img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Kodiaq, mest familie-praktiske Skoda til nå
MALLORCA: Den nye SUV-en Kodiaq har alt i seg til å bli en av Skodas bestselgere i Norge neste år, ikke minst fordi sjuseteren scorer høyt på funksjonalitet og har få konkurrenter. Startpris fra 310.000 kroner.

Jeg ble ikke på noen måte overrasket. Å kjøre Kodiaq er som å kjøre de fleste andre MQB-bilene fra VW-konsernet. Det er forutsigbart, trygt, komfortabelt – og ikke altfor spennende. Jeg vet om biler som er morsommere å kjøre enn Skoda Kodiaq, men jeg vet ikke om noen i denne klassen med like mange fikse funksjoner som løser familiens transportutfordringer i hverdagen. Det inkluderer den tredje seteraden.

Ekstrasetene
Derfor velger jeg å starte der. Ekstrasetene – for det er akkurat det de er – leveres til alle variantene uansett motor- og drivlinjevalg mot et pristillegg som trolig ender på rundt 15.000 kroner når prisene er ferdigforhandlet med fabrikk om et par uker.

Ikke det at prisen skremmer, men tenk alvorlig gjennom om du trenger dem? For der bakerst er det kun plass til barn, og de bør ikke ha for lange bein. Som voksen fungerer setene dårlig, selv som alternativ til drosjekø på nyttårsaften.

Ikke det at Skoda har noen dårligere løsning enn andre kompakte sjusetere, men biltypen er rett og slett for liten til så mange sitteplasser. I tillegg mister du i Kodiaq 90 liter bagasjeplass med sju framfor fem seter.

Først når flerbruksbiler runder 4,8 meter i lengde og SUV-er 5,0 meter, er plassen grei nok for voksne helt bak.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er smart å droppe ekstrasetene, men mener bare du bør tenke nøye gjennom behovet samt setenes ekstraverdi ved innbytte før du krysser av for dem.

Det praktiske
Men når det er sagt har Skoda funnet plass til bagasjeromsgardinen under det lille som er igjen av gulvet. Her er noen Skoda-påfunn og andre praktiske løsninger:

  • Naturligvis følger en paraply med i hver fordør.
  • Og jeg har ikke glemt den grønne isskrapen i tankdekselet.
  • Automatisk/mekanisk dørbeskyttelse (a la Ford).
  • 230 volt strømuttak bak.
  • Oppvarmet ratt. Første Skoda med dette.
  • Ladeplate for mobiltelefoner.
  • Sovestøtte til hodet i baksetet.
  • Ryggehjelp med tilhenger (hentet fra VW Passat).
  • Elektrisk, skjult tilhengerfeste.
  • Full LED på to utstyrsvarianter.
  • Mulighet for varme i frontruta.
  • Skoda Connect infotainment og tilkoplingsteknologi

Baksetet
På de aller fleste prøvekjøringer vurderes bilen fra førersetet. Denne gang fikk jeg anledning til å tilbringe et par timer i baksetet, og der var det flott å være. Så neste gang jeg bestiller taxi håper jeg å bli kjørt i en Kodiaq.

Du sitter høyt med god støtte til beina. Beinplassen er overdådig (70 cm bak meg selv) og takhøyden hele 100 cm. I tillegg kan vinkelen på seteryggen reguleres. Kan det bli bedre?

Selv om også Superb har i overflod med beinplass bak, er setet likevel ikke like godt å sitte i. 1-0 til Kodiaq.

Jeg skrev i går at de to prisene som foreligger inntil videre må oppfattes som omtrentlige. Det betyr at 150 hk dieselutgaven som importør prisantyder til 430.000 kroner med manuell girkasse, raskt nærmere 500.000 eller bikker over når «alt» utstyr bilen bør ha inkluderes.

Å kjøpe forhjulsdrevet Kodiaq forstår jeg ikke meningen med. For meg er Kodiaq en 4x4-bil med dieselmotor, men slett ingen terrengbil. 18,7 centimeter holder til uryddige hytteveier, men heller ikke mer. 4x4-teknologien er forøvrig den samme som i alle MQB-bilene.

Jeg har kjørt Kodiaq med begge dieselmotorene, 150 og 190 hk. Sannelig om jeg synes 190 hesteren er verd de ekstra lappene den koster, men mulig jeg endrer mening på dette punktet når jeg utpå nyåret får muligheten til å kjøre med noe tungt bak.

Spørsmålene
Før jeg dro på prøvekjøringen av Kodiaq ba jeg dere lesere om å komme med spørsmål. Og her er noen spørsmål og svar:

Steinar spør om Skoda har konkrete planer om å produsere Kodiaq som ladbar hybrid?

Superb kommer med ladeteknologi a la VW Passat i 2019, og Skoda er i tenkeboksen i forhold til Kodiaq, men intet er besluttet.

Kristoffer lurer på om det blir trangt for tre barn (14, 11 og 6 år) i baksetet?

I baksetet målte jeg bredden til 145 centimeter i dørens skulderhøyde. Men midt i er det ikke spesielt godt å sitte over lengre strekninger. Her tror jeg en sjuseters S-Max duger bedre. Også den fås med 4x4.

Nils Petter spør om Kodiaq duger til en familie på fem som snart blir seks?

Mitt svar er definitivt nei. Til det er bilen for liten. Som du selv foreslår er Caravelle eller tilsvarende bil løsningen.

Jarl lurer på hvilken motor, 150 hk bensin eller 150 hk diesel som passer best i bilen?

Med 150 hk bensin er jeg redd du flår lommeboka ved drivstoffpumpa. Jeg er ikke i tvil og ville valgt dieselmotoren, men om du ikke ofte kjører med mange i bilen og/eller sleper noe tungt etter bilen, mener jeg 150 hk holder.

Kjell-Ove lurer på bakkeklaringen og når ladbar hybrid kommer?

Selv om Skoda sier de er i tenkeboksen, tror jeg ikke på ladbar hybrid for Kodiaqs vedkommende på denne siden av 2020. Bakkeklaringen er 18,7 centimeter.

Skodas mål er å selge 2300 Kodiaq i Norge neste år. Bilene ventes til forhandlerne på ettervinteren.

Skoda Kodiaq

Tohjulsdrift:

  • 1,4 TSI 125 hk (B) – M/6
  • 1,4 TSI 150 hk (B) – 6/DSG
  • 2,0 TDI 150 hk (D) – 7/DSG

Firehjulsdrift:

  • 1,4 TSI 150 hk (B) – M/6 og 6/DSG
  • 2,0 TSI 180 hk (B) – 7/DSG
  • 2,0 TDI 150 hk (D) – M/6 og 7/DSG
  • 2,0 TDI 190 hk (D) – 7/DSG

KONKURRENTER:

I denne saken finner du data og egenskaper for Kodiaq og viktige konkurrenter

Mitsubishi Outlander
En svært populær bil og nest mest kjøpte uansett klasse så langt i år. Omtrent like stor og rommelig som Kodiaq, prismessig sammenlignbar, men har mindre bagasjerom når andre og tredje seterekke legges ned.

Mer enn ni av ti Outlander-kjøpere velger den ladbare hybriden, men her forsvinner den tredje seterekken. 99 prosent av kundene skal ha 4x4.

Nissan X-Trail
47. mest kjøpte bilmodell i år. Mer enn ni av ti velger diesel, og to av tre skal ha 4x4. Bensinutgaven er kun forhjulsdrevet, så 4x4 er enn så lenge kun i kombinasjon med dieselmotor. Dieselmotoren leveres både med 4x4 og med automatgir, men overraskende nok ikke i kombinasjon.

Du kan lese mer om Skoda Kodiaq i Bil 2/2017.

Skoda Kodiaq 150 hk TDI

Pris fra:

Ca 310.000,-

Pris prøvekjørt:

Ca 500.000,-

L/B/H:

470/188/168 cm

Akselavstand:

279 cm

Motor:

1968 ccm/R4

Effekt/moment:

150 hk/340 Nm

Drivlinje:

4x4 – 7/DSG

Egenvekt:

1665 kg

Bagasjerom 7 s:

270/630/2005 l

Bagasjerom 5 s:

720/2065 l

Bakkeklaring:

18,7 cm

Tilhengervekt:

2500 kg

0-100 km/t:

9,5 sek

Toppfart:

197 km/t

Forbruk:

0,53 l/mil

CO2:

147 g/km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer