Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg ble ikke på noen måte overrasket. Å kjøre Kodiaq er som å kjøre de fleste andre MQB-bilene fra VW-konsernet. Det er forutsigbart, trygt, komfortabelt – og ikke altfor spennende. Jeg vet om biler som er morsommere å kjøre enn Skoda Kodiaq, men jeg vet ikke om noen i denne klassen med like mange fikse funksjoner som løser familiens transportutfordringer i hverdagen. Det inkluderer den tredje seteraden. Ekstrasetene Ikke det at prisen skremmer, men tenk alvorlig gjennom om du trenger dem? For der bakerst er det kun plass til barn, og de bør ikke ha for lange bein. Som voksen fungerer setene dårlig, selv som alternativ til drosjekø på nyttårsaften. Ikke det at Skoda har noen dårligere løsning enn andre kompakte sjusetere, men biltypen er rett og slett for liten til så mange sitteplasser. I tillegg mister du i Kodiaq 90 liter bagasjeplass med sju framfor fem seter. Først når flerbruksbiler runder 4,8 meter i lengde og SUV-er 5,0 meter, er plassen grei nok for voksne helt bak. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er smart å droppe ekstrasetene, men mener bare du bør tenke nøye gjennom behovet samt setenes ekstraverdi ved innbytte før du krysser av for dem. Det praktiske
Baksetet Du sitter høyt med god støtte til beina. Beinplassen er overdådig (70 cm bak meg selv) og takhøyden hele 100 cm. I tillegg kan vinkelen på seteryggen reguleres. Kan det bli bedre? Selv om også Superb har i overflod med beinplass bak, er setet likevel ikke like godt å sitte i. 1-0 til Kodiaq. Jeg skrev i går at de to prisene som foreligger inntil videre må oppfattes som omtrentlige. Det betyr at 150 hk dieselutgaven som importør prisantyder til 430.000 kroner med manuell girkasse, raskt nærmere 500.000 eller bikker over når «alt» utstyr bilen bør ha inkluderes. Å kjøpe forhjulsdrevet Kodiaq forstår jeg ikke meningen med. For meg er Kodiaq en 4x4-bil med dieselmotor, men slett ingen terrengbil. 18,7 centimeter holder til uryddige hytteveier, men heller ikke mer. 4x4-teknologien er forøvrig den samme som i alle MQB-bilene. Jeg har kjørt Kodiaq med begge dieselmotorene, 150 og 190 hk. Sannelig om jeg synes 190 hesteren er verd de ekstra lappene den koster, men mulig jeg endrer mening på dette punktet når jeg utpå nyåret får muligheten til å kjøre med noe tungt bak. Spørsmålene Steinar spør om Skoda har konkrete planer om å produsere Kodiaq som ladbar hybrid? Superb kommer med ladeteknologi a la VW Passat i 2019, og Skoda er i tenkeboksen i forhold til Kodiaq, men intet er besluttet. Kristoffer lurer på om det blir trangt for tre barn (14, 11 og 6 år) i baksetet? I baksetet målte jeg bredden til 145 centimeter i dørens skulderhøyde. Men midt i er det ikke spesielt godt å sitte over lengre strekninger. Her tror jeg en sjuseters S-Max duger bedre. Også den fås med 4x4. Nils Petter spør om Kodiaq duger til en familie på fem som snart blir seks? Mitt svar er definitivt nei. Til det er bilen for liten. Som du selv foreslår er Caravelle eller tilsvarende bil løsningen. Jarl lurer på hvilken motor, 150 hk bensin eller 150 hk diesel som passer best i bilen? Med 150 hk bensin er jeg redd du flår lommeboka ved drivstoffpumpa. Jeg er ikke i tvil og ville valgt dieselmotoren, men om du ikke ofte kjører med mange i bilen og/eller sleper noe tungt etter bilen, mener jeg 150 hk holder. Kjell-Ove lurer på bakkeklaringen og når ladbar hybrid kommer? Selv om Skoda sier de er i tenkeboksen, tror jeg ikke på ladbar hybrid for Kodiaqs vedkommende på denne siden av 2020. Bakkeklaringen er 18,7 centimeter. Skodas mål er å selge 2300 Kodiaq i Norge neste år. Bilene ventes til forhandlerne på ettervinteren. Skoda Kodiaq Tohjulsdrift:
Firehjulsdrift:
KONKURRENTER: I denne saken finner du data og egenskaper for Kodiaq og viktige konkurrenter Mitsubishi Outlander Mer enn ni av ti Outlander-kjøpere velger den ladbare hybriden, men her forsvinner den tredje seterekken. 99 prosent av kundene skal ha 4x4. Nissan X-Trail Du kan lese mer om Skoda Kodiaq i Bil 2/2017.
|