen er strategisk plassert der hydrogenbilene fortsatt vil kunne kjøre når elbilenes tilgang til kollektivfeltet opphører i morgenrushet.

Den største forskjellen på den nye og de fire allerede eksisterende fyllestasjonene for hydrogen (Herøya i Grenland, Gaustad i Oslo, Lillestrøm og Gardermoen) blir kapasiteten.

Fyllekapasitet på minimum 200 kilo H2 i døgnet dekker behovet til 50 biler, om de tankes fra tom til full tank hver dag. 1 kg hydrogen gir rundt 100 km rekkevidde.

– Målet er å kunne levere 100 kilo hydrogen på tre timer i morgenrushet og tilsvarende kapasitet om ettermiddagen, sier daglig leder Roger Hertzenberg i Uno-X Hydrogen.

Det tar omtrent samme tid å tanke en hydrogenbil som det tar å fylle opp tanken på diesel- og bensinbiler.

Produksjon på stedet
Anlegget på Kjørbo ser ut til å bli det første i verden som produserer hydrogen av overskuddsstrøm fra et kontorbygg. Til å begynne med vil riktignok anlegget driftes med tilkjørt hydrogen produsert på Rjukan.

Men neste år installeres egne elektrolysør slik at hydrogenet kan produseres på stedet, og delvis med nødvendig energi fra det nærliggende Powerhouse Kjørbo. Resten av energien hentes fra det ordinære strømnettet.

Hydrogen for bruk i transportsektoren kom for alvor på dagsorden for et par tiår siden.

Da tunge aktører i bilindustrien som General Motors, BMW, Daimler, Mazda, Toyota og Honda for alvor begynte å snuse på hydrogen som drivstoff til biler i slutten av det forrige århundret, tok det ikke lang tid før norske interesser ga seg til kjenne.

Hydrogenveien
Med statlige midler i ryggen ble HyNor etablert i 2003, og umiddelbart startet arbeidet med å bygge hydrogenveien fra Stavanger til Oslo. Den skulle gjøre det mulig å kjøre hele veistrekningen på hydrogen, enten bilen hadde tilpasset forbrenningsmotor eller brenselceller som produserte strøm til elmotoren.

Kort fortalt ble veien aldri bygd ferdig, og da Statoil trakk seg ut, gikk mye av futten ut av prosjektet. Først nå – i forbindelse med det grønne skiftet og forsterket krav om nullutslippsbiler – er hydrogen igjen satt på dagsorden.

Med teknologi fra NEL planlegger Reitangruppen å bygge 20 hydrogenfyllestasjoner fram mot 2020. De vil i første omgang dekke behovet i de mest befolkningstette områdene, og dernest i korridorene mellom dem.

Også HYOP
HYOP, som oppsto på restene av HyNor, drifter dagens fire eksisterende hydrogenfyllestasjoner. Anlegget som i mange år sto ved Statoilstasjonen på Økern, gjenreises tidlig neste år på trekanttomta sør for Høvik kirke, altså bare noen kilometer nærmere Oslo enn Uno-X Hydrogen-stasjonen.

HYOPs intensjon er å kunne levere 100 kilo hydrogen om dagen fra to fyllepunkter, og på sikt produsere energibæreren på stedet. Inntil det skjer hentes hydrogenet på Herøya i Grenland, opplyser HYOP-direktør Ulf Hafseld.

Neste prosjekt for HYOP blir å flytte produksjons- og fylleanlegget som nå står på Gaustad til Ryen.

Da Stortinget banket gjennom energimeldingen rett før sommerferien, sto hydrogenet sentralt i det grønne skiftet. Det betyr i praksis at hydrogenbilene gis de samme incentivene som elbilene har i dag fram til 2025, eller til det er 50.000 av dem på veiene.

Hydrogenbilene er således fritatt for engangsavgifter og moms, de nyter godt av alle de andre incentivene og kan dessuten kjøres i de kollektivfelt som av framkommelighetsårsaker er sperret for elbiler i rushtrafikken.

En brenselcellebil har eget kraftverk ombord. Her omdanner brenselcellene hydrogen til elektrisk kraft som igjen drifter bilens elmotor(er). Kun vanndamp kommer ut av eksosrøret.

BMW forsøkte for et tiår siden å mate noen 7-seriebiler med hydrogen uten at det var særlig vellykket. I California bygde Quantum om Toyota Prius for bruk i Norge. Også det var kun begrenset vellykket. Ei heller var Mazdas tilpassing av rotasjonsmotoren i RX-8 spesielt vellykket. Fire biler gikk i tre år i test i Norge.

Kun to bilprodusenter «masseproduserer» nå hydrogenbiler for salg i Norge: Hyundai (ix 35) og Toyota (Mirai). Akkurat nå ruller det kun 33 hydrogen/elektriske biler på norske veier. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer